pacman42 pacman42 skrev:
Nästintill, ja. Skulle gissa att en hemmalunch ligger på knappt tio kronor, Lunchen på stan ligger på dryga hundringen i snitt. Så 2000 kr är rimligt att anta.
Fast sådär kan man ju inte räkna. Du får inte motsvarande lunch hemma för 10kr. 30kr kanske. Så du sänker kvaliten också.
 
engs
yonna yonna skrev:
I vilket fall som helst är det inte skattereduktion man ska försöka få igenom utan istället eventuell kompensation från arbetsgivaren.
Hos oss säger de att de undviker detta främst för att om hemmet blir ens officiella arbetsplats och inget man gör (mer eller mindre) frivilligt, måste de ta ansvar för arbetsmiljön på ett helt annat sätt. Uppdatera försäkringar etc.
Kanske en bortförklaring för att slippa köpa höj o sänkbara skrivbord till X anställda bara, men de ligger kanske lite i det?
 
V vectrex skrev:
Fast sådär kan man ju inte räkna. Du får inte motsvarande lunch hemma för 10kr. 30kr kanske. Så du sänker kvaliten också.
Nja, jag äter nog inte så mycket som du på utelunchen I så fall. Den tallriken tömmer jag inte.

Jag skulle dessutom inte säga att kvalitén är sämre, men den är definitivt annorlunda. Det är mer kött på stan och dyrare kött. Hemma lägger jag större fokus på kyckling, vitkål, kikärtor och liknande som är billigare (och nyttigare, men även godare enligt min mening).
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
optimum
Otroligt att facken inte lagt sig i detta mera med hemarbete.
När det blivit mer etablerat kan personer lättare sitta i t.ex. Indien
Många kan redan jobba med engelska som språk och lönerna kan radikalt sänkas.
Dessutom tror jag väldigt få av dessa fjärrjobbare kommer fackligt ansluta sig här i Sverige.

Finns redan en del sådant här men kommer garanterat öka i och med detta.

Så kanske ett avdrag hit eller dit inte är det viktigaste.
 
optimum optimum skrev:
Otroligt att facken inte lagt sig i detta mera med hemarbete.
När det blivit mer etablerat kan personer lättare sitta i t.ex. Indien
Många kan redan jobba med engelska som språk och lönerna kan radikalt sänkas.
Dessutom tror jag väldigt få av dessa fjärrjobbare kommer fackligt ansluta sig här i Sverige.

Finns redan en del sådant här men kommer garanterat öka i och med detta.

Så kanske ett avdrag hit eller dit inte är det viktigaste.
Jag får inte jobba från utlandet om det inte är en arbetsresa. Det står i mina villkor. Nu i Covidtider så har man varit väldigt noga med detta då det visat sig att det är en del som valt att temporärt "flytta till" Thailand och liknande när de ändå inte får vara på kontoret...
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Otroligt att facken inte lagt sig i detta mera med hemarbete.
När det blivit mer etablerat kan personer lättare sitta i t.ex. Indien
Många kan redan jobba med engelska som språk och lönerna kan radikalt sänkas.
Dessutom tror jag väldigt få av dessa fjärrjobbare kommer fackligt ansluta sig här i Sverige.

Finns redan en del sådant här men kommer garanterat öka i och med detta.

Så kanske ett avdrag hit eller dit inte är det viktigaste.
Vettig tanke. Det kan nog bli rabaler om det i framtiden. Arbetsmiljö, ångest, ensam, avsaknad av social samvaro. Jag avskyr att jobba från hemmet, förutom en kort period. Det blir inte lika bra att inte ha kontakt med kollegorna. Nu är det mer om det är något viktigt när man ringer dem. Tidigare hade man en helt annan social kontakt. Saknar det.
. Det är så billigt att vara med i facket och det är avdragsgillt. Jag har alltid varit med och haft stor nytta av det en gång när det var svajigt på förra jobbet. De såg till att jag fick ett bra avgångsbelopp. Mycket mer än vad jag hade betalt i fackavgiften. De som inte var med fick bara 3 månaders lön. Det räcker inte att gå med och sedan utnyttja. I mitt förbund måste man vara med i över 18 månader för att få full tillgång till all support och alla ersättningar.
 
Redigerat:
optimum optimum skrev:
Otroligt att facken inte lagt sig i detta mera med hemarbete.
När det blivit mer etablerat kan personer lättare sitta i t.ex. Indien
Många kan redan jobba med engelska som språk och lönerna kan radikalt sänkas.
Dessutom tror jag väldigt få av dessa fjärrjobbare kommer fackligt ansluta sig här i Sverige.

Finns redan en del sådant här men kommer garanterat öka i och med detta.

Så kanske ett avdrag hit eller dit inte är det viktigaste.
En naturlig del av utvecklingen. Jag är inte det minsta orolig. Har jobbat med kollegor i Kina, USA, Malaysia och Indien i ett decennium nu.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Visst kan vissa jobb flytta utomlands, men flytt inom landet är nog minst lika troligt. Varför betala stockholmspriser för kundservicepersonal när de lika gärna kan sitta hemma i Filipstad eller Avesta som i Farsta eller Akalla? Eller åt andra hållet, varför tvinga en programmerare från Tjörn att skaffa en lägenhet i Torslanda för att bli anställningsbar i Göteborg.

Så visst kan jobb flyttas utomlands, men också spridas på ett annat vis inom landet.

Själv tror jag iofs på kluster av ömsesidigt befruktande verksamheter liksom jag tror att det så viktiga kontinuerliga lärandet sker bäst i fysiska möten, men jag är varken säker på att jag har rätt eller att det i stor skala blir så även om jag har rätt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Vettig tanke. Det är så billigt att vara med i facket och det är avdragsgillt. Jag har alltid varit med och haft stor nytta av det en gång när det var svajigt på förra jobbet. De såg till att jag fick ett bra avgångsbelopp. Mycket mer än vad jag hade betalt i fackavgiften. De som inte var med fick bara 3 månaders lön.
Å andra sidan gick jag ur facket då de argumenterade för att jag inte skulle ha någon löneökning då jag tjänade så bra redan. Jag fick höra detta bakvägen av min chef som var med i löneförhandlingen. Han tyckte detta var helt vansinnigt då jag enligt honom var en "key contributor".

Jag har i praktiken tjänat på att gå ur facket. Men det är min erfarenhet det.

Facket skall se till att vi har en bra arbetsmiljö i hemmet genom att trycka på arbetsgivaren om detta, de skall inte motarbeta möjligheten att jobba hemifrån bara för att jobb riskerar att hamna utomlands. Om det är ekonomiskt fördelaktigt så hamnar jobben utomlands ändå.

Men denna frågan hör väl inte riktigt hemma i denna tråden?
 
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Å andra sidan gick jag ur facket då de argumenterade för att jag inte skulle ha någon löneökning då jag tjänade så bra redan. Jag fick höra detta bakvägen av min chef som var med i löneförhandlingen. Han tyckte detta var helt vansinnigt då jag enligt honom var en "key contributor".

Jag har i praktiken tjänat på att gå ur facket. Men det är min erfarenhet det.

Facket skall se till att vi har en bra arbetsmiljö i hemmet genom att trycka på arbetsgivaren om detta, de skall inte motarbeta möjligheten att jobba hemifrån bara för att jobb riskerar att hamna utomlands. Om det är ekonomiskt fördelaktigt så hamnar jobben utomlands ändå.

Men denna frågan hör väl inte riktigt hemma i denna tråden?
Verkar märkligt. Misstänker att de egentligen inte ville ha med facket att göra alls. För de har då friare tyglar. Tror det var ett svepskäl.

Du har rätt vi skippar detta om facket i tråden nu. OCh jag är nöjd och hoppar av tråden nu.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
optimum
Jag tänkte på IT företaget där grabben jobbar. De har plockat flera från andra länder som nu bor i Sverige och sitter med systemutveckling. De borde kunnat bo kvar och jobbat därifrån istället. Vissa med betydligt lägre lön.

Alltså denna pandemi tränar fram ett helt annat mönster på kontoren. Visst är det många som redan har det så men vi kan få en väldigt intressant framtid. De som sitter i andra länder med helt annat skyddsnät som går att sparka på dagen om man inte är nöjd. Medarbetare man aldrig träffat. Facken verkar inte fattat något.
Jag ser på mig själv, nu 2 dagar i veckan hemma, snart kanske vi lyckas få upp det till 3-4 dagar. Aldrig jobbat så tidigare.

Nu ska vi inte förstöra tråden som egentligen var om avdrag men min poäng vara att man kanske inte ska stirra sig blind på några kronor hit och dit utan vart vi är på väg.

Edit: Råkade skriva bidra, är ju avdrag vi diskuterar.
 
optimum optimum skrev:
Finns redan en del sådant här men kommer garanterat öka i och med detta.
Detta måste vara årets understatement. Offshoring har ju pågått hur länge som helst redan. Till sådan grad att man sett var gränsen går och börjat ta hem jobben närmare verksamheten igen.

Om jag sitter på min arbetsgivares kontor i Kista eller i hemmakontoret avgör *inte* min konkurrenskraft på arbetsmarknaden.

Korrekt mix av lokal och offshore-personal ger bäst pris/prestanda. I min verksamhet har vi pysslat med detta så länge att jag har svårt att se vad skillnaden skulle bli givet lite mer hemarbete. Personlig kompetens, kommunikationsförmåga, tidszon osv är det som avgör - inte var jag sitter.

I vilken bransch tänker du att detta ska vara väldigt avgörande?

Den slutsats man *kan* dra är dock att *jag* kan åka till indien och sköta mitt jobb, men det är förstås något helt annat.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
då det visat sig att det är en del som valt att temporärt "flytta till" Thailand och liknande när de ändå inte får vara på kontoret...
När gjorde de det? Och hur? Thailand har i princip/praktik varit stängt för inresa rätt länge nu.
 
K Kane skrev:
Är den gratis hemma?
Nej
Äter faktiskt ute mkt när jag jobbar hemma också, jag la till den eftersom lunch på restaurang diskuterades innan
 
Alfredo Alfredo skrev:
När gjorde de det? Och hur? Thailand har i princip/praktik varit stängt för inresa rätt länge nu.
Det kanske inte var just Thailand, men det har tydligen varit en del problem med anställda som inte är tillgängliga pga att de har en "långsemester" utomlands och jobbar därifrån. Det har varit en del prat om att folk som bla åkt till sydostasien i alla fall, Thailand var min gissning (därav "Thailand och liknande").

Jag känner personligen en person som åkte till Indien, men denna person hade fått tillåtelse till detta. Jag känner också personligen om en som åkt till Korea, men även denna person hade fått tillåtelse. Bägge dessa personer har släkt i dessa länder vilket gjorde att de kunde få undantag.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.