Nu när bergvärmen så sakteligen börjar puffa igång slog det mig att det 0-gradiga (i mitt fall) vattnet i kollektorslingan kanske kan användas som avfuktare i torpargrunden?

När kollektorslingan går in i huset låter man den pasera torpargrunen. Där ökas ytan så att kondensationen blir effektivare. Kondensvatten leds bort till något passande avlopp. "På köpet" blir brinevätskan något varmare.

Ett problem kan möjligen vara att temperaturen sjunker i grunden och att avståndet till daggpunkten förblir snålt. Någon form av radiator, gärna med bergvärme, måste då puffa upp temperaturen igen.

Vad tror ni om detta? Med ovanstående lösning skulle man få en avfuktare utan rörliga delar. Inte så mycket rörelse på elräkningen heller.

/Kalle

Påminner mig om denna tråd, alltså att använda befintlig värmepump för avfuktningen. Det borde funka som du säger, men jag undrar om inte Rollo har rätt - enklaste DIY-lösning kostar 3-4 kkr och allt annat är egentligen krångel. Hans driftskostnader är ju ganska rimliga, men vad det blir hos dig och mig återstår att se. Frågan är var man vill lägga pengarna, på den Perfekta Avfuktningen eller på något annat?

Ett "aber" är ju att bergvärmen är mest utnyttjad på vintern när avfuktningsbehovet är som minst. Men visst, annars har jag ingen invändning. Om det nu stämmer att återflödet är 0-gradigt? Och man måste förstås räkna på var daggpunkten ligger.

En annan liknande ide är ju att utnyttja vattenburen solvärme vilket finns överskott av på sommaren för att värma grunden. Obs luftburna solpaneler fungerar inte eftersom den bara värmer upp samma fuktiga luft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.