Hej,

Håller på att anlägga en ny gräsmatta och har tänkt att köpa en Automower, kan man köra med den från början med de första klippningarna utan problem? Gräset är ju lite ömtåligt i början.

Mvh Fredrik Johansson
 
Fungerar finfint, jag har en som går på nysått här hemma då jag utökat gräsmattan med ca 500 kvadrat. Väntade typ två veckor efter sådd, tills gräset va dax att klippa innan "Pippi" släpptes på (y)Anlägger du helt ny trädgård o gräsmatta skulle jag fundera på att lägga ner plaströr för begränsningsslingan, typ såna VP rör som används vid elinstallationer..

:cool:
 
  • Gilla
Garghamel
  • Laddar…
Varför är det bra med vp rör? Funkar det inte bara å gräva ner kabel runt tomten 35cm från gränsen innan man sår?
Tomten är på 1630 kvm, ny fräst och harvad gräsmatta. Ska ut ikväll och "samla" sten...
 
  • Gilla
Garghamel
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag gissar att Automowers tanke är att kablarna ska gå att byta ut/reparera enkelt utan att behöva gräva upp runt hela tomten, dessutom borde det fungera hyfsat bra som kabelskydd om man skulle få för sig att sätta spaden i jorden.
 
  • Gilla
Garghamel
  • Laddar…
Fredrik_Jo skrev:
Varför är det bra med vp rör? Funkar det inte bara å gräva ner kabel runt tomten 35cm från gränsen innan man sår?
Absolut! Jag bara tänkte på de fördelar som Korgubben nämner!
 
Lyfter den tråd lite då jag är helt säker på att ni sitter med massa erfarenhet ang att köra roboten på nysådd gräsmatta. Har köpt en 320 och skall så i helgen. är det någon som har en negativ tanke eller erfarenhet ang att köra med roboten från början? eller är det bara att köra?
 
Jag har haft delar av gräsmattan nysådd med en 330X gåendes. Gräset på plana ytor etablerade sig som förväntat men gräset i min slänt ser ut att bli stört av att klipparens hjul gör spår i jorden. Slänten är fortfarande efter 5v inte 'läkt' helt.
 
Hur kraftig slänt pratar vi om då?
 
Runt 40%, det är precis på gränsen att klipparen stegrar...
 
Ja då skall det inte vara någon fara. körde du den när du vattnade också eller lät du den vila någon dag då?
 
Jag körde den. Med facit i hand skulle jag kanske ha gränsat av slänten på något sätt ett par veckor för att inte störa nysådden.
 
  • Gilla
Garghamel
  • Laddar…
Sådde ny gräsmatta för någon dag sedan och kan med bilder dokumentera här, vecka för vecka eller dag för dag, hur det går med min Automower . Sitter på bänken och väntar på att gräset ska växa lite först:

Ny sådd gräsmatta med jordytor och en sliten träbänk i förgrunden under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bykof
  • Laddar…
Det ser ut som du lämnat din post. :rofl:
Sitt kvar !! :beer:
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det ser ut som du lämnat din post. :rofl:
Sitt kvar !! :beer:
Ser ut som bänken är tröttare än fotografen
 
Sitter på bänken nu och gräset har inte börjat växa ännu. Tar nog en stund till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.