3 385 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Avdrag vid husförsäljning
Tycker mig ha plöjt all info på Skatteverkets hemsida men fattar ändå inte. Någon här kanske kan hjälpa till?
Ska dra av för bl.a. kostnaden för badrumsrenoveringen. Fakturan innehåller ju både arbete som jag fått rot avdrag på och material. Får jag
1) dra av totalbeloppet ?
2) enbart materialkostnader pga arbetet har jag fått rot på?
3) material + arbetskostnaden jag betalade efter rot?
Ska dra av för bl.a. kostnaden för badrumsrenoveringen. Fakturan innehåller ju både arbete som jag fått rot avdrag på och material. Får jag
1) dra av totalbeloppet ?
2) enbart materialkostnader pga arbetet har jag fått rot på?
3) material + arbetskostnaden jag betalade efter rot?
Till att börja med måste du fastställa om det är en renovering eller förbättring, det är olika där nämligen.
http://www.skatteverket.se/privat/f...nerochunderhall.4.12815e4f14a62bc048f627.html
Sen kan ju detta stycket ge viss hjälp. Skattereduktion för rotarbeten
Har du fått skattereduktion för rotarbete utfört den
8 december 2008 eller senare har du inte rätt till avdrag för den del av förbättringsutgiften som motsvararas av skatte- reduktion. För tiden den 8 december 2008 – 31 december 2009 tillgodofördes du skattereduktion på slutskattebeskedet 2010 om du själv betalade hela arbetskostnaden. Här drar du bort hela den tillgodoförda skattereduktionen från förbättringsutgiften och gör avdrag med nettobeloppet.
Fakturamodellen har tillämpats från och med den
1 juli 2009. Den innebär att du har fått en preliminär skattereduktion redan när arbetet har utförts genom att utföraren dragit bort halva arbetskostnaden från faktura- beloppet. I normalfallet innebär detta att du får göra avdrag för det belopp som du har betalat till utföraren.
http://www.skatteverket.se/privat/f...nerochunderhall.4.12815e4f14a62bc048f627.html
Sen kan ju detta stycket ge viss hjälp. Skattereduktion för rotarbeten
Har du fått skattereduktion för rotarbete utfört den
8 december 2008 eller senare har du inte rätt till avdrag för den del av förbättringsutgiften som motsvararas av skatte- reduktion. För tiden den 8 december 2008 – 31 december 2009 tillgodofördes du skattereduktion på slutskattebeskedet 2010 om du själv betalade hela arbetskostnaden. Här drar du bort hela den tillgodoförda skattereduktionen från förbättringsutgiften och gör avdrag med nettobeloppet.
Fakturamodellen har tillämpats från och med den
1 juli 2009. Den innebär att du har fått en preliminär skattereduktion redan när arbetet har utförts genom att utföraren dragit bort halva arbetskostnaden från faktura- beloppet. I normalfallet innebär detta att du får göra avdrag för det belopp som du har betalat till utföraren.
Liknande trådar
-
Vad är det för avdrag, RUT eller ROT vid trädfällning vid byggnation p
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Rotavdrag vid konkurs
Juridik -
MT74 Indexreglering vid avdrag för semester etc.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Får jag göra avdrag för altan samt ändring i planlösning källare vid husförsäljning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
avdrag/skatt vid husförsäljning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.