Jag ska precis börja ta in offerter från brunnsborrare för borrning av vattenbrunn.
Vad bör jag tänka på när jag tar in offerter? Vad är viktigt att fråga och att kolla upp?

Någon som kan rekommendera någon brunnsborrare i Stockholmsområdet? Ska borra på Ekerö.

Ingen som har lite råd till mig?

Hej Anna
Det är alltid riskabelt att borra nära havsvatten, risken för saltvatten inträngning är stor.
Har du inte tillgång till grävd brunn?

Annars det man ska tänka på är att inte borra för djupt, bättre då att trycka efter 60-70m.

Jag brukar säga att man ska förbereda sig på att det kan kosta lika mycket att rena en borradbrunn som det kostar att anlägga den.

Satsa även på en bra sänkpump som är anpassad för rätt djup (Gå gärna upp en storlek så håller den längre).

Lycka till!

Tänk på att du får med allt på offerten.
En rad där det står "pumppaket" är inte seriöst. Det ska stå vad det är som ingår samt modellbeteckning så du vet att ex. pumpen är rätt dimensionerad.

Du ska heller inte betala per meter dom borrar. Fast pris på hålet och sedan troligen 500:- m på foderröret.

Sänkpump komplett brukar hamna på runt 15000:- (pump, vajer, elkabel, kabellås och motorskydd.
Sen tillkommer slang ca 20-30 kr/m.
Kopplingen i foder röret brukar gå på 500-1000:- och huven för elanslutningen runt 1000:-
Man brukar hamna mellan 30 000-50 000:- beroende på hur långt det är att gräva in till huset.

Bara borrningen runt 15 000-20 000:-

Detta är ca priser och som jag minns dom när jag borrade för ca 3 år sedan
(Borde dock inte gått upp så mycket då det är större konkurrens numera).

Lycka till!

• Gilla
Elina Blom Westergren och 1 till
  • Laddar…
Kolla alltid upp företaget på ex. 121.nu eller dyligt så det är ett stabilt företag.
Man kan också gå in på rejta.se och titta om det står nått negativt om företaget.

mogge_73 skrev:
Tänk på att du får med allt på offerten.
En rad där det står "pumppaket" är inte seriöst. Det ska stå vad det är som ingår samt modellbeteckning så du vet att ex. pumpen är rätt dimensionerad.

Du ska heller inte betala per meter dom borrar. Fast pris på hålet och sedan troligen 500:- m på foderröret.

Sänkpump komplett brukar hamna på runt 15000:- (pump, vajer, elkabel, kabellås och motorskydd.
Sen tillkommer slang ca 20-30 kr/m.
Kopplingen i foder röret brukar gå på 500-1000:- och huven för elanslutningen runt 1000:-
Man brukar hamna mellan 30 000-50 000:- beroende på hur långt det är att gräva in till huset.

Bara borrningen runt 15 000-20 000:-

Detta är ca priser och som jag minns dom när jag borrade för ca 3 år sedan
(Borde dock inte gått upp så mycket då det är större konkurrens numera).

Lycka till!
Tack för prisuppgifterna. Då har jag något att utgå ifrån.

Hemmakatten
Ställer mig tvekande till priset för borrning, i Stockholmsområdet är det dyrare. När vi borrade 2005 har jag för mig att vi betalade ca 35´ för borrningen inklusive tryckning och foderrör. Foderrören kostade 600:- per meter och man behöver minst 3 meter foderrör nere i bergen och sedan i marken upp till ytan. Brunnsborraren bör vara ansluten till branschorganisation, Avanti eller Geotech. Gå in på deras hemsidor, där finns en lista på deras medlemmar. Välj ut 2-3 borrare som har kännedom om Ekerös markförhållanden och begär offerter. Fundera på vilken storlek på borrhål som behövs. 115mm är nog vanligast, men många kör 140mm vilket ger större vattenmagasin.

Jag har fått följande offert hittills. Låter detta som ett bra pris?

Borrning 0 - 30 m 14 000:-
Borrning 30- 100 m 200:-/m 14 000:-
Foderrör 6 m 450:-/m 2 700:-
Container 1 700:-
Etablering 1 700:-

Kostnad 34 100:-
Moms 8 525:-
Totalt 42 625:-

Hemmakatten
Vad ska containern vara till? Är den möjligtvis tänkt att lägga borrkaxet i? I så fall har ni förmodligen plats för en liten hög med fin sand, utmärkt att ha till lite av varje.

Något dyr offert, ta in några offerter till. Se till att det i offerten står att de garanterar vattentillgång. Har du offert på resten också (pump med tillbehör).

Hemmakatten skrev:
Vad ska containern vara till? Är den möjligtvis tänkt att lägga borrkaxet i? I så fall har ni förmodligen plats för en liten hög med fin sand, utmärkt att ha till lite av varje.

Något dyr offert, ta in några offerter till. Se till att det i offerten står att de garanterar vattentillgång. Har du offert på resten också (pump med tillbehör).
Hur mycket vatten borde det vara i en vattentillgångsgaranti?

Har tyvärr inte fått någon offert på pump med tillbehör.

Fick det här ang. Vattengarantier och kostnad vattenpump:

Vi borrar med 4,5” vattengaranti är hushållsvatten som ska täcka för tvätt,disk, dusch, bad men ej till bevattning ute med vattenspridare.
Pumpanläggning använder vi oss av DEBE Pumpar kostnad ca 25 000:- pump, hydrofor elinst,

Det bör väl vara 10m/min tillrinning, och garantin ska in inräkna vattenmagasinet i röret, utan tillrinningen.

corre skrev:
Det bör väl vara 10m/min tillrinning, och garantin ska in inräkna vattenmagasinet i röret, utan tillrinningen.
Jag förstår inte riktigt vad det innebär tyvärr.

10l/min är tillrinningen från marken runt om till borran.
Det pratas som dygnvolym när jag google, och det varierar hur mycket firmorna garanterar.

Allt ned till 2l/min verkar acceptablet i garantierna.

I borröret så kommer vatten samlas/lagras, och denna volymen kan vara 500-1000l, den bör inte räknas in i vattengarantin.

Ok, tack för informationen. Det är bra att veta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.