Hep Hep skrev:
Själv sparar jag massor av tid och bensin på att inte åka till kontoret, äter billigare luncher hemma, snickrar lite mellan möten och på lunchrast, sliter på billigare och aningen smutsigare kläder. Att jag får möblera om lite och betala mitt eget jobbkaffe är ett lågt pris. Det jobbiga är att det är rätt trist utan kollegor och svårare att jobba tillsammans.

Jag bort stort och fattar att det är betydligt jobbigare för de som har ont om utrymmen att bygga kontor på, men jag tror att de flesta sparar minst 5000 per år på att inte åka till jobbet.
Jag har räknat lite... jag sparar närmare 5000 kr per månad på att vara tvungen att jobba hemma.
Det inkluderar driftskostnad för bil, trängselskatt, parkering och lunch.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ah, jag tänker tvärtom, att det är många arbetstagare som inte kommer vilja vara på kontoret fem dagar i veckan, inte arbetsgivaren som inte vill ha dem där.

Men i slutänden kan förstås effekten bli densamma, att man har kontor som är mindre inbjudande att boa in sig på, att allt färre har fasta platser, och att det inte finns plats för alla samtidigt.
Min spaning är att kontoret kommer bli en mötesplats, inte en arbetsplats. Om det idag i ett öppet landskap finns plats för säg 60% av alla anställda så tror jag den täckningsgraden kommer vara *mycket* lägre om ett par år. En del av ytan som frigörs kommer bli mötesplatser (inte nödvändigvis mötesrum), andra delar kommer helt enkelt avyttras.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Palmis Palmis skrev:
Jag har räknat lite... jag sparar närmare 5000 kr per månad på att vara tvungen att jobba hemma.
Det inkluderar driftskostnad för bil, trängselskatt, parkering och lunch.
Sparar gör jag med. Men 5000kr, det låter helt galet. Här handlar det om kanske 2000kr. Men 300 av dom går bort i ökade kaffekostnader. :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Min spaning är att kontoret kommer bli en mötesplats, inte en arbetsplats. Om det idag i ett öppet landskap finns plats för säg 60% av alla anställda så tror jag den täckningsgraden kommer vara *mycket* lägre om ett par år. En del av ytan som frigörs kommer bli mötesplatser (inte nödvändigvis mötesrum), andra delar kommer helt enkelt avyttras.
Jag tror du har helt rätt i din spaning.
 
V vectrex skrev:
Sparar gör jag med. Men 5000kr, det låter helt galet. Här handlar det om kanske 2000kr. Men 300 av dom går bort i ökade kaffekostnader. :cool:
Jag hamnar på runt 3000kr/mån. Men då tillkommer också nya omkostnader som jag gissar ligger på ca 500kr/mån. Det största problemet är dock att huset är lite för litet nu när jag har en hemarbetsplats. Jag skulle behöva ytterligare ett rum...
...eller en snickarbod, oj förlåt jag menar Friggebod, på gården kanske?
 
V vectrex skrev:
Sparar gör jag med. Men 5000kr, det låter helt galet. Här handlar det om kanske 2000kr. Men 300 av dom går bort i ökade kaffekostnader. :cool:
Per dag:
2 x 45 kr trängselskatt
9 x 15 kr parkering
4 x 10 kr bränsle
Summa 265 kr
Per månad drygt 5000 kr
Då är bara bränslet räknat som extra kostnad för bilen. Egentligen är det väl några tior till per mil.

OM jag skulle köra varje dag till jobbet och parkera utanför. Nu väljer jag cykel eller kollektivtrafik istället (under pandemin cykel) bla pga det höga priset för att köra bil.
 
pacman42 pacman42 skrev:
...eller en snickarbod, oj förlåt jag menar Friggebod, på gården kanske?
Atterfallare behöver du, frigga är för liten!
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Glömde lunchen 2000 till per månad
 
P Pin skrev:
Glömde lunchen 2000 till per månad
Är den gratis hemma?
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
H
Magnus Filip skrev:
Hej, Arbetsgivaren har skickat hem alla som kan jobba från hemmet.

Väl hemma har jag fått flytta om barnens rum och annat för att få till ett kontorsrum där jag kan sitta ostört med arbetsgivarens dator, skrivare m.m.

Arbetsgivaren står inte för någon kostnad.

Vad gäller för deklarationen nästa år?

Kan man dra av för att jag använder cirka 11% av husets yta till jobbets kontor? Jag kan ju inte använda rummet till något annat. Har även uppvärmningskostad för rummet.

Jag har försökt att ta reda på genom att läsa på, men jag hittar inget.

Finns någon kunnig person här som vet? Tack!
Inte ens en företagare som arbetar hemifrån har några stora avdrag för kontor. Det är ett spott i havet vi pratar om. Reseavdragen kan ju heller inte tas upp då. Så kolla först om det ens är värt den tiden att försöka få avdrag för ett kontor hemma.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Per dag:
2 x 45 kr trängselskatt
9 x 15 kr parkering
4 x 10 kr bränsle
Summa 265 kr
Per månad drygt 5000 kr
Då är bara bränslet räknat som extra kostnad för bilen. Egentligen är det väl några tior till per mil.

OM jag skulle köra varje dag till jobbet och parkera utanför. Nu väljer jag cykel eller kollektivtrafik istället (under pandemin cykel) bla pga det höga priset för att köra bil.
Jag räknar med 22 dagar.

Trängselskatt 2x16kr, men 60% får jag tillbaka som avdrag, dvs ca 2x6,50kr --> ca 286kr
Bränslekostnad: ca 30kr/dag --> ca 660kr/mån (kör på el)
Lunch: ca 2000kr/mån
Minskat reseavdrag: -100kr/dag --> -2200kr/mån (sedan skall ju detta minskas vid beskattningen också, men nu räknar vi på marginalen, men i praktiken så blir det på helåret -500kr/mån ungefär)
Parkering: gratis under Covid, annars 600kr/månad som förmån, dvs ca 360kr/mån

Summering: 286+660+2200+360-500 ~= 3000kr/mån

Sedan borde man dessutom räkna med:
- 2kr/mil för däcken, nej på min bil är det nog 3kr/mil.
- Tätare service på bilen, men det blir det dock inte då den är på årsbasis och milkostnaden är försumbar i sammanhanget.
- Mer slitage på bilen, batterierna kostar flera kronor per mil. Lite olika, men runt 4kr/mil, det skulle innebära runt 24kr/dag
Detta ger: 924kr/månad

Summering: 3000+900 ~= 3900kr/mån.

Jag gissar att jag glömmer kostnader också. Ingen idé om att dra av några kostnader i år dock...

Sedan blir det en del andra aspekter på detta också, jag måste ut och övningsköra med äldsta barnet, tidigare gjordes detta till stor del som resor till/från gymnasiet och mitt jobb. Där minskar nog vinsten med några hundralappar per månad...

Det är mycket att tänka på om det skall bli helt korrekt...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är den gratis hemma?
Nästintill, ja. Skulle gissa att en hemmalunch ligger på knappt tio kronor, Lunchen på stan ligger på dryga hundringen i snitt. Så 2000 kr är rimligt att anta.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Per dag:
2 x 45 kr trängselskatt
9 x 15 kr parkering
4 x 10 kr bränsle
Summa 265 kr
Per månad drygt 5000 kr
Då är bara bränslet räknat som extra kostnad för bilen. Egentligen är det väl några tior till per mil.

OM jag skulle köra varje dag till jobbet och parkera utanför. Nu väljer jag cykel eller kollektivtrafik istället (under pandemin cykel) bla pga det höga priset för att köra bil.
VI tänkte köpa nytt hus och ekonomin räckte inte till så vi ändrade livet lite.
Körde också bil till jobbet varje dag och hade trängselskatt + 500 kr/månad i parkering i många år.
Med bil 1,5 mil tog det omkring 30 minuter från dörr till dörr och tidigt eller sent på dagen 20 minuter. Sedan efter mycket möda och kämpande med mig själv gav jag upp bilåkandet helt. Med cykel är det 9,5 km och det tar 36 minuter eller 45 minuter från dörr till dörr med ombyte, Duschar gör jag på jobbet på morgonen och tar med frukost.
Jag har två cyklar, en med sommardäck och en med dubbdäck.
På 10 år har jag sparat minst 400.000kr plus att man får motion. Kostnaden för cykel är inte medräknad det kanske rör sig om 25.000 kr kanske. Nu har vi inte ens någon bil. Vi hyr ibland bil på semestern eller lånar från en bilverkstad i närheten bil ibland och betalar för det. Barnen får gratis busskort från kommunen och ibland åker vi buss för att göra ärenden. När barnen var mindre hade vi cykelvagn eller åkte buss. Det var rätt häftigt när det var snöigt man kände sig som en äventyrare, men det fungerade bra och barnen vande sig. De visste inget annat. Köper nästan allt via internet nu. Vi handlar på riktigt i affär några gånger per år.
Fungerar jättebra. Förutom nackdelen att det inte går att handla och göra ärenden på väg hem från jobbet på samma sätt. Men man fick lära sig att planera. Det var en gigantisk utmaning för mig. Jag var van vid att bara kunna köra iväg när jag ville.
Vi hade två bilar förut och min fru gjorde samma sak. Hon cyklar eller åker buss nu.
Kanske har vi kunnat lägga undan tillsammans 700.000 kr tillsammans på 10 år.
Så nu flyttar vi snart till det nya huset. Skall bli kul!

Det tog nog ett år innan vi vande oss. Men nu ser vi det som naturligt bara. Inget vi tänker på. Och barnen cyklar eller åker buss överallt istället.

Jag var för bekväm av mig förut kan jag bara erkänna. Fy skäms på mig ;)

Jag nämner det igen. Planering är A och O. När vi lärde oss det efter ett år eller så gick det finfint.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
ullet
Har jobbat hemifrån sen i våras, försökte räkna ut vad jag skulle kunna motivera som ökade kostnader för mitt hemarbete.

Jag har inrett ett kontorsrum i garaget, skillnaden mot förut är att jag värmer upp det till 21 grader istället för kanske 12-15 grader. Hittills kan jag se på statistiken jämfört med föregående år att elförbrukningen ökat med ca 1200 kwh under perioden och att jag har köpt ett begagnat höj- och sänkbart skrivbord för 500 kr.

Så även om jag är uppfyller kraven för att kunna göra avdrag (kontor utanför huset, företaget erbjuder ingen arbetsplats), är kostnaderna så små att jag ändå inte kommer upp över 5000 kr/år (som är tröskeln för att kunna börja göra avdrag) som det ser ut nu. Så då blir det inget avdrag hur som helst.

Men jag ska göra en koll till efter vintern, uppvärmningskostnaden är ju som högst under dom månader jag fortfarande var kvar på kontoret i år (januari-februari).
 
A
ullet ullet skrev:
Har jobbat hemifrån sen i våras, försökte räkna ut vad jag skulle kunna motivera som ökade kostnader för mitt hemarbete.

Jag har inrett ett kontorsrum i garaget, skillnaden mot förut är att jag värmer upp det till 21 grader istället för kanske 12-15 grader. Hittills kan jag se på statistiken jämfört med föregående år att elförbrukningen ökat med ca 1200 kwh under perioden och att jag har köpt ett begagnat höj- och sänkbart skrivbord för 500 kr.

Så även om jag är uppfyller kraven för att kunna göra avdrag (kontor utanför huset, företaget erbjuder ingen arbetsplats), är kostnaderna så små att jag ändå inte kommer upp över 5000 kr/år (som är tröskeln för att kunna börja göra avdrag) som det ser ut nu. Så då blir det inget avdrag hur som helst.

Men jag ska göra en koll till efter vintern, uppvärmningskostnaden är ju som högst under dom månader jag fortfarande var kvar på kontoret i år (januari-februari).
Tack, bästa svaret. Det skall vara separat. Mitt är separat. Det är en typ friggebod fast en kall oisolerad gång mellan. Ett barn sov där förut, men inte nu.
Så schablonen är 5000 kr bra att veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.