Har beställt en 2018 årsmodell Automower 310 och planerar för dragning. Har ett par frågor som någon vänlig själ kanske kan lösa åt mig :) (Ca 750kvm gräsyta)

  1. Kan jag ha en gång som är 1.30 x 4m djup utan guidekabel och den hittar in och ut ur den ändå (1 i bild)?
  2. Bör guidekabeln gå till änden på ett område långt bort eller räcker det att man leder den till början av det området?
  3. Som jag förstår så kan man bara ha en guidekabel på en 310 och då måste jag väl välja den till området på andra sidan huset. Om risken är stor att den inte klarar ingången på 1.30x4 så får jag dra förbi den och köra handjagare men vore skönt om man fick med allt :)
Handritad planritning av trädgård med Automower gränstrådar och laddstation positionerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon gång lär den hitta dit. Slumpen avgör. Dock inget optimalt område för en robotklippare.
Det är att föredra att guidekablen når längst bort på området.
 
Redigerat:
1: Självklart. Kommer fungera galant. Skulle den hitta in för sällan kan du ställa in att den ska följa ytterslingan x-antal meter ett visst antal procent av starterna.

2: Guiden kommer räcka till som på bilden. Men det är absolut ingen nackdel att dra den längre bort. Längre guidekabel täcker mer av ytan. Den hittar hem fortare vilken är bra för effektiviteten. Jag förstår dock inte varför du inte vill dra guiden hela vägen in i område två. Är ju varken mycket tråd eller arbete du sparar.

3: Nä ingen handjagare när man har robot. Se svar på fråga 1.
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Q quick skrev:
1: Självklart. Kommer fungera galant. Skulle den hitta in för sällan kan du ställa in att den ska följa ytterslingan x-antal meter ett visst antal procent av starterna.

2: Guiden kommer räcka till som på bilden. Men det är absolut ingen nackdel att dra den längre bort. Längre guidekabel täcker mer av ytan. Den hittar hem fortare vilken är bra för effektiviteten. Jag förstår dock inte varför du inte vill dra guiden hela vägen in i område två. Är ju varken mycket tråd eller arbete du sparar.
Gällande 2. Enligt mina beräkningar så kanske inte guidekabeln räcka sista biten men vi får se. Tänkte mest att om det inte spelar någon större roll med 10m guide till så slipper man köpa på sig 50m kabel extra :)
 
Skulle det saknas några meter så brukar det gå att köpa på löpmeter hos din åf. Erbjuder dom installation av klippare så har dom rejäla rullar med tråd. Annars så är det ju inte fel att ha lite extra hemma för reperation av slingan eller eventuella ombyggnader.
 
  • Gilla
Bricco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.