20 358 läst · 13 svar
20k läst
13 svar
Attefall på plintgrund - Bärlina - Bjälklag - Stolpskor? Hjälp!?
Nu är det dags för min "trådoskuld" att plockas. Har nog läst tusen trådar här men inte lyckats finna någon som besvarar mina frågor.
Håller på och bygger en gäststuga på 24kvm med ett pulpettak som min svärfar lurat på mig att det är busenkelt att bygga.
I dagsläget är grunden utgrävd (matjord + extra jord, cirka 25 cm) och ska senare fyllas upp 10cm med ett lager makadam.
Vill på förhand varna för att jag inte besitter byggandets språk så ha överseende med en del felbenämningar.
Dagens dilemma är hur jag ska gå tillväga med plintar, bärlina och bjälklaget.
Måtten på stugan är 4000x6000 och jag ska gjuta 190mm plintar cirka en meter djupt.
Frågor:
1. Varför använder man dubbla "bärlinor"? Jag hade planerat en 45x220, är det bättre att använda 2x45x195? (så här var min plan)
2. Jag har planerat att fälla ner bjälklaget i nivå med bärlinorna med hjälp av balkskor, använder 45x195 även där. Försöker hålla nere höjden på stugan och vill även undvika att behöva gräva ut grunden djupare.
Vilken är fördelen att lägga bjälklaget ovanpå bärlinan? Går det bra med balkskor?
(Se bild för att förstå vad jag menar.)
3. Kan man lägga bärlinan direkt på plintarna om man använder balkskor som ovan, självklart med papp i mellan? Eller hamnar bjälklaget för nära marken och plintarna då? Kan fukt vandra upp lättare?
4. Jag har egentligen hela tiden planerat att lägga bärlinorna på stolpskor men undrar då hur jag går tillväga i hörnen? Det blir ju som på denna bild fast jag vill använda stolpskor.
Eller bör man gjuta två plintar med varsin stolpsko cirka 200mm från hörnen?
Nu vet jag att detta ser knasigt ut men såhär många plintar ser jag att det behövs för att använda stolpskor:
Medans om man lägger direkt på plint räcker det med:
5. Finns det andra nackdelar med att använda sig av stolpskor?
6. Vilken typ av skruv bör man använda till de olika delarna?
Ursäkta för rörigt inlägg men det reflekterar ändå bara hälften av det kaos som pågår i mitt huvud just nu.
Idéer, tips, råd och varningar rörande det mesta kring grund och bjälklag uppskattas mycket
Håller på och bygger en gäststuga på 24kvm med ett pulpettak som min svärfar lurat på mig att det är busenkelt att bygga.
I dagsläget är grunden utgrävd (matjord + extra jord, cirka 25 cm) och ska senare fyllas upp 10cm med ett lager makadam.
Vill på förhand varna för att jag inte besitter byggandets språk så ha överseende med en del felbenämningar.
Dagens dilemma är hur jag ska gå tillväga med plintar, bärlina och bjälklaget.
Måtten på stugan är 4000x6000 och jag ska gjuta 190mm plintar cirka en meter djupt.
Frågor:
1. Varför använder man dubbla "bärlinor"? Jag hade planerat en 45x220, är det bättre att använda 2x45x195? (så här var min plan)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Jag har planerat att fälla ner bjälklaget i nivå med bärlinorna med hjälp av balkskor, använder 45x195 även där. Försöker hålla nere höjden på stugan och vill även undvika att behöva gräva ut grunden djupare.
Vilken är fördelen att lägga bjälklaget ovanpå bärlinan? Går det bra med balkskor?
(Se bild för att förstå vad jag menar.)
Logga in
Skapa konto
3. Kan man lägga bärlinan direkt på plintarna om man använder balkskor som ovan, självklart med papp i mellan? Eller hamnar bjälklaget för nära marken och plintarna då? Kan fukt vandra upp lättare?
4. Jag har egentligen hela tiden planerat att lägga bärlinorna på stolpskor men undrar då hur jag går tillväga i hörnen? Det blir ju som på denna bild fast jag vill använda stolpskor.
Logga in
Skapa konto
Eller bör man gjuta två plintar med varsin stolpsko cirka 200mm från hörnen?
Nu vet jag att detta ser knasigt ut men såhär många plintar ser jag att det behövs för att använda stolpskor:
Logga in
Skapa konto
Medans om man lägger direkt på plint räcker det med:
Logga in
Skapa konto
5. Finns det andra nackdelar med att använda sig av stolpskor?
6. Vilken typ av skruv bör man använda till de olika delarna?
Ursäkta för rörigt inlägg men det reflekterar ändå bara hälften av det kaos som pågår i mitt huvud just nu.
Idéer, tips, råd och varningar rörande det mesta kring grund och bjälklag uppskattas mycket
Bästa svaret
Hej. Jag ska försöka svara på dina frågor.
1. För att man har förlångt mellan plintarna kanske. Duger normalt med enkel.
2. Gör som du tänkt. Fördel med att lägga ovanpå bärlinan är att det blir mer luft under bjälklaget.
3. Sätt fast i plattjärn som är ingjutna i plinten eller i stolpsko. Plintarna ska sticka upp 3-4 dm från marken så slipper du fuktproblem från marken.
4. En plint i hörnet. Med nån typ av ingjuten infästning.
5. Hela livet är en kompromiss, men det här funkar bra.
6. Ankarskruv. Bult, bricka och mutter om du har större hål i järnen, inga franskskruv.
Lycka till.
//AA
1. För att man har förlångt mellan plintarna kanske. Duger normalt med enkel.
2. Gör som du tänkt. Fördel med att lägga ovanpå bärlinan är att det blir mer luft under bjälklaget.
3. Sätt fast i plattjärn som är ingjutna i plinten eller i stolpsko. Plintarna ska sticka upp 3-4 dm från marken så slipper du fuktproblem från marken.
4. En plint i hörnet. Med nån typ av ingjuten infästning.
5. Hela livet är en kompromiss, men det här funkar bra.
6. Ankarskruv. Bult, bricka och mutter om du har större hål i järnen, inga franskskruv.
Lycka till.
//AA
Produkter som diskuteras: "Ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Såhär knappt ett år för sent så tackar jag för svar. Bygget står nu på grund och utsidan är så gott som klar. Så här i backspegeln så förstår jag inte hur jag kunde övertänka så otroligt mycket på något som i slutändan var ganska enkelt. Antar att det lätt blir så första gången man ger sig in i ett nytt projekt med nya moment.
/JA
/JA
Hej. Kanske lite mått på bärlinor och allt man börjar med? Hur såg din grund ut?E EI30-SaC skrev:
Vad är det man kör tätare?aspr skrev:
Om det är reglarna du menar så sätter man ibland en extra innanför på gaveln för att få något att lägga golvet på.
Det slipper du om du lägger golvet först.
Men om du ska ha spångolv så är det lite känsligt för att bli blöt, så det brukar man inte lägga in förrän tak och väggar är täta.
//AA
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Attefallstillbyggnad - boyta eller biyta
Utbyggnad och tillbyggnad -
Ta bort jord eller inte - Plintgrund
Grund & Markarbeten -
Frontespis/attefallskupa, altan utan pelare- avstånd?
Bygglov -
Skjut- eller vikbara dörrar till attefallshus
Fönster & Dörrar -
PU-isolering under trossbotten i plintgrund
Isolering