Hej!
Tog fram Göran idag och kopplade in. När han rullade ut och skulle köra fick jag grön blink i stationen och "ingen slingsignal" på Görans display.

Jag har testat att mäta den och får 100% kvalitet. Den studsar dock väldigt på F och N. Ibland är dom båda på minus, ibland runt nollan osv.
(Se bild)

Har inte gjort några grejer i trädgården som gjort att slingan gått av.

Jag har testat att koppla bort och fippla lite på kopplingarna för linan i stationen.

Göran förvaras inomhus på vintern.
Stationen har stått ute, under mindre tak utan el tillkopplat.
Det finns några skarvar på slingar.
Detta är tredje säsongen för grejerna.

Stort tack på förhand!
Display på en robotgräsklippare med felmeddelande "ingen slingsignal" och fluktuerande värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jo9999
  • Laddar…
Och slingan är rätt kopplad så tråden åt höger sitter i på högersidan och på slinganslutningarna.
Har du ett mätinstrument så ohmmät slingan, några ohm bör den vara.

Protte
 
F & N har absolut ingenting med slingan att göra..
 
Inte mycket till hjälp men förvaras laddstationen ute så rekommenderas det att behålla strömmen på. Börja med att kolla anslutningarna på laddstationen så dom är hela och rena. Enklast att börja där.
 
Jag hade samma problem. Bytte kontakter vid laddstationen på slinga och guide. Presto!
 
Har nu köpt en tontestare för att testa slingan. Vet inte om jag gör något fel, men jag får ton hela vägen runt.

Har testat med ena sidan i stationen, andra sidan i röda klämman på testaren. Svarta klämman i en skruvmejsel i marken.
Även testat med båda sidorna borta från stationen.

Strömmen till stationen har varit av.

Är det förresten någon som vet vad Kvalitet: 100% betyder när men testa slinga direkt från klipparn?
 
Jonatan Berndtsson skrev:
Har nu köpt en tontestare för att testa slingan. Vet inte om jag gör något fel, men jag får ton hela vägen runt.

Har testat med ena sidan i stationen, andra sidan i röda klämman på testaren. Svarta klämman i en skruvmejsel i marken.
Även testat med båda sidorna borta från stationen.

Strömmen till stationen har varit av.

Är det förresten någon som vet vad Kvalitet: 100% betyder när men testa slinga direkt från klipparn?
Problemet är löst. Kabeln var inte helt av, bara "mosad". Detta ledde till att den ibland gav en svag signal och ibland en stark signal beroende på hur den låg när man rörde kabeln. Tillslut hittade jag felet och kunde klippa bort det dock :)
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Kvalitén måste vara 100%, inget annat värde är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.