Jag renoverar just nu en Skyttepaviljong från 1907. Huset är oljat/fernissat samt målat med linoljefärg. När jag kollade mina färgprover med kulörer från Gysinge byggnadsvård såg jag till min glädje att alla fönster och dörrar var målade i en kulör som låg mycket nära Gysinges Standard kulör Allmogeblå.
Toppen.... Jag köpte flera burkar, men inte till hela huset på en gång. Totalt han jag måla allmogeblått runt 525 rutor samt några dörrar. Så i november 2008 åkte jag till Gysinge för att proviantera och köpa 2 burkar Allmogeblått till.
När jag kom hem upptäckte jag att burkarna var av två olika kulörer. Det var väl något fel i tillverkningen så jag mailade. Svar du ska röra upp färgen - dom trodde jag var en idiot!
Efter nästa mail fick jag svar - vi har ändrat STANDARD kulören Allmogeblå - du får väl köpa lite blått och blanda i.
Mail igen - svar vi kan inte blanda till den gamla kulören och inte heller ge dig receptet eller färgkod.
Mail igen - Chefen på Gysinge svarar att han inte har tid med småsaker - du får väl ta hem en målare "underförstått din idiot"
Nu undrar jag är det fler som råkat ut för att Gysinge ändrat kulörer?
Den som vill se skillnaden kan se på min startsida - www.skyttepaviljongen.se - bilden längst ner.
Tips: blanda färgen själv.
 
  • Allmogeblått i två toner.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket dåraktigt och förfärligt korkat svar från Gysinge. Jag blir helt skrämd. EN sådan kundkontakt och jag tycker att ett företag förtjänar att gå i konkurs. Jag som gillar Gysinge. :(

Jag har bara köpt en färdigblandning, men däremot har jag råkat ut för att de har ändrat profil på deras standardhyvlade snickerier. Också rätt irriterande. :-S
 
Jag är av den uppfatningen att det är ett bra utflycktmål att ge en en massa inspiration, men köp inte grejer där. Dyrt och åter dyrt. Sök upp ett annat byggnadsvårds centrum som ligger i din närhet eller som i detta fall en bra färghandel som ligger nära dig.
 
Tycker mycket bättre om Ottossons färger faktiskt, tycker de är mer lättarbetade. Nu har jag dock börjat med Gysinge på fönster och lister så där är man fast. Har blandat själv vit+grön umbra och kör även med engelsk röd. Till fasad och köket etc använder jag Ottossons. De är trevliga att ha att göra med och förefaller iallafall att ha koll på saker och ting.
 
Jag har för mig att gysinges färger är tillverkade av ett finskt företag, kanske kan du få reda på den äldre blandningen från dem? Minns inte vad företaget heter men det vet säkert någon annan här på sidan. Kanske har de bytt leverantör och det är därför kulören är ändrad?
 
Var det inte så att de tog över tillverkningen själv? Har för mig att det har stått i nåt nyhetsbrev eller nåt. De vill väl öka på sina redan höga marginaler... :) Hittar inte mailet nu dock.
 
Uula heter det finska företaget.
Har köpt linoljefärg från Gysinge för att måla huset utvändigt, detta kräver mer muskler än en äldre dam har. Sen har jag målat invändigt också, blev väldigt flammigt i glansen trots att jag enligt deras instruktion spädde med terpentin. Så nu kommer jag bara att använda Wibos färg inomhus, den är inte så seg i konsistensen, behöver (ska inte) späs och har som halvmatt (glans 40) en fin glans som jag är helt nöjd med. Oj, detta blev mycket o t!!!
 
Det stämmer att de börjat tillverka färgen själv. Jag har bara använt deras färg och varit nöjd men jag tycker bemötandet du fick olabola46 är skrämmande. Riktigt dåligt. Utan sina kunder, vare sig de beställer mycket eller lite, är de faktiskt ingenting!
 
Jag kör med två olika fabrikat.

Ottosson kommer från konstnärsfärger och är ytterst kunniga vad gäller kulörer. De har tom tid för småkunder och kan efter färgprov bryta vilken kulör som helst. De har en liten butik i skånska Genarp som inte ser så mycket ut för världen men kunskapen hos personalen är värd besöket (om man är i närheten dvs)

Allbäck i Ystad har egen färtillverkning och är enligt mitt tycke än mer insnöade på linoljefärg. Hans och Sonjas "karriär" började med ett karriärbyte till fönsterhantverkare och de har mer och mer gått över till färgtillverkning då de inte var nöjda med färgerna på marknaden.

Själv tycker jag det är hugget som stucket att arbeta med de båda men att Allbäcks kunskaper på tillverkningsområdet sträcker sig något lite längre än övriga.

Det anordnas för övrigt ett studiebesök dit via föreningen skånska gårdar den 28 mars för de som är intresserade av färgtillvekrning. PM:a för mer info...
 
Dålig service och dåligt bemötande! Om en butik byter kulör-recept så ska den väl inte saluföra den under samma namn! "NYA allmogeblått" eller något sådant skulle de ha kallad den.

Du borde kräva att få komma tillbaks med burkarna och att de gratis bryter färgen till den kulör du ska ha. Om dom absolut vägrar så finns det andra färghandlare som är duktiga på att bryta linoljefärg, men då kostar det naturligtvis en slant. Gysinge borde serva dig med detta!
 
Håller med om att bemötandet är under all kritik. Vi ska snart köpa färg till vårt hus och kommer garanterat att titta närmare på Ottossons.
 
Blandar alla mina kulörer själv med Gysinge färger, provade en gång med Gråblå som inte motsvarade mina förväntningar. Den bröt jag om med en salig blandning ur mina konstnärsfärger. :D Det blev OK. Svårt att göra om om jag säger så.... Jättetråkigt med svaret från Gysinge. Behöver själv ca 90-100 l de närmaste två åren....
 
märkligt bemötande minst sagt. I synnerhet som det gäller standardfärger. De borde vilja sälja dig mer färg som du sedan bryter själv till den tidigare nyansen, och således ge dig brytningsgraden direkt så att de inte förlorar en väl inarbetad kund-helt oförklarligt! Ta med en gammal burk/målad yta till ottossons och be om tips på pigmenten och experimentera sedan fram den gamla brytningen själv, är mitt råd.
 
M
Jag svarar på detta i egenskap av platschef på Gysinge centrum för byggnadsvård. Vi tar våra kunders åsikter på största allvar och det är högst beklagligt när någon upplever sig bli illa behandlad. Det ligger långt från den värdegrund som vi arbetar efter och som är vår ledstjärna. Det vore också affärsmässigt självmord att inte städa upp problem som vi varit delaktiga i.

Just det här fallet minns jag och en del av beskrivningen stämmer, andra delar inte. Att vi sedan ca 2 år tillbaka tillverkar vår egen färg i Hedemora är till exempel sant. Det är också sant att just allmoge blå har fått sin nyans återställd. Anledningen var att Uula inte längre höll exakt den kulör som vi en gång enats om.
En annan sak som säkert stämmer är att Ni fick frågan om omrörningen, den må vara lite överpedagogisk, men faktum är att detta nästa alltid är problemet när en kulör avviker.

Därefter går nog våra åsikter isär en del, mailväxlingen till exempel ligger framför mig och där står inget osympatiskt som att något skulle vara viktigare, men det kan få vara.
Det trevliga i denna trista historia är ju att vi kompenserade er och att ni har sagt er vara nöjda därefter. Inte helt oväsentligt i sammanhanget.

Mikael Hägglund Gysinge
 
Redigerat:
Vad kul att Gysinge själva svarar.

En sak som ligger utanför ämnet men är avgörande för mig när jag väljer bort Gysinge, liksom andra mer "konventionella" färger är
* de är inte traditionella då de innehåller syntetiska pigment och inte naturliga - som har en oslagbar livslängd. Hur kan de hävda att det är traditionell färg när de inte gör den på traditionellt vis?
*de är dyra
*färgen flagnar så småningom och behöver renoveras oavsett om man vill eller inte

Jag blandar min egen äggoljetempera med jordpigment och det är oslagbart på alla sätt - fantastiskt billigt, snabbblandat (med rätt teknik), lättmålat, flagnas aldrig och färgbeständigt.

Jag har pigmenten hemma och blandar så mkt som jag ska ha - utan att åka till affären och utan att få slattar över.

Av jord ger mer info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.