Fråga runt attefallstillbyggnad. Idag finns ett takutsprång / skärmtak på ca 1 m som jag tolkar ingår i BYA för huvudbyggnaden.

Vid en attefallstillbyggnad i form av ett uterum räknas den delen med som ligger under dagens takutsprång/skärmtak se bild räknas den röda delen med?

• Ritning över hus med markerad attefallstillbyggnad; den röda delen visar takutsprång som diskuteras om den inkluderas i byggnadsarean.
Arean i rött räknas med. Du ska väl bygga till från husväggen antar jag?

Tänkte som dig först men firma som jag hade här sade att röda delens area redan är en del av huvudbyggnadens BYA och endast den gröna är tillkommande.

Som att man bygger till och tex delvis river en vägg och ändrar hur det utrymmet nyttjas innanför väggen mer 1 ombyggnad av den delen.

Det är tänkbart att du kan bygga ut den röda delen först som bygglovspliktig. Du måste då söka bygglov för den delen. Sedan får du göra bygganmälan för attefallsdelen. Lagenligt får du inte startbesked för attefallsdelen innan bygglovspliktiga utbyggnaden är klar (slutbevis). Vissa kommuner godkänner att man kombinerar åtgärderna samtidigt (olagligt).

Sedan beror det ju också på hur man bedömde det utskjutande taket när det byggdes. Hur stort är huset i förhållande till max bya?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.