21 634 läst · 39 svar
22k läst
39 svar
Avdrag för eget arbete.
Sida 1 av 3
Hej!
Jag undrar över hur eget arbete värderas om man själv gör det mesta av jobbet när man bygger sitt eget hus , och senare säljer det. Enligt skatteverkets sajt får man inte dra av för eget arbete när har gjort reperationer , men kan verkligen samma gälla om man bygger ett helt hus?!
Jag undrar över hur eget arbete värderas om man själv gör det mesta av jobbet när man bygger sitt eget hus , och senare säljer det. Enligt skatteverkets sajt får man inte dra av för eget arbete när har gjort reperationer , men kan verkligen samma gälla om man bygger ett helt hus?!
För 20 år sen byggde jag om ett hus radikalt och hade det uppe med skatteverket .
Fick till svar då , ditt egna arbete värderas till 50 öre per timma hos oss , och vid nybygge ingenting , du får ju en värdeökning som kommer dig till godo vid försäljning , som du inte har betalt något för .
Men reglerna har ändrats med åren så det stämmer inte i dag med vad jag hade då
Fick till svar då , ditt egna arbete värderas till 50 öre per timma hos oss , och vid nybygge ingenting , du får ju en värdeökning som kommer dig till godo vid försäljning , som du inte har betalt något för .
Men reglerna har ändrats med åren så det stämmer inte i dag med vad jag hade då
Precis som nyfniken skriver - ja samma regler - inget avdrag.
Du lurar ändå staten helt monumentalt på skatt iom att du bara betalar 22% skatt vid husförsäljningen.
Om du istället låter uppföra ett hus med betald arbetskraft så tar staten istället hälften i skatter.
Du lurar ändå staten helt monumentalt på skatt iom att du bara betalar 22% skatt vid husförsäljningen.
Om du istället låter uppföra ett hus med betald arbetskraft så tar staten istället hälften i skatter.
Kan man påstå att ett företag gjort allt utvändigt arbete (även om man gjort det själv), tex altan, murar, stensättning mm på tomten fast man saknar kvitton och bara grovt räkna fram en uppskattning för arbete och material för att minska den redovisade vinsten?
Eller kommer dom kräva kvitton på allt detta för att det ska anses giltigt?
Frågar åt en kompis....
Frågar åt en kompis....
Det får "kompisens" samvete avgöraC crazytok skrev:Kan man påstå att ett företag gjort allt utvändigt arbete (även om man gjort det själv), tex altan, murar, stensättning mm på tomten fast man saknar kvitton och bara grovt räkna fram en uppskattning för arbete och material för att minska den redovisade vinsten?
Frågar åt en kompis....
"Risken/chansen" att skatteverket begär att få se dina kvitton vid en redovisning av reavinst är vid rimliga avdra näst intill obefintlig. Min "kompis" köpte för 3milj, sålde för 5,3milj. Hade avdrag på runt 1,5milj.... nema problema.. fans inte kvitton som styrkte allt, bara delvis.
Dessutom så är de flesta kvitton oläsliga efter några år eftersom det skrivs vanligtvis ut med termoutskrifter.
En annan jag känner fick faktiskt en begäran om kvitton från skatteverket. Han la allt i ett paket och skickade in, det kom tbx oöppnat och avdragen godkändes. Skatteinspektören var nog inte så sugen på att lusläsa fakturor och kvitton i några dagar.
Haha, ok...
Men jag menar, man kan väl redovisa den uträknade kostnaden. Och begär dom kvitton så är det väl bara att säga som det är, att man inte hittat dom? Och då kan det väl inte hända mycket mer än att man inte blir beviljad avdrag för dessa?
Men jag menar, man kan väl redovisa den uträknade kostnaden. Och begär dom kvitton så är det väl bara att säga som det är, att man inte hittat dom? Och då kan det väl inte hända mycket mer än att man inte blir beviljad avdrag för dessa?
Mäklarna brukar ju ha en kryssruta på sitt underlag "kvitton finns" eller liknande men det är inte det underlaget som är själva deklarationen. Tror mäklarna vill ha det krysset för att inte bli anklagade för skattefusk när de gjort deklarationen åt dig. Har du kryssat i till mäklaren så har de ryggen fri.C crazytok skrev:
Jag räknade (med hjälp av mäklarens blankett) men gjorde sedan deklarationen själv. Det är inte svårt.
Jag tror inte att du åker dit för bedrägeri om du saknar kvitton, det blir nog bara att avdragen inte godkänns och skatten blir högre.
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
Njaaa.. Det är stor risk att du då får ett skattetillägg på 40%.C crazytok skrev:
Det man kan göra när kvitton försvunnit, är att vara öppen med det i deklarationen. Att ex. skriva under övriga upplysningar att på avdraget på 1 milj, saknas kvtton för 100 000. Då kan skatteverket bedöma om det är trovärdigt. De kan då välja att avslå den delen av avdraget som du inte har kvitton för. Men gör du ett avdrag utan att skriva något om att kvitton saknas, så kan det bli skattetillägg.
Skulle de dessutom upptäcka att du överhuvudtaget inte har haft den kostnad som du drar av (någon tipsar om att du gjorde arbetet själv), då kan du räkna med åtal och ev. fängelse.
Jag tror precis som hempularen att man lämpligen meddelar skatteverket att "kvitton saknas" alt "en del kvitton saknas", vare sig man är helt ärlig eller fuskar.
Och att man anstränger sig så gott som det går att visa på så korrekta och lättbedömda uppgifter som möjligt, och gärna att det märks.
Då blir det i princip omöjligt att få skattetillägg eller andra straff, det ska som mest kunna leda till att de ändrar taxeringen till de nya beloppen som de kommer fram till.
Och att man anstränger sig så gott som det går att visa på så korrekta och lättbedömda uppgifter som möjligt, och gärna att det märks.
Då blir det i princip omöjligt att få skattetillägg eller andra straff, det ska som mest kunna leda till att de ändrar taxeringen till de nya beloppen som de kommer fram till.
Försöker man dra av utgifter man inte haft så ska man åka dit för det. Jag fattar inte att vissa i princip tipsar om hur man skattefuskar. Det är våra gemensamma resurser som pengarna tas ifrån.
Så kan man naturligtvis se på det, man kan också se det som att man tycker att vinstskatten är för hög. Om man ens tycker att den ska finnas överhuvudtaget
Slopa vinstskatten helt så kanske fler blir intresserade av att röra på sig och skapar fler boendemöjligheter på en bristande marknad.
Jag ska fråga min kompis hur hans synsätt är, men jag tror jag vet svaret.
Slopa vinstskatten helt så kanske fler blir intresserade av att röra på sig och skapar fler boendemöjligheter på en bristande marknad.
Jag ska fråga min kompis hur hans synsätt är, men jag tror jag vet svaret.
Ska man dra av för eget arbete så förutsätts det ju att man betalat inkomstskatt för det. Vinstskatten är förhållandevis låg.
Har du andra idéer om hur det gemensamma ska finansieras så driv det gärna politiskt. Men man får acceptera de regler som gäller.
Har du andra idéer om hur det gemensamma ska finansieras så driv det gärna politiskt. Men man får acceptera de regler som gäller.
Jag som byggt själv är fullständigt nöjd med att redan ha snuvat staten på alla arbetsgivaravgifter och kommunen på löneskatten, så jag kommer tycka att reavinstskatten är fullt rimlig och inte alls grina över detta.
Jag nyttjar samhällets resurser dagligen och fattar mycket väl att det beror på att vi alla betalar in för det i andra änden.
Om husets säljs så kommer jag dock försöka redovisa att det saknas kvitton på en del material, och en uppskattning på detta belopp.
Det beror på att dels är det inköpt en hel del begagnade varor till huset som jag inte idats hålla på och skriva kvitton på, dels så har det med största säkerhet försvunnit en massa småkvitton, typ när man köpte en extra låda med gipsskruv då man ändå redan var på Biltema i annat ärende.
Så det gäller inget skattefusk eller så, och skulle de inte godta detta så tar jag även det med jämnmod, ty jag tycker fortfarande att jag har smitit ifrån skatt redan genom att göra nästan allt själv.
Fast visst kommer det kännas som en chock, det fattar jag - "Vafa..., ska dom ha en halv mille i skatt !!!"
Men vadå, samtidigt cashar jag ut ett par mille i vinst.
Jag nyttjar samhällets resurser dagligen och fattar mycket väl att det beror på att vi alla betalar in för det i andra änden.
Om husets säljs så kommer jag dock försöka redovisa att det saknas kvitton på en del material, och en uppskattning på detta belopp.
Det beror på att dels är det inköpt en hel del begagnade varor till huset som jag inte idats hålla på och skriva kvitton på, dels så har det med största säkerhet försvunnit en massa småkvitton, typ när man köpte en extra låda med gipsskruv då man ändå redan var på Biltema i annat ärende.
Så det gäller inget skattefusk eller så, och skulle de inte godta detta så tar jag även det med jämnmod, ty jag tycker fortfarande att jag har smitit ifrån skatt redan genom att göra nästan allt själv.
Fast visst kommer det kännas som en chock, det fattar jag - "Vafa..., ska dom ha en halv mille i skatt !!!"
Men vadå, samtidigt cashar jag ut ett par mille i vinst.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer