4 911 läst · 19 svar
5k läst
19 svar
Att välja lastbil/pickup för bygget?
Sida 1 av 2
Jag har tittat på blocket.se lite då och då i händelse av att jag skulle behöva rekrytera ett nytt åkdon - ofta är utbudet rätt bra - nu verkar det dock rätt skralt.styrman1 skrev:
Ska du lasta väldigt tungt ska du ha en utan baklyft - den minskar lastförmågan med 400kg ner till 1100. Annars är den GULD att ha - kör hellre en gång extra. Jag skulle också ta en bil med skåp eller kapell - väldigt smidigt att kunna ha saker på flaket utan att det blir blött.
http://www.blocket.se/view/4866431.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
Hur långt är flaket på denna? Jag har modell 160L, flaket ser längre ut på min.
http://www.blocket.se/view/4705684.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
Lita på att räknevärket för kilometrarna har gått några varv....
Annars är det ju rätt lättmeckat....vi fixade en bil som stått still i 5-7 år. Bromsarna fastrostade runt om, inte en rörlig pryl i förgasaren osv - men det var faktiskt rätt lätt fixat. Kardanaxlar är dyrt - kolla så det inte slår i den - kan dock också bara handla om att fetta in knuten ordentligt.
Om du ska lasta från sidan kan du inte ha kapellet. Det är ett helvitta att få bort kapell+ställning. Beroende på vem som kör trucken brukar det gå bra att lyfta på virket bakifrån också. Jag lastar alltid virke manuellt - brukar nästan alltid plocka bit för bit på sågen ändå så man får det man vill ha...styrman1 skrev:Jag har sett båda bilarna, den med skåp kan jag inte ha då jag ska köra mycket virke på den och vill lasta från sidan.
Den andra är rätt ok men jag tycker den är för dyr?
Kapellbil är favorit men även utan är ok. bakgavellyft behöver jag egentligen inte men så länge den funkar så är det ju trevligt.
Jag föreslår lyft om du ska köra långa saker - det blir svajigt bak annars, och väldigt långt överhäng, svårt att surra bra.
Jag tycker mig ha sett justa bilar för cirka 15k tidigare - några tusingar kostar det säkert att fixa bilen också.
galento skrev:
Jag föreslår modell 89 eller senare, för att erhålla den där eleganta touchen och modern design. Fords designteam var i sitt esse kring 89-90´.....
Ja, det lilla vi meckat har inte varit tekniskt svårt. Vissa saker har suttit fast såinihelvette (hjulbultar tex) men annars så är det ju lätt att komma åt osv - det är ju nästan ståhöjd under bilen. Extra besvärligt var det att få bort dom fastrostade hjulbultarna på vänster sida.....innan vi insåg att tokstollarna har monterat felgängade bultar på denna sida..... :-[Hammarn skrev:
Det vi gjort på bilen kan sammanfattas med:
Nya skivor fram.
Nya bromsok fram (ett iaf, minns inte nu) - oken var borton all räddning
Nya bromsbackar bak (när man inser att man drar ut hela drivaxeln för att göra detta jobb så går det på en halvtimma - dubbelhjul på denna bil)
Livräddning på förgasarn där alla smådelar eroderat fast.
Nya batterier (ett start, ett för lyften)
Kardan är nedmonterad och infettad ordentligt.
Ny handbromsvajer.
Angående dubbelhjul så kan jag bara instämma i att det är halt på vintern, riktigt halt. Och när man lastat på lite vikt på flaket för att slippa detta så blir problemet det omvända - framhjulen hänger i luften...... man vänjer sig.
Angående vinterdäcken så kan jag tipsa om att rycka dubbarna ur vinterdäcken och köra på dessa året om, så har vi gjort för att slippa skifta och hålla ordning på en massa däck.
Bakbromsarna är ett vanligt problem på Transiterna har jag förstått. Vi har slängt på nya backar och mha vinkelslipen tagit bort slitagekanten på trumman (så att det går att få av trumman). Se till att störa besiktningsmannen med tuttbilder el motsv när dom kollar bromsarna.
Instämmer i att bensinarna drar satan med soppa - min bil drar minst två liter milen med lass på. En diesel med automat vore en dröm - men också helt andra pengar.
Allvetare
· Härifrån
· 781 inlägg
Tack för att ni startar en ny tråd för lastbilar, den skall jag faktiskt också följa ...man kanske kan ändra sig trots allt.