Dags att bygga ett Attefalls garage och kvar är bara att fixa dokumentationen.

Klart är:

- Garaget kommer ligga 1,5m från grannen så jag har ordnat med godkännande, efter rekommendation från byggkontoret här i Göteborg signerades situationsplanen av grannen och denna funkar sedan som både godkännande och situationsplan

- Full 3D-modell ritad i SketchUp med rätt dimensioner på alla reglar, panel, isolering mm, ur denna kan man generera de behövda ISO-vyerna för fasadritningar men också lämpliga konstruktionsritningar

Som kontrollplan tänkte jag använda denna förenklade variant

http://goteborg.se/wps/wcm/connect/...nsvarig_småhus_villafastighet.pdf?MOD=AJPERES

Vad behöver jag mer?

- Teknisk beskrivning? Hur brukar denna utformas?
- Nått om vatten och avlopp? byggnaden blir ju <50kvm så oljeavskiljare ska inte behövas
- Vad jag förstått behövs inte kontrollplanens punkter om energiberäkning, utformning, brandsäkerhet och ventilation på Attedfalls garage, rätt eller fel?

/Dea
 
Redigerat:
Kanske skiljer sig från kommun till kommun, men en bekant fick svaret från en kommun norr om Stockholm att det var exakt samma handlingar som till en bygglovsansökan. Skillnaden var att det är en enklare godkännandeprocess eftersom det inte behöver gå via beslutsmöten mm efter inlämnande av dokumenten.
 
O
Så här står de på Botkyrka kommuns hemsida:

  • Handlingar som ska skickas in i samband med anmälan
  • Anmälningsblankett
  • Förenklad nybyggnadskarta med tillbyggnaden måttriktigt inritad och med avstånd till tomtgränser angivna
  • Planritning med planlösning och utvändiga mått
  • Fasadritningar med mått från mark till takets högsta punkt
  • Konstruktionsritning, sektionsritning.
  • Kontrollplan som är anpassad för byggnadens placering och planerade användning (Ange grundläggning, brandskydd, tillgänglighet etc)
  • Certifierad kontrollansvarig. Om nämnden bedömer behövligt kan kontrollansvarig och tekniskt samråd krävas. (t ex om bärande konstruktion berörs eller befintlig vägg rivs)
  • Utstakning och lägeskontroll kan krävas i ärendet
 
O
Jag TROR inte att det behövs någon KA....
En kompis som ska bygga ett attefallshus behövde inte ha en KA, (nacka kommun)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.