Avdrag för att jobba från hemmet?
Min kamrat o barndomsvän jobbar som revisor på skatteverket. Han och hans kollegor är beordrade att jobba hemifrån pga Corona.
Jag kan bara föreställa mig att när de skälva blir tvungna att ha pga sekretess ha ett låst rum till kontor/Attefallshus kommer frågan tas upp även där.
Att de regler som gäller kommer att anpassas å det snaraste, då detta drabbar just den yrkeskår som skall sitta och kontrollera och besluta över de avdrag som här diskuteras.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Spännande hur olika företag hanterar detta.

Jag har till största del jobbat hemifrån sedan mars och har turen att ha ett inrett arbetsrum på grund av mina intressen så det var bara att ta med sig laptop och docka hem.

När jag började på företaget för ett par år sedan så var att jobba hemifrån bara okej i undantagsfall, om man behöver släppa in hantverkare eller så.
Vilket är rätt komiskt när företaget är globalt och nästan alla möten man har måste tas digitalt för att den involverar någon från någon annanstans i Sverige eller Europa.

Rätt så tidigt under pandemin lyftes just arbetsmiljön hemma, men företaget valde att inte göra nått för att undvika eventuellt ansvar.

Det har varit en del fokus på att folk ska komma tillbaka till kontoret (det finns många som jobbar från köksbordet samt saknar det sociala).
Själv har jag trivts hemma, slippa pendlingen är för egen del och skulle gärna fortsätta jobba hemifrån i relativt stor utsträckning, ska bli intressant att se vad företaget landar i, även om jag utifrån diskussionerna fått känslan av att man helst vill ha alla på kontoret igen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Företaget jag arbetar på är nog ett lysande exempel på hur jag tror det ser ut på många ställen. Vi är ett globalt mellanstort mjukvarubolag med ca 300 anställda. Kontor i USA, Malaysia, Kina, Tyskland och Sverige. Svenskägt och HK i Sverige.

Här har hemmajobb tidigare varit endast vid behov och efter OK från närmsta chef. Efter 8 månader med nästintill konstant hemmajobb för min egen del så jobbar nu så gott som alla hemma och det går verkligen hur bra som helst. Om något så har produktiviteten ökat.

Ledningen sänder ut signaler om att detta är något vi kommer fortsätta med, även i en framtida post covid värld.

Trots att jag hade bärbar från jobbet sen tidigare har jag numera en stationär ”monster”-dator hemma från företaget och kontorsstol och skärmar är också hemlånade från jobbet.

Personligen trivs jag mycket bra. ”Livspusslet” som skiljd förälder är så otroligt mycket enklare med 1,5h pendling varje dag, borta. Jag hinner ofta med en löprunda på lunchen. Det sociala får jag mycket via teams! Vi kör dagliga fika via teams där man avhandlar sådant som inte tas upp på de vanliga mötena, (dvs. mestadels ej jobbrelaterat).

Digitala ”daylies” möten har vi haft i många år då projektteamen sitter utspridda på minst 2 kontinenter.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag jobbade redan hemifrån sen tidigare så egentligen ingen skillnad i år jämfört med innan.

Ingen aning om hur man kan göra detta på heltid dock. Jag har inte jobbat heltid på över ett decennium (och aldrig hemifrån), kan inte sitta och koncentrera mig så länge. Som mest jobbat ca 100 timmar under en månad i år och oftast mindre. Vilket är ok eftersom jag även tappat förmåga/intresse för att spendera pengar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Rätt så tidigt under pandemin lyftes just arbetsmiljön hemma, men företaget valde att inte göra nått för att undvika eventuellt ansvar.
Det här tror jag många företag kommer åka dit på eller få skit för. Idén att man inte har ett arbetsmiljöansvar för folks arbetsmiljö hemma om de är mer eller mindre hemtvingade (samtidigt som de förväntas leverera) håller inte.

Själva valet är också bedrövligt, att man försöker undvika att göra något för sin personal för att man fått för sig (en jurist sagt?) att man då går från noll till fullt ansvar.

Här (snarare än på bidrags-/avdragsfronten) behöver det verkligen göras något. Det behöver redas ut i vad mån företagen har ett arbetsmiljöansvar i folks hem vid tvingande, rekommenderat respektive frivilligt arbete. Och så behöver det införas någon form av rimligt arbetsgivaransvar. Inte samma som på kontoret, men något.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Finns det verkligen en fråga om arbetsmiljöansvar föreligger? Jag tror det är självklart för företagen att det är så. Tex har detta framförts som ett skäl mot hemarbete genom åren. Min arbetsgivare har köpt höjsänkbara bord, stolar och en lampa till alla som behöver hemma. Vet att många företag gör liknande, antingen köper nytt eller skickar hem det man har på kontoret.
 
Jag vill minnas just att företaget pratat med sin jurist som sa att det fanns en risk att man även fick arbetsmiljöansvar hemma om man ens började ge råd om hur man kunde förbättra sig arbetsmiljö hemma.

Spontant så tror jag att företagen resonerar att om de erbjuder en arbetsplats på företagets lokaler och låter den anställde själv ta beslutet att jobba hemma så kan den anställde alltid välja en arbetsplats med korrekt arbetsmiljö. :thinking:

Själv tror jag betydligt fler kommer förvänta sig möjlighet att jobba hemifrån i framtiden, och företagen som inte erbjuder det kommer ha svårare att rekrytera folk. (Men inte ens det argumentet verkar bita hos oss)
 
A
Magnus Filip skrev:
Hej, Arbetsgivaren har skickat hem alla som kan jobba från hemmet.

Väl hemma har jag fått flytta om barnens rum och annat för att få till ett kontorsrum där jag kan sitta ostört med arbetsgivarens dator, skrivare m.m.

Arbetsgivaren står inte för någon kostnad.

Vad gäller för deklarationen nästa år?

Kan man dra av för att jag använder cirka 11% av husets yta till jobbets kontor? Jag kan ju inte använda rummet till något annat. Har även uppvärmningskostad för rummet.

Jag har försökt att ta reda på genom att läsa på, men jag hittar inget.

Finns någon kunnig person här som vet? Tack!
Självklart, mjölka staten bara för att du kan jobba hemifrån.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Man har ett arbetsmiljöansvar som chef för hemarbetsplatser. Jag har tidigare haft medarbetare som haft hemarbetsplatser och det var mitt ansvar att kontrollera och tillsammans med personen i fråga säkerställa en godkänd arbetsmiljö. Allt detta reglerades i det delegerade arbetsmiljöansvar man hade fått, hela vägen från VD, det var mycket formaliserat hur det gjordes och man fick även göra prov med x-intervall.
Fanns ingen tvekan om att det fanns ett arbetsgivaransvar, så där är jag ganska säker på att man inte kan komma undan. Sedan under en pandemi med akuta åtgärder kanske man kan göra vissa undantag, men blir det långvarigt så ska "undantagen" åtgärdas.
Men det är också ett ansvar för mig som anställd att följa företagets regelverk för arbetsmiljö och hålla mig uppdaterad.
Har själv arbetet på distans tidigare, mera eller mindre, under ca 20 års tid.
När det gäller skatteavdrag, har tillämpat det själv, gällde förutsättningarna att det var ett arbetsrum dedicerat för arbete och begränsades för annan användning, samt att jag hade ett avtal om hemarbetsplats (vet inte vad som gäller idag)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
optimum
A AndersS skrev:
Man har ett arbetsmiljöansvar som chef för hemarbetsplatser. Jag har tidigare haft medarbetare som haft hemarbetsplatser och det var mitt ansvar att kontrollera och tillsammans med personen i fråga säkerställa en godkänd arbetsmiljö. Allt detta reglerades i det delegerade arbetsmiljöansvar man hade fått, hela vägen från VD, det var mycket formaliserat hur det gjordes och man fick även göra prov med x-intervall.
Fanns ingen tvekan om att det fanns ett arbetsgivaransvar, så där är jag ganska säker på att man inte kan komma undan. Sedan under en pandemi med akuta åtgärder kanske man kan göra vissa undantag, men blir det långvarigt så ska "undantagen" åtgärdas.
Men det är också ett ansvar för mig som anställd att följa företagets regelverk för arbetsmiljö och hålla mig uppdaterad.
Har själv arbetet på distans tidigare, mera eller mindre, under ca 20 års tid.
När det gäller skatteavdrag, har tillämpat det själv, gällde förutsättningarna att det var ett arbetsrum dedicerat för arbete och begränsades för annan användning, samt att jag hade ett avtal om hemarbetsplats (vet inte vad som gäller idag)
Visst är det så.
Undrar hur många chefer som överhuvudtaget bryr sig om hur arbetsmiljön ser ut därhemma?
Min chef har inte ställt en enda fråga om sådant varken till mig eller mina kolleger som har honom som chef.
Inget har heller gått ut ifrån HR om sådant och ändå är det ett väldigt seriöst företag som bryr sig om medarbetarna. Jag tror man helt enkelt inte orkat ta den frågan ännu eller sett allvaret i den.

Men nu är det avdrag och då borde staten gått ut med att avdrag till 100% för de som själva köper en ändamålsenlig kontorsstol. Höj och sänkbart skrivbord är givetvis bra men börja med en riktig stol.
Men det är väl inte jämlikt det heller.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
@
Att göra avdrag för hemarbete kan Ni ge upp (och då även för "ökade" kostnader för att ni sitter hemma. Men för den "ekonomiske" kommer här några tips.

  • Åk till jobbet på kvällen och ladda din bärbara dator där. Du sparar då på DIN elräkning.
  • Ta med en termos till kontoret och fyll den med kaffe inför nästa arbetsdag! OBS! Ta inte hem några kaffebönor!! Gör du det behöver du använda din egna ström samt vatten till att brygga kaffet. Inte smart!
  • Fundera över hur många gånger du är på toan i privat syfte och hur många gånger per dag du är där i "tjänsten". För varje gång du är i tjänsten tar du, från kontoret, med dig 42,5 cm av arbetsgivarens toapapper som du kan nyttja då du arbetar från hemmet.
  • En (eller två) 10 liters hinkar med arbetsgivarens vatten rekommenderas för att kunna spola i hemmet under arbetstid.
  • Glöm inte att även fylla en vattenflaska om du, under arbetsdagen i hemmet, skulle behöva dricka något!
  • Om arbetsgivaren tex. har frukt på kontoret - ta med den hem!
  • För att inte "slita" på din egen internet uppkoppling delar du ut internet från din jobbtelefon - till din jobbdator!
  • När du ändå är och laddar datorn på kontoret (och hämtar frukt, toapapper, vatten och kaffe) kolla om det finns stearinljus! De kan i ditt hem (under kontorstid) kompensera både för ljus och värme - något Du annars måste betala via Din elräkning.
Har andra fler ekonomiska "tips" att erbjuda??? :rofl:
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
falkn och 11 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Komplext det här. En ytterligare aspekt är att arbetsgivaren mycket väl kan anses bryta mot sitt arbetsmiljöansvar om denne tillåter att någon arbetar hemma med så bristfälliga förutsättningar som ett köksbord eller en soffa.
Min arbetsgivare skickade ut en ergonomi-checklista. Om det fanns brister kunde vi välja mellan att låna hem möbler, eller få ett engångsbelopp utbetalat som bidrag till att åtgärda bristerna själv (köpa egna möbler).
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Att göra avdrag för hemarbete kan Ni ge upp (och då även för "ökade" kostnader för att ni sitter hemma. Men för den "ekonomiske" kommer här några tips.

  • Åk till jobbet på kvällen och ladda din bärbara dator där. Du sparar då på DIN elräkning.
  • Ta med en termos till kontoret och fyll den med kaffe inför nästa arbetsdag! OBS! Ta inte hem några kaffebönor!! Gör du det behöver du använda din egna ström samt vatten till att brygga kaffet. Inte smart!
  • Fundera över hur många gånger du är på toan i privat syfte och hur många gånger per dag du är där i "tjänsten". För varje gång du är i tjänsten tar du, från kontoret, med dig 42,5 cm av arbetsgivarens toapapper som du kan nyttja då du arbetar från hemmet.
  • En (eller två) 10 liters hinkar med arbetsgivarens vatten rekommenderas för att kunna spola i hemmet under arbetstid.
  • Glöm inte att även fylla en vattenflaska om du, under arbetsdagen i hemmet, skulle behöva dricka något!
  • Om arbetsgivaren tex. har frukt på kontoret - ta med den hem!
  • För att inte "slita" på din egen internet uppkoppling delar du ut internet från din jobbtelefon - till din jobbdator!
  • När du ändå är och laddar datorn på kontoret (och hämtar frukt, toapapper, vatten och kaffe) kolla om det finns stearinljus! De kan i ditt hem (under kontorstid) kompensera både för ljus och värme - något Du annars måste betala via Din elräkning.
Har andra fler ekonomiska "tips" att erbjuda??? :rofl:
Det är bättre att åka till närmsta Köpcenter istället. De brukar ha allt som behövs utom kaffet. Inklusive skrivbordsplatser med el.
 
  • Gilla
  • Wow
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
K kest skrev:
Avdrag för att jobba från hemmet?
Min kamrat o barndomsvän jobbar som revisor på skatteverket. Han och hans kollegor är beordrade att jobba hemifrån pga Corona.
Jag kan bara föreställa mig att när de skälva blir tvungna att ha pga sekretess ha ett låst rum till kontor/Attefallshus kommer frågan tas upp även där.
Att de regler som gäller kommer att anpassas å det snaraste, då detta drabbar just den yrkeskår som skall sitta och kontrollera och besluta över de avdrag som här diskuteras.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har suttit i gästrummet (som ligger i ett annat hus på tomten) på halvtid sen mars, och på heltid sen det drog igång igen, jag funderar på att räkna lite på hur mycket man skulle kunna dra av och prova.. Kan väl inte bli mer än ett avslag?
Dumheter. Det är Riksdagen och inte Skatteverket som stiftar lagar såsom skattelagstiftningen, och dessa kommer knappast anpassas pga att anställda på Skatteverket har särskilda behov.
 
Många människor har drabbats oerhört hårt under pandemin med förlorade liv och jobb. Notan för de enorma ekonomiska kostnaderna har man tagit på krita och skickat vidare till Europas ofödda barn.
När resten av världen brinner kan man faktiskt skärpa sig en smula och skänka en tanke tacksamhet över att man får dricka sitt favoritkaffe i trygghet hemma framför datorn istället för att försöka mjölka ut något litet avdrag från statens tutte.
 
  • Gilla
falkn och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.