Vilka har dålig erfarenhet av Husqvarna Automower 305 2011-2016.
Vår köptes 2012 och har aldrig glatt oss !
Vår har spelat oss spratt sedan första dagen.
Sämsta är att man aldrig har kunnat lita på den.Mitt livs sämsta investering
Efter semester på en vecka, en till två dm gräs och har den stått stilla någonstans och skämts.
För ett par veckor sedan fungerade inte displayen !
6500 kr skulle det kosta att byta moderkort, MMI kort m.m.
Firman tyckte jag skulle vara glad för de år den har " Fungerat " och erbjöd att köpa en ny för 23000 kr.
Nu har jag byggt om den till en manuell barnklippare med bluetooth motorljud !
Se bild !
Husqvarna själva svarade :
Hej John,
Det är alltid tråkigt när man upplever att man köpt något dyrt som sedan inte tycker håller måttet, detta har jag full förståelse för.
Maskinen är ju dock långt utanför garantin och vi vet heller inte vad som hänt med den som gjort att kretskorten lagt av.
Från: webserver@husqvarnagroup.com <webserver@husqvarnagroup.com>
Skickat: den 3 september 2020 20:59
Till: service <service@husqvarna.se>
Ämne: Husqvarna.se | Kontakt - kommentarer eller frågor
Vår köptes 2012 och har aldrig glatt oss !
Vår har spelat oss spratt sedan första dagen.
Sämsta är att man aldrig har kunnat lita på den.Mitt livs sämsta investering
Efter semester på en vecka, en till två dm gräs och har den stått stilla någonstans och skämts.
För ett par veckor sedan fungerade inte displayen !
6500 kr skulle det kosta att byta moderkort, MMI kort m.m.
Firman tyckte jag skulle vara glad för de år den har " Fungerat " och erbjöd att köpa en ny för 23000 kr.
Nu har jag byggt om den till en manuell barnklippare med bluetooth motorljud !
Se bild !
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husqvarna själva svarade :
Hej John,
Det är alltid tråkigt när man upplever att man köpt något dyrt som sedan inte tycker håller måttet, detta har jag full förståelse för.
Maskinen är ju dock långt utanför garantin och vi vet heller inte vad som hänt med den som gjort att kretskorten lagt av.
Från: webserver@husqvarnagroup.com <webserver@husqvarnagroup.com>
Skickat: den 3 september 2020 20:59
Till: service <service@husqvarna.se>
Ämne: Husqvarna.se | Kontakt - kommentarer eller frågor
Vi har släktingen Gardena R70 som har kört felfritt nu i 6 säsonger.
Har bara bytt batteriet efter 4:e klippsäsongen.
Om du hade problem från första dagen så låter det som något hade behövts analyserats och åtgärdats redan då. Svårt att säga så mycket mer utan mer fakta än att den "har spelat oss spratt".
Köper man klippare från en lokal återförsäljare så brukar dessa vara villiga till hjälpa och ge assistans om det blir problem.
Har bara bytt batteriet efter 4:e klippsäsongen.
Om du hade problem från första dagen så låter det som något hade behövts analyserats och åtgärdats redan då. Svårt att säga så mycket mer utan mer fakta än att den "har spelat oss spratt".
Köper man klippare från en lokal återförsäljare så brukar dessa vara villiga till hjälpa och ge assistans om det blir problem.
Inlämnad 4 ggr !E etompau skrev:Vi har släktingen Gardena R70 som har kört felfritt nu i 6 säsonger.
Har bara bytt batteriet efter 4:e klippsäsongen.
Om du hade problem från första dagen så låter det som något hade behövts analyserats och åtgärdats redan då. Svårt att säga så mycket mer utan mer fakta än att den "har spelat oss spratt".
Köper man klippare från en lokal återförsäljare så brukar dessa vara villiga till hjälpa och ge assistans om det blir problem.
OK, svårt även här att veta vad som har gått fel. Under garantiperioden har man möjlighet att reklamera produkten om lev. inte får någon rätsida och kan åtgärda samma fel efter 3 rep.försök.6 699johansson skrev:
Men nu är maskinen uppenbart skrotad och fler åtgärder lär väl inte bli aktuellt.
Tråkigt när folk inte får sina HQ att fungera problemfritt. Tanken är ju att mer eller mindre kunna glömma bort dem efter installationen. Personligen tänker jag knappt på vår längre och har fått sätta påminnelser för att komma ihåg att byta knivar.
Om klipparen fastnar beror det förstås på att slingan är felinstallerad eller att underlaget är för illa (det finns ju självklart gränser för vilken terräng de klarar av). Det kanske hade varit en god idé att ha skaffat hjälp vid installationen, alternativt reklamerat jobbet om man gjort det.
Att kretskortet slutat fungera är förvisso tråkigt, men allt kan gå sönder. HQ verkar inte ha några problem med kvaliteten så vitt jag vet. Har bekanta som haft sina igång i runt 10 år utan några egentliga problem.
I detta fallet verkar det handla om en kombination av dålig installation och otur med elektroniken.
Om klipparen fastnar beror det förstås på att slingan är felinstallerad eller att underlaget är för illa (det finns ju självklart gränser för vilken terräng de klarar av). Det kanske hade varit en god idé att ha skaffat hjälp vid installationen, alternativt reklamerat jobbet om man gjort det.
Att kretskortet slutat fungera är förvisso tråkigt, men allt kan gå sönder. HQ verkar inte ha några problem med kvaliteten så vitt jag vet. Har bekanta som haft sina igång i runt 10 år utan några egentliga problem.
I detta fallet verkar det handla om en kombination av dålig installation och otur med elektroniken.
HQ AM 305 från 2012 är väl den modellen som har ett kretskort med en massa byglingar på om jag inte missminner mig. Denna årsmodellen har många haft problem med i så fall och den är svindyr att laga eftersom reservdelar från 2013 och framåt ofta inte passar. Köp aldrig första årsmodellen av en produkt...
Det har de, en bekant hade nämligen en HQ AM 305 2012 och när den gick sönder så skulle det plötsligt kosta skjortan att laga den. Det gick inte heller att köpa reservdelar på nätet och laga själv då de inte var kompatibla. Det var ändå billigare att köpa alla i kompatibla reservdelar till en 2013 och byta dem alla än att vara byta det trasiga displaykretskortet på en 2012. Han valde dock att köpa en helt ny 305-klippare och använda den gamla som reservdelsmaskin (det mesta som brukar gå sönder är ju detsamma, hjul, motorer, släpplåt osv).E etompau skrev:
OK, men vad sade SA då? Gick det inte att åtgärda felet utan att byta hela kortet?pacman42 skrev:Det har de, en bekant hade nämligen en HQ AM 305 2012 och när den gick sönder så skulle det plötsligt kosta skjortan att laga den. Det gick inte heller att köpa reservdelar på nätet och laga själv då de inte var kompatibla. Det var ändå billigare att köpa alla i kompatibla reservdelar till en 2013 och byta dem alla än att vara byta det trasiga displaykretskortet på en 2012. Han valde dock att köpa en helt ny 305-klippare och använda den gamla som reservdelsmaskin (det mesta som brukar gå sönder är ju detsamma, hjul, motorer, släpplåt osv).
Verkligen trist när grejerna inte fungerar. Just detta kan man ju undvika genom att ha en uppkopplad klippare. Vi har en Gardena sedan ett par år och den funkar verkligen jättebra men när den någon ibland har fastnat (av olika orsaker) så får man ju notis om det och då kan man ju ringa grannen och be honom att gå över och sparka till den.6 699johansson skrev:
Liknande trådar
-
Laddstation för Automower 305 blinkar föst blått sen gult
Robotgräsklippare -
Husqvarna automower 305 startar inte
Robotgräsklippare -
Installera "Husqvarna Automower Connect" till Automower 305
Robotgräsklippare -
Var ska jag sätta laddstation till Automower 305.
Robotgräsklippare -
Husqvarna automower 305 dör när den kör ut
Robotgräsklippare