Så här kan det gå med anslutningskabeln till en hårtork.
Snyggt "kapad" inne i stickproppen. Det syns lite sot på ändarna.
Är detta ett fabrikationsfel tro. Räcker det med att en kardel går av för att resten ska smälta?
Och varför just inne i stickproppen. Försämrad värmeavledning?
Det är en vanlig SKX 2x0.75 mm² till en hårtork på 1.8 kW, vilken den bör räcka till för, fast kanske inte vid "infälld förläggning" i stickproppen?

• DSCN0871.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har böjts på samma ställe ett antal gånger och till slut gått av, ganska vanligt på helgjutna stickproppar. Klipp bort och dit med en ny stickpropp.

En läskig grej vi upplevde med en hårtork var när en kardel gått av och samtidigt sakta nött sig genom de dubbla isoleringarna - i bland "pirrade" det av hårtorken.... Rätt dålig kabel e.g för ändamålet.

Trolig orsak. Frun bedyrar dock att hon inte har tänjt på sladden. Men stickproppen är ganska mjuk så det kan vara så.

Det är svårt att se exakt på bilden, men nog verkar kabeln ha gått av ungefär vid första "leden" på stickproppens "böjlighetsfunktion"? En bild från sidan med ledaren riktad rakt borde visa det bättre, fast jag tror på vad du säger om du berättar hur det ser ut.

Jag tycker att 0.75mm2 låter lite klent, men det är säkert okej om man bara kör en kort stund. Jag anar att tillverkaren och kanske regelförfattarna inte tänkt på vilka alternativa användningsområden folk hittar på för sina hårtorkar. Man lär ju t.ex. köra såpass länge att 0.75mm2-kabeln blir farligt varm om man använder hårtorken för att avfrosta frysen. Jag provade själv på det med en äldre klenare hårtork men avbröt när det började lukta lite obehagligt från hårtorken... Det kanske å andra sidan är så att överhettningsskydd i själva torken löser ut på grund av inre värmeutveckling före kabeln lever farligt oavsett hur torken används?

Det där med klena kablar verkar för övrigt vara nån slags modern trend som funnits de senaste kanske 10-15 åren. Jag har en värmefläkt på 2kW vars nätkabel knappast kan vara 1.5mm2 (fast jag kanske missbedömer den, jag kom just på att det är bara 2-ledare eftersom den är dubbelisolerad).

Jämför de klassiska Calix kupévärmarna på 2kW som alltid hade en rejäl 3x1.5mm2-kabel...

Jag tror att hon har dragit ur den ur väggen genom att dra i sladden! ;)

Hon säger nej, men visar att hon är skyldig ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.