4 432 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Avfuktare fungerar dåligt. Misstänker för lite köldmedel. Några tips??
Jag har en Mitsubishi MJ-E16VX som över tiden fungerat sämre och sämre. Idag skruvade jag isär för att kolla om försämringen berodde på damm i maskinen. När jag kollat har jag kommit fram till följande:
* Kompressorn går igång
* Fläkten snurrar
* När jag känner på flänsarna så är det endast kallt längst ner på de icke-kopparfärgade rören och där ser man att det skapas vattendroppar, men inte längre upp (se bild).
Kan det vara så att det är för lite köldmedel eller att det varit något läckage? Eller har ni några andra tips på vad jag ska kolla efter?
Köldmedel: R134a (fabriksladdning 0.12 kg)
Fråga: Ska de kopparfärgade rören bli kalla, varma eller bara hålla rumstemperatur? Hos mig är de mer åt rumstemp än kalla/varma. Tacksam för hjälp!
På denna bild ser man tydligt att nedersta röret blir kallt och att det blir lite is i början av röret. Övriga rör är bara lätt svala, men genererar inga droppar. Man ser även att det är lite grönt till vänster på bilden, under rören (kan det vara köldmedel?
Annat perspektiv:
En stund senare ser man att det verkligen är kallt i nedersta röret:
* Kompressorn går igång
* Fläkten snurrar
* När jag känner på flänsarna så är det endast kallt längst ner på de icke-kopparfärgade rören och där ser man att det skapas vattendroppar, men inte längre upp (se bild).
Kan det vara så att det är för lite köldmedel eller att det varit något läckage? Eller har ni några andra tips på vad jag ska kolla efter?
Köldmedel: R134a (fabriksladdning 0.12 kg)
Fråga: Ska de kopparfärgade rören bli kalla, varma eller bara hålla rumstemperatur? Hos mig är de mer åt rumstemp än kalla/varma. Tacksam för hjälp!
På denna bild ser man tydligt att nedersta röret blir kallt och att det blir lite is i början av röret. Övriga rör är bara lätt svala, men genererar inga droppar. Man ser även att det är lite grönt till vänster på bilden, under rören (kan det vara köldmedel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annat perspektiv:
Logga in
Skapa konto
En stund senare ser man att det verkligen är kallt i nedersta röret:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Gammal tråd, men @goldfish1977 , kom du fram till någon lösning?
Jag har inte öppnat och kollat hur det verkar invändigt, men den gradvisa försämringen du beskriver har jag märkt av. Jag har mycket mera driftstid men får mycket mindre vatten i tanken jämfört med när den var ny.
/GC
Jag har inte öppnat och kollat hur det verkar invändigt, men den gradvisa försämringen du beskriver har jag märkt av. Jag har mycket mera driftstid men får mycket mindre vatten i tanken jämfört med när den var ny.
/GC
Hej har samma problem med en Woods har fungerat klock rent i x antal år, någon som vaet vad det är för fel?
Japp den blir bara kall i början av slingan