Jag skulle vilja ha en lång lista på hur man så långt det bara är möjligt säkrar sig för alltför tråkiga händelser i samband med byggnation vid val av entreprenör.
Jag har försökt punkta en del grejjer som vi lärt oss, visst det tar en massa tid i anspråk men kan vara värt det i slutändan. Detta kanske inte direkt gäller om man bara vill snickra några garderober eller så utan när det handlar om större kostsamma bygge.
Ju större jobb desto mer får man lägga ner i att undersöka byggaren.

1: Skicka ut förfrågan, begär in offert som är löjligt specificerad dvs nästan med antal skruv & spik...Material, arbetskostnad etc Där kan ni ju själv desto lättare kontrollera om ni kan hitta billigare alternativ än det byggaren jobbar med. Och ha en dialog, med rätt byggare kan ni prata er fram till andra lösningar (billigare/dyrare etc) Ingenting är självklart. Se till att få det på papper om ni vill att de ska städa upp efter sig och slänga på tippen.

2: Se till att få ett "sista datum" och en klausul som säger vad som sker om arbetet INTE är utfört till den datum. Försöker entreprenören prata bort detta, välj en annan.

3: Googla och sök info om entreprenören, kontakta Allmänna reklamationsnämnden för att höra om företaget eller personen ifråga är aktuell för något ärende eller har varit. Om så är fallet, ta reda på vad det rör sig om och om möjligt ring anmälaren. Det kan vara en liten skitsak som man kan bortse ifrån men varför hålla sig på den osäkra sidan, byt entreprenör.
OBS! OM byggaren skulle stå inför rätta eller stå inför en tvist så finns inte längre ärendet hos ARN däremot så tror jag att man trots allt kan få uppgifter om det funnits grejjer där tidigare.

4: Ring kronofogdemyndigheten och kolla om företaget/personen har skuld/er. Småskulder kan man kanske bortse från men inte om det handlar om flera hundratusen!!! Kan man inte hålla rätt på sin egen plånbok kanske man inte ska ha ansvaret för någon annans "bygg-plånbok" - bara en tanke. Det ligger ett visst beteende hos ständiga kunder hos KFM.

5: Kontrollera företaget hos Skattemyndigheten, har personen F-skattesedel m.m? ser allt reko ut? Inga konkurser på G?

6: Förhör er om entreprenören, kan vara så enkelt som att prata med den lokala bygghandlaren. De sitter inne med mycket information som kan vara till stor hjälp.
Även om man väljer entreprenör efter en vän/bekants råd så är det väl värt att kolla upp. En som fått en trappa byggd kanske är skitnöjd, men hur är det när man har större grejjer som tar mer tid? Här skiljer det sig på byggare och byggare.

7: Vid badrumsbygge kolla med BKR att personen är behörig - om inte välj annan.

8: Läs på om det som ska göras, bästa sättet att hålla koll är att vara upplyst och beläst själv. Det är dyrt att lära sig på det sättet som vi gjort...Visa intresse för bygget och fråga om det är något du undrar över. En reko byggare svarar mer än gärna. Känner du dig osäker på hans svar, se till att fråga fler fackmän.

9: Dokumentera: Ta gärna massa foton på allt & inget under byggets gång, kan underlätta vid eventuella fel eller problem. Man kan kanske på ett foto se att rörgenomförningar etc är ok utan att behöva bryta upp väggar.

10: Låt ingen annan än behörig elektriker dra fram elen och koppla in.

11: Ha den bästa av besiktningsmän!!! Med honom/henne kan ni ringa och diskutera under byggets gång. Vi hade turen att hitta den bäste..som har varit till otroligt stor hjälp och till stort stöd!

12: Prata med ditt försäkringsbolag INNAN ni sätter igång om vad som gäller med försäkringsbiten etc Better safe than sorry!!!

13: Kontrollera om det behövs bygglov för det som ska göras, kolla mot Kommunen - inte med byggaren...

Fyll gärna på av egna erfarenheter, kanske kan vi få till stånd en slags "Hantverkar-bibel" ;-)
 
Tillägg till ClaJes lista: Referenser är OERHÖRT viktig. Någon sa att man kunde begära en lista på de tjugo sista kunderna hos företaget isft att bara be om referenser (och därmed öppna upp för att företaget tar fram tre nöjda kunder bland 2000 missnöjda). I listan kan man sedan välja ut ett antal att kontakta!
 
Ett annat tips kan ju vara att ta in en byggsakkunnig på ett tidigt skede i processen - kanske samtidigt som man gör den detaljerade offertförfrågan. En sådan person kostar väl en del men kan säkert vara värd sin vikt i guld när det gäller att navigera i den djungel byggbranschen är! Denne person kanske man sedan kan använda som KA.
 
Jag är behörig enligt PER:s branschregler men inte mitt företag, jag tyckte helt enkelt att det kostade för mycket för det man får, nämligen ett klistermärke på bilen.

De 10.000+moms som kursen kostade borde lätt kunna betala deras verksamhet eller annars borde tillverkarna av tätskikt kunna betala för deras egen verksamhet tycker jag.

Varför tycker du att man borde välja bort mig?
 
Instämmer med zzzzz ang. våtrumsbehörigheten.
Att en firma har behörigheten betyder inte ett skit, annat än att dom betalar dyra pengar för det -Jag har sett behöriga firmor utföra riktiga skit- och fuskjobb.
För en mindre firma på en eller ett par gubbar är det tämligen ointressant att ha behörigheten på pappret.
Branschreglerna finns att hämta på nätet, BKR har support även för icke behöriga och leverantörerna av tätskiktet har informationsmöten och utbildar oss verksamma.

Tillägg till listan;

1: Skicka ut en detaljerad förfrågan. Ju luddigare förfrågningsunderlag, desto luddigare offert.
 
zzzzz skrev:
Jag är behörig enligt PER:s branschregler men inte mitt företag,
Det är försäkringsbolagen som sätter kravet på att man skall kunna styrka att tätskikten utförts korrekt för att man ska kunna få ut något på en framtida vattenskada.
Självklart skall den som utför arbetena kunna visa upp ett intyg på genomförd utbildning samt skriva ett intyg där man (på heder och samvete) intygar att arbetena utförts helt i enlighet med anvisningarna.
 
Snailman
Blir det inte något moment 22 här, om det blir en vattenskada har ju inte tätskikten gjorts korrekt och då gäller inte försäkringen?

 
Men om tätskiktet är dokumenterat rätt & riktigt borde det väl vara lättare att se om något annat fel uppstått som påverkat vattenskada, tänker jag fel? Jag menar trasiga eller skadade rör är ju en rörläggares arbete. Fuktskador handlar inte alltid om det som finns innanför väggarna i badrummen...

Snailman skrev:
Blir det inte något moment 22 här, om det blir en vattenskada har ju inte tätskikten gjorts korrekt och då gäller inte försäkringen?
 
zzzzz skrev:
Jag är behörig enligt PER:s branschregler men inte mitt företag, jag tyckte helt enkelt att det kostade för mycket för det man får, nämligen ett klistermärke på bilen.

De 10.000+moms som kursen kostade borde lätt kunna betala deras verksamhet eller annars borde tillverkarna av tätskikt kunna betala för deras egen verksamhet tycker jag.

Varför tycker du att man borde välja bort mig?
Jag förstår din tanke, men om det är DU som utför arbetet i våtutrymmena och har behörighet så är ju problemet löst?
Enligt samtal med försäkringsman så är egentligen deras "enda" krav att arbeten är fackmannamässigt utförda enligt gängse praxis, vilken hemmafixare som helst kan ju göra sitt eget badrum men för att försäkringen ska täcka eventuella skador så MÅSTE arbetet vara rätt utfört och VÄL DOKUMENTERAT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.