5 593 läst · 2 svar
6k läst
2 svar
Avdragsgilla kostnader från vinst vid försäljning av tomt
Hej,
Jag och min fru sålde under förra året en tomt. Vi hade ganska långgående planer på att bygga nytt på tomten men köpte i slutändan ett annat hus. Vi undrar om man kan dra av alla utgifter man haft för tomten? Vissa kostnader är lätta att motivera att de skapat ett mervärde för tomten, t.ex. en nybyggnadskarta och mäklararvodet ska väl också vara ok. Men vi hann också söka bygglov för tomten som jag inte tror de nya köparna ville nyttja. Kan vi ändå dra av dessa kostnader när vi beräknar vinst, alltså arkitektkostnader för bygglovritningar samt bygglovsavgiften?
Om det är osäkert, vad är det värsta som kan hända om skatteverket i efterhand anser att det inte är ok?
Jag och min fru sålde under förra året en tomt. Vi hade ganska långgående planer på att bygga nytt på tomten men köpte i slutändan ett annat hus. Vi undrar om man kan dra av alla utgifter man haft för tomten? Vissa kostnader är lätta att motivera att de skapat ett mervärde för tomten, t.ex. en nybyggnadskarta och mäklararvodet ska väl också vara ok. Men vi hann också söka bygglov för tomten som jag inte tror de nya köparna ville nyttja. Kan vi ändå dra av dessa kostnader när vi beräknar vinst, alltså arkitektkostnader för bygglovritningar samt bygglovsavgiften?
Om det är osäkert, vad är det värsta som kan hända om skatteverket i efterhand anser att det inte är ok?
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Om det är avdragsgillt vet jag inte. Men om du är tydlig med vad du drar av för så skall du inte kunna drabbas av skattetillägg (40% straffskatt). Dvs om du skriver något i stil med "av de yrkade avdraget på 150 000 består 100 000 av kostnader för bygglovsritningar, som var ett skäl till att köparen valde att köpa tomten". Skriv något i de stilen under övriga upplysningar.
I princip skall man kunna yrka avdrag på vad som helst så länge man tydligt redovisar det. Även inspirationsresan till Cuba för att hitta den rätta stilen för huset. Så länge det är sant att man faktiskt har haft kostnaden för resan (och blivit inspirerad).
I princip skall man kunna yrka avdrag på vad som helst så länge man tydligt redovisar det. Även inspirationsresan till Cuba för att hitta den rätta stilen för huset. Så länge det är sant att man faktiskt har haft kostnaden för resan (och blivit inspirerad).
Ring annars till skatteverket....jag har fått många bra tips där....du kan vara anonym......
Liknande trådar
-
Har dubbla boendekostnader efter att ha tvingats bort från sina hus
Artikelkommentarer -
Spiskamin från Contura och elkostnader
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vilka gatukostnader kan kommunen ta ut från villaägare?
Juridik -
Försöker förstå kostnader från besiktningsprotokoll
Köpa & Sälja hus -
Avdragsgilla kostnader vid försäljning
Juridik