Hej,

Jag har i flera andra trådar diskuterat renovering av krypgrund och en effekt vi själva noterar är att vi nu efter installation av en HomeDry ännu inte behövt starta vår luft/luftvärmepump efter sommaren försvann....

Detta kan ju tyckas vara både positivt och negativt - men avfuktaren håller kring 60 % RF i krypgrunden, det har inte varit mer än någon minusgrad här i Göteborgstrakten ännu som kallast och värmen som avfuktaren bidrar med i krypgrunden bidrar givetvis i positiv bemärkelse eftersom vi drar nytta av den ovan bjälklaget.

Just nu är det 15,5 grader i krypgrunden / 61 % RF och vi har 21,5 grader i boutrymmet.

Till saken hör också att vi har en braskamin, den eldas i genomsnitt varannat dygn - men eldas mest i för att det är trevligt och inte på något sätt för att försöka undvika att sätta på värmepumpen. Det är inte speciellt mycket ved som gått åt så även om vi köpt den veden hade det inte varit många kronor.

Ser man till elförbrukningen hos avfuktaren är den hittills 311 kr sedan 1 september.

Att en avfuktare så här långt in på hösten står för ett hus uppvärmningsbehov är ju lite udda, men faktiskt en realitet hos oss och vi bor sannerligern inte i ett passivhus....

Vad jag nu funderar på är vad som kan vara negativt i detta sammanhang som jag än så länge bara känner positiva vibbar av?

Mvh

TMC

Redigerat:
Jag trodde inte sorbtionsavfuktare alstrade någon värme i utrymmet alls, denna skall väl skickas ut med fukten? Eller?

bara att du har stängt fri drag genom kryppgrunden kan göra skillnad :)
gaia

Nja, den torra luft som avfuktaren sprider i grunden är definitiv inte kall... men visst det kan ha mycket att göra med att grundmurarna tätats också samt att vi gått från nakna berghällar till att de nu är både täckta med makadam och diffussionstät plast.

Några kommentarer i övrigt?

Mvh

TMC

Din avfuktare har i snitt gått på en effekt av ca 100W och utan att veta hur en sorptionsavfuktare fungerar så har jag svårt att tänka mig att den alstrat så särdeles mycket värme.

Jag bor också i gbg-trakten och har en uteluftsventilerad oisolerad krypgrund på 150kvm som är i genomsnitt 1,25m hög utan isolering och den håller 10 grader när det är som kallast (dvs runt 0). Om jag skulle stänga ventilationen så skulle jag nog närma mig din temp också...

Beroende på hur länge du eldar, husets isolering, ventilation etc så kan du mycket väl värma hela huset med eldning varannan dag.

Något negativt med att du har bra klimat i grunden och innomhus och inte förbrukar nån el kan jag inte se;)

Ja, det är nog det allt handlar om faktiskt... att jag numera inte får in kall luft i grunden som kyler boutrymmet underifrån och att detta tack vare avfuktaren (som ju skall vara energisnål) ändå blir en lösning som inte skadar huskonstruktionen!

Mvh

TMC

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.