Jag har en liten speciallösning med en 500-liters hydrofor som fungerar som ackumulator för inkommande vatten. Från den suger en pump vatten till en hydropress.

Problemet är att hydroforen behöver avluftas stup i kvarten. Således vill jag ha en automatisk avluftare till detta. Har dock ingen aning om vad jag ska ha för något.

Se den "manuella" avluftaren på bifogad bild. Den sitter på toppen av hydroforen.
Gängstorlekar som kan användas är 20 mm och 30 nånting mm (ytterdiametern på mässingskröken närmast hydroforen är 33 mm).

Tips på vad jag ska ha mottages tacksamt.

• luftning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En avluftare för värmeledning kan kanske ordna detta problem.

Varifrån kommer luften? Är det gas löst i vattnet?

Prototypen

Det ser ut som det sitter en bilventil för påfyllning av luft i tanken på bilden. Normalt så ska det vara en viss del luft i en hydrofortank. Men i ditt fall verkar detta inte behövas.
Det finns automatluftare som följer med vissa vattenfilter, men dessa T-ar man in på nivåröret på tanken, just för att inte man ska tömma den helt på luft, utan till lagom nivå.
Men det finns inget som hindrar att du sätter den på toppen istället om du vill bli av med all luft

prototypen skrev:
En avluftare för värmeledning kan kanske ordna detta problem.

Varifrån kommer luften? Är det gas löst i vattnet?

Prototypen
Bra fråga! Har ingen aning om var luften kommer ifrån...
Antingen är det som du säger, gas i vattnet, eller så är det otätt på något sätt, så att när den töms på vatten och undertryck skapas, så sugs luft in någonstans?

Kan fungera, lägg en gummiboll i tanken, öppna kranen (lite) överst på tanken, när luften är slut flyter bollen upp och täpper till hålet. när ny luft kommer in så sjunker bollen och luften kan pysa ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.