2 041 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Auto eller inte?
Vad är bäst: auto på luftvärmepumpen eller full fart? Vilken skillnad gör full speed, då jag hört att det är bättre? Har svårt att förstå hur det kan vara en förbättring, och då tänker jag mest på elförbrukningen.
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Med högre fläkthastighet/luftflöde så når man större yta och slipper då använda tex elradiatorer som förbrukar mer än vad en luftvärmepump gör med högre flöde.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Utöver bättre spridning gör högre fläktläge även pumpen effektivare i och med att temperaturen i den blir lägre (jämför med att kunna använda lägre framledningstemperatur på vattnet med en luft/vatten-värmepump eller bergvärme). Elen som förbrukas av själva fläkten är försumbar i sammanhanget så enda nackdelen är mer buller.
Man får göra skillnad på fläkt autoläge och värme / kyla autoläge.
- Fläktläge auto borde bara påverka fläkthastigheten. Som de skriver ovan kan ökat fläktläge öka spridningen på värmen.
- Värme läge på auto kan göra att luftvärmepumpen går in i kyl läge om solen värmer på eller om man startar en bra som får temperaturen att överstiga inställd temperatur.
- Fläktläge auto borde bara påverka fläkthastigheten. Som de skriver ovan kan ökat fläktläge öka spridningen på värmen.
- Värme läge på auto kan göra att luftvärmepumpen går in i kyl läge om solen värmer på eller om man startar en bra som får temperaturen att överstiga inställd temperatur.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 358 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 358 inlägg
Jag tycker auto är mest störande då den ändrar hastighet hit och dit, ett konstant brus sållar hjärnan bort effektivt medans ändringar i ljudet lägger man märke till.
Jag kör fast på 3/5 (Mitsubishi) och har ett automatiskt program där den går upp i max när vi är på jobbet och då försöker vi se till att alla dörrar på våningen är öppna innan vi åker hemifrån. Ingen aning om det ger något eller inte men det känns bra.
Jag kör fast på 3/5 (Mitsubishi) och har ett automatiskt program där den går upp i max när vi är på jobbet och då försöker vi se till att alla dörrar på våningen är öppna innan vi åker hemifrån. Ingen aning om det ger något eller inte men det känns bra.
Liknande trådar
-
Wiser. Får inte tills scenario eller automation
Villalarm & Hemautomation -
Problem med ID Lock - kan inte låsa upp (eller låsa automatiskt)
Fönster & Dörrar -
Skruvautomat eller inte?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Pumpautomat direkt på golvet eller inte
Vatten & Avlopp -
Tappvattenautomat eller inte?
Ved, Pellets, Flis