Har idag köpt en avfuktare enl rubrik. Inte installerat den ännu då jag nyligen bröt armen och inte lyckas får ner skiten i källaren.

Har tidigare en avfuktare i tvättrummet men övriga källaren blev plötsligt väldigt fuktig nu senaste veckorna när vädret slagit om så jag tänkte att det var lika bra att slå på stort.

Någon som har denna?

Återkommer med reflektioner efter installation.
 
Jag har en DS28 och det är en av de bästa investeringarna jag gjort till mitt hus... (De andra är gasolgrillen och robotklipparen) :)
 
  • Gilla
nypon
  • Laddar…
Precis, en av marknadens bästa avfuktare i det segmentet!

Montera en gardena på uttaget mot tanken och dra en slang till avloppet.
Den går att köra med extern timer eftersom det är manuellt vred på hydrostaten, kan vara vettigt, eller så trimmar du manuellt till rätt nivå.

Ev kan du behöva lite cirkulation i källaren, det kan räcka med en bordsfläkt som går en stund var dag, det kan man laborera sig fram till. Beror på hur öppet där.
 
jag har en korridor som binder samman alla rum. Där har jag ställt den och öppnat upp alla dörrar.

Va än så länge 2 cm vatten efter 3-4 tim. Kör på fläktläge 1, får man mycket mer effekt med läge2 eller låter det bara mer??

Kommer absolut komplettera med en slang senare när jag räknat ut vart den är bäst placerad
 
Jag har en ds28 och är sjukt nöjd. Den håller min odränerade källare där jag tidigare hade 80-90 % stabilt på ca 40 % nu. Jag har inte haft något problem. Tidigare hade jag en woods mrd-14 men den var för klen och framförallt så startade den inte igen efter strömavbrott vilket ds28 gör.
 
Har skaffat en ds28 nu och jag vet inte om nått är fel på den eller inte?

Kört flera dagar och kommer väldigt lite vatten. Hade 70% i garaget när jag startade den, igår nu har den gått ner till 57% Sen verkar den stanna där.

Liknande resultat har jag fått i källaren, garaget är 40m2 och källaren 92m2. Alla dörrar är öppna i källaren och kört avfuktaren på max sen jag startat den, i tomrummet där den stod innan går den ner under 60, långtifrån var det innan 67% och efter några dagar var det 65%.

Har även testat med fläkt och provat i olika rum men tycker inte de händer så mycket.

Håller 14-16 grader i källaren nu och 16 grader i garaget, kan de va så att tempen är för låg för att han ska kunna avfukta hela källarplanet så att det längst ifrån avfuktaren håller 55%

Provade julas sorbtionsavfuktare tidigare å den gick fort ner under 50%
 
Hej,

Jag har en Woods DS28 som jag haft i fem år. Nu verkar den endast dra igång fläkten och inte själva avfuktningen. Någon som har en gissning på hur man löser det? Se film.
 
  • Gilla
saltet
  • Laddar…
Hade samma problem , vet ej vad som hände men fick ny på garantin då det hände efter 2 dagar..

Med vänlig hälsning, fremax
 
Hej, Jag är inne på min andra Woods DS28 på 19 år som står i källaren o mestadels avfuktar tvättade kläder. Den första gav upp efter 7 år. Precis som du nämner så fungerade fläkten men den avfuktade inte. Det kom ibland lite "gurglande" ljud från kompressorn, som hade lagt av visade det sig. Min nuvarande DS28 fungerar fortfarande. Så jag gissar på att det är kompressorn som är problemet.
Om jag minns rätt så var kostnaden för att byta ut kompressorn inte motiverad, bättre att anskaffa en ny avfuktare.
Jag hoppas dock att det kan vara ett enklare o mindre kostsamt fel på din.

Mvh
JS
 
Pratade med Woods idag och han rekommenderade att kolla om timern funkade annars var det nog kompressorn. Skruvade av fronten och tog bort filtret baktill, och efter ett tag startade kompressorn, men jag är ganska säker på att den inte mår så bra längre. Får kanske köpa ett nytt filter och hoppas att den håller nått år till.

Tack för er input :)
 
J
M Mawe85 skrev:
Pratade med Woods idag och han rekommenderade att kolla om timern funkade annars var det nog kompressorn. Skruvade av fronten och tog bort filtret baktill, och efter ett tag startade kompressorn, men jag är ganska säker på att den inte mår så bra längre. Får kanske köpa ett nytt filter och hoppas att den håller nått år till.

Tack för er input :)
Vad finns det för timer på den?
 
Denna är en timer tydligen. Jag satte de svarta strecken så den har uppenbarligen snurrat :)
En timer i en elcentral med användarens svarta markeringar som visar rörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
J
M Mawe85 skrev:
Denna är en timer tydligen. Jag satte de svarta strecken så den har uppenbarligen snurrat :)
[bild]
Det visste jag inte att det fanns, jag tror att jag också har den som heter 28, det kan vara bra att veta vad man ska felsöka om den lägger av
 
Har flera DS i flera storlekar. Fungerar klockrent.

Vi har flera småhus på tomten därav fler. Helt nödvändig i pumphuset på sommaren annars rinner det från hydrofor och filter av fukt. Eget vatten.
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.