330 läst · 11 svar
330 läst
11 svar
Avdrag renoveringar
Jag håller på att se över vilka avdrag jag kan göra för renoveringar som gjorts i en villa.
2003 gjordes en badrumsrenovering där våtrumstapet byttes ut mot kakel, alltså ett exempel där någo bättre och dyrare satts in. Jag använder mig av Skatteverkets webbaserade verktyg för hur man räknar ut avdrag och en fråga de ställer är ”hur mycket dyrare uppskattar du att det blev på grund av att du valde det dyrare alternativet?”
Det var inte jag som gjorde renoveringen utan min pappa som inte längre lever. Hur ska jag kunna uppskatta hur mycket kostnaden hade blivit om min far istället för att kakla badrummet hade valt våtrumstapet?
Önskar svar från någon kunnig och inte killgissningar, tack.
2003 gjordes en badrumsrenovering där våtrumstapet byttes ut mot kakel, alltså ett exempel där någo bättre och dyrare satts in. Jag använder mig av Skatteverkets webbaserade verktyg för hur man räknar ut avdrag och en fråga de ställer är ”hur mycket dyrare uppskattar du att det blev på grund av att du valde det dyrare alternativet?”
Det var inte jag som gjorde renoveringen utan min pappa som inte längre lever. Hur ska jag kunna uppskatta hur mycket kostnaden hade blivit om min far istället för att kakla badrummet hade valt våtrumstapet?
Önskar svar från någon kunnig och inte killgissningar, tack.
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Då är det bara materialkostander du kan räkna in. Du får bara dra av kostnader du faktiskt hat haft och betalat för.
Finns det kvitton kvar, så är det väl relativt enkelt. Priser på plastmatta 2004, skulle jag gissa dagens pris delat med två.
Jag tror att när man gör en sådan förbättring, så är det mycket vanligt att man drar hela kostnaden, inte bara det som den blev dyrare. Det är fel, men typ standard.
Finns det inga kvitton kvar, så får du titta på vad tätskikt kostar per kvm. idag, kakel i liknande klass (enkla vita 15x15 cm är i princip gratis), och gissa på någon prisutvevkloing sedan 2004, typ faktor 2.
Skriv något lite om hur du räknat undr övriga upplysningar, så skall det inte finnas någon risk att du får skattetillägg (straff), ifall de mot förmodan skulle granska djupare och underkänna avdraget. Det sker i princip aldrig att de gräver i den typen av avdrag. Så länge man är någorlunda rimlig i vad man begär avdrag för så blir det i värsta fall underkänt. Börjar man yrka avdrag ex. för en hel utbyggnad som bara är påhittad, så kan det gå värre.
Finns det kvitton kvar, så är det väl relativt enkelt. Priser på plastmatta 2004, skulle jag gissa dagens pris delat med två.
Jag tror att när man gör en sådan förbättring, så är det mycket vanligt att man drar hela kostnaden, inte bara det som den blev dyrare. Det är fel, men typ standard.
Finns det inga kvitton kvar, så får du titta på vad tätskikt kostar per kvm. idag, kakel i liknande klass (enkla vita 15x15 cm är i princip gratis), och gissa på någon prisutvevkloing sedan 2004, typ faktor 2.
Skriv något lite om hur du räknat undr övriga upplysningar, så skall det inte finnas någon risk att du får skattetillägg (straff), ifall de mot förmodan skulle granska djupare och underkänna avdraget. Det sker i princip aldrig att de gräver i den typen av avdrag. Så länge man är någorlunda rimlig i vad man begär avdrag för så blir det i värsta fall underkänt. Börjar man yrka avdrag ex. för en hel utbyggnad som bara är påhittad, så kan det gå värre.
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Skatteverket delar inte din uppfattning:Hus tomte skrev:
"För småhus är 1952 det tidigaste året som du får ta med utgifter för grundförbättringar."
https://www.skatteverket.se/privat/...forbattringar.4.3f4496fd14864cc5ac9132ac.html
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Jag har kvitton om ombyggnad av badrummet. Det jag saknar är kunskap om vad det skulle ha kostat om plastmatta istället hade valts. Vad har du för insyn i priset för plastmatta 2004 eller killgissar du bara?H hempularen skrev:Då är det bara materialkostander du kan räkna in. Du får bara dra av kostnader du faktiskt hat haft och betalat för.
Skatteverket behöver väl inte veta vem som har gjort jobbet? Jag skulle ha höftat till med 5000:- extra per kvadratmeter.E Erik Norbergh skrev:
Sen behöver man inte skicka med någon specifikation över huvud taget, utan bara ange en summa man vill dra av. Specifikationen behåller man för sig själv till den dan då eventuellt mot all förmodan Skatteverket vill se hur man har räknat. Har man angett rimliga siffror så är det väldigt ovanligt med kontroller
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Jag killgissar. Men om man tittar efter lägsta synliga pris idag för plastmatta. Som är typ 100 kr/kvm. Så spelar det väl inte så stor roll i den totala kostnaden om det priset hade varit 50 eller 75 kr 2004. Vill du vara absolut säker på att ingen skall anmärka på priset så tag det lägsta pris du hittar just nu, bry dig inte om att det säkert var några tior billigare för 20 år sedan.E Erik Norbergh skrev:
Liknande trådar
-
Åldersavdrag tjänar bara Försäkringsbolagen på
Försäkringar -
Letar efter ett byggföretag för flera renoveringar i Vaxholm, Östermal
Utbyggnad och tillbyggnad -
Ny tjänst från Skatteverket för att beräkna avdrag för renoveringar och nybyggnation
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Såld lägenhet avdrag för renoveringar vid ny planlösning (ca 8år sedan)
Juridik -
Vilka renoveringar/förbättringar är avdragsgilla mot skatten efter vinst på bostad?
Juridik