Ska snart installera en 420
Läste någonstans att den vänder mjukare vid begränsningsslingan om man ställer upp avståndet om hur långt över slingan den går. Standard är ju 31 cm ? men går att ställa upp till 50 cm.

Är det bra att den vänder mjukare? Tänker på att det kanske sliter mindre på mekanik, gräsmatta i slänter etc.

I så fall kanske det är bättre att lägga slingan lite längre ifrån rekommenderade värden och öka avståndet för hur långt den går över slingan?

Annars är ju första tanken att man vill lägga slingan så nära som möjligt för att inte behöva trimma så mycket

Kommentarer?
 
Tycker nog att den vänder ganska mjukt med standardinställningen. Tror du blir nöjd.

Kanske är det så att framhjulen kan trycka ner gräset lite också om klipparen går för långsamt?
 
Redigerat:
Märkte en annan lustighet när man fashinerat studerar klipparen.

När den är klar och funnit guiden på vägen hem, och samtidigt når sluttid på timern, så börjar den om med slumpvis sökning efter laddstationen... Den avbryter alltså sökningen hem efter guiden. :thinking:

Inte så smart kanske.
 
Sitter med fingret på beställningsknappen för en 420:a

Frågorna är många och lär bli fler......

Som jag har förstått så måste men lämna in klipparen om/när den ska uppdateras
Vilken version är den senaste och var kan man se vilken som sitter i klipparen?

Vi har en stor gran på tomten, grenarna går ända ner till marken, behöver jag lägga en slinga runt den eller räcker motståndet från grenarna för att få klipparen att ändra riktning? Vill inte att den ska irra in sig där under och fastna
En stor gran med grenar ner till marken på en välklippt gräsmatta med en lekstuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen som har hört några rykten om nya modeller i närtid? Vore synd att lägga en beställning strax innan

Tänkte köpa Auto Connect samtidigt, vilka är era erfarenheter av den funktionen?

I manualen står det att laddstationen måste stå plant, max 5cm höjdskillnad mellan fram och bakkant, gäller det även i sidled? har en bra plats bredvid lekstugans långsida men som lutar något
En lekstuga med lutande terräng bredvid, potentiell plats för laddstation för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Northtorp skrev:
Sitter med fingret på beställningsknappen för en 420:a

Frågorna är många och lär bli fler......

Som jag har förstått så måste men lämna in klipparen om/när den ska uppdateras
Vilken version är den senaste och var kan man se vilken som sitter i klipparen?

Vi har en stor gran på tomten, grenarna går ända ner till marken, behöver jag lägga en slinga runt den eller räcker motståndet från grenarna för att få klipparen att ändra riktning? Vill inte att den ska irra in sig där under och fastna
[bild]

Ingen som har hört några rykten om nya modeller i närtid? Vore synd att lägga en beställning strax innan

Tänkte köpa Auto Connect samtidigt, vilka är era erfarenheter av den funktionen?

I manualen står det att laddstationen måste stå plant, max 5cm höjdskillnad mellan fram och bakkant, gäller det även i sidled? har en bra plats bredvid lekstugans långsida men som lutar något
[bild]

HQ-klippare måste uppdateras hos återförsäljaren. Du kan se versionsinformation i displayen. Det "forsar" direkt inte ut nya versioner, så lägg inte för mycket tanke på detta. Klipparen lär fungera bra ändå.

Granen bör du avgränsa med kabel.

Tillverkarna är försiktiga med att släppa information om ev. kommande modeller, då det lätt påverkar inköp av bef.modeller. Nya modeller eller uppgraderade versioner brukar dyka upp inför varje ny säsong. Tror inte du kan räkna med något nytt från HQ just nu.

Lutning på laddstation, rekommenderar att följa manualen så långt som möjligt, avsteg från den är på eget bevåg. Lutningen ser inte så farlig ut på din bild.
 
Skulle tro att lutning sidledes är värre än lutning fram/bak. Jag skulle lägga en lite markduk och fint grus under laddstation så den kommer upp lite i nivå iaf.
 
  • Gilla
Northtorp
  • Laddar…
Häromdan när klipparen gav sig ut för att följa guiden vände den sig vinkelrätt åt sidan bara för att tvärt vända om och sedan följa guiden in i station igen. Guidningen avbröts då vid krock i laddstation och den börjar klippa på stället...

Borde inte utgångsvinkeln alltid vara 180° om den skall gå ut efter guiden?

Hursomhelst ändrade jag utgångsvinklarna 5% för att undvika vinkelrät utfart. Kanske hjälper det, kanske inte.
 
  • Display av gräsklippares inställningar för utgångsvinklar med uppgifter om sektor 1 och 2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ström vid lekstugan? Annars faller nog den idén. Lutningen ser som andra sagt rätt beskedlig ut, men är du orolig är det ju bara att gräva ur och jämna till lite. Det är trots allt inte mer än en halv kvadratmeter vi pratar om.

Jag har Autoconnect för att kunna se att klipparen på landet sköter sig och inte kör fast någonstans (har haft lite intrimmningsproblem, men har rätt ojämn mark också). Där är AC bra då jag annars inte har koll på om klipparen funkar – hemma där man ser den dagligdags tillför det väl egentligen ingenting.
 
Nu har Henry vår trädgårdsmästare varit igång sedan i tisdags.
Vilken fantastisk mackapär
Går ut två dubbelpass per dag men gräset ser så välklippt ut att jag kommer dra ner till tre pass per dag alternativt låta honom gå varannan dag.
Laddstationen verkar fungera att ha vid lekstugan, hittills är hemgången 100%
Klockar en cykel med klippning, hemgång och laddning till ca 2timmar och 50minuter.
Vad kör ni andra på för klipphöjd? Vad motsvarar ex läge 5 i cm?
AutoConnect är helt fantastiskt, sköter allt från mobilen
Hur ser jag antalet drift timmar?
Hur ofta byter ni knivarna? Gäller en matta utan andra objekt än gräs att klippa.
Har beställt nya från EBay, 30st för 60kr inkl frakt! Får se om dom håller.......
Jag kommer att gräva ner en 230volts matning till lekstugan och till nästa säsong är tanken att sätta upp en solpanel som via två halvbra 135Ah batterier från båten och en växelriktare ladda Henry. Känns bra i miljö själen☀️
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Jag har vid två tillfällen mha nallen valt att parkera min klippare för att låta den stå kanske 4-5 dagar ( dålig grästillväxt).

När jag sedan skall starta den så har Autoconnect upphört att fungera, och jag har då tvingats att återigen para ihop klipparen med telefonen. Har någon mer än jag upplevt detta?
 
T
S Snål-Jocke skrev:
Jag har vid två tillfällen mha nallen valt att parkera min klippare för att låta den stå kanske 4-5 dagar ( dålig grästillväxt).

När jag sedan skall starta den så har Autoconnect upphört att fungera, och jag har då tvingats att återigen para ihop klipparen med telefonen. Har någon mer än jag upplevt detta?
Jag har aldrig haft det problemet, inte ens efter vintervilan behöver man para om.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Jag tycker att Connect varit mycket stabilare den här säsongen än 2016. Förra säsongen hände liknande saker du beskriver nästan dagligen. Men i år 2017 har det bara krånglat några gånger och då har det oftast räckt att trycka på den knapp tex Start som inte reagerade en gång till. Nån gång har jag för mig att jag startat om appen i telefon också. Jag gissar att Huskvarna kan ha utökat sin serverkapacitet efter stor ökning av antalet Connect 2016. Men det kanske också kan va att jag bytt telefon från 3 år gammal Sony Xperia V till Sony Xperia X compact båda Android men den senare lär ha mycket nyare version. Klipparen är en 430X
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Y
Tror ni det är värt att läggatill ~3-4tusen mer än för att få en 430X istället för 420?
På vilket sätt gynnas man av GPSen i 430X?

Såg i någon reklamfilm att dessa anpassar sig till om det växt mer eller mindre,
stämmer det? Jag har rätt varierande växtlighet, vissa zoner växer det som tusan och andra zoner hålls det lugnare.
 
Jag har en 420, det jag skulle vilja ha är en radar som gör att den inte krockar med barnens leksaker.
 
  • Gilla
Northtorp
  • Laddar…
S Shiraz skrev:
Jag har en 420, det jag skulle vilja ha är en radar som gör att den inte krockar med barnens leksaker.
Då skulle du köpt en 450x istället. Den här ultraljudsensorer och saktar in för hinder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.