452 läst · 8 svar
452 läst
8 svar
Attefallshus som garage koppla mot befintligt.
Någon som vet om man kan använda attefallstillägget 30kvm som utbyggnad utav garage? Eller skall attefallshuset alltid vara friställt? Var så oklart om hur nära befintlig byggnad man får ställa Attefalls huset, tänkte om man rent utav kan få koppla ihop det med befintliga garaget.
Nix. Fristående byggnad ca 0,5-1 meter mellan.N Niklaspe skrev:
Man kan göra en attefallsTILLbyggnad om 15 kvm av befintligt bostadshus. Dock ej på garage.
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Räknar man hus med kopplad ekonomidel som bostaP Patrik Hazard skrev:
Ja exakt, som jag förstått ska man kunna underhålla fasaden men hittade inga fasta mått mer än 4,5 meter från tomtgräns då förstås.H hempularen skrev:
Har dilemma med korridor för Botniabanan.... och ligger precis på gränsen mellan att vara i/utanför korridoren.
Bor du i huset i fråga så bör det ju räknas som ett bostadshus. Är det huvudbyggnaden på fastigheten?N Niklaspe skrev:
Är det inom detaljplanerat område?
Du kanske bör ta ett snack med bygglovsavdelningen i kommunen för att reda hur det ligger till för just dig.
Löste mina frågor och verkar få bygglov. Skall bygga i egen regi. Men slutbesiktning är det någon från kommunen som dyker upp och kontrollerar invändigt/utvändigt? Aldrig hört från bekanta att nån kommit och slutbesiktat. Eller kommer det aldrig någon och gör någon typ av kontroll?
Anledningen är väl om jag ska rita in avväxlingen för att öppna upp mellan befintligt garage och det nya garaget i planritning/sektionsritningen. Kommer dom då kräva en konstruktionsritning?
Anledningen är väl om jag ska rita in avväxlingen för att öppna upp mellan befintligt garage och det nya garaget i planritning/sektionsritningen. Kommer dom då kräva en konstruktionsritning?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Ja det är en definition, men beroende på hur totalen ser ut så kan det vara olika avstånd som gäller. Bygger du så att det tydligt ser ut som två olika byggnader, så kan de få stå närmare varandra än om du bygger så att de kan se ut att hänga ihop, det blir tyvärr ett subjektivt tyckande.N Niklaspe skrev:
Det varierar säkert från kommun till kommun, hur vanligt det är att de kommer ut och kontrollerar innan de ger slutbesked.N Niklaspe skrev:Löste mina frågor och verkar få bygglov. Skall bygga i egen regi. Men slutbesiktning är det någon från kommunen som dyker upp och kontrollerar invändigt/utvändigt? Aldrig hört från bekanta att nån kommit och slutbesiktat. Eller kommer det aldrig någon och gör någon typ av kontroll?
Hos oss kom de ut för att kontrollera vårt attefallshus. Och de kom oanmält.
Liknande trådar
-
Dagvatten ihopkopplat med garagebrunn
Vatten & Avlopp -
Kostnad för garage och attefallshus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Carport/Attefallshus/Garage
Tilläggsisolera garage och sammankopplat rum
Attefallshus+carport som senare blir garage?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus