1 018 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Att tänka på inför installation?
Hej,
Jag har fått hem robotgräsklipparen(Gardena R160) nu och om bara par dagar flyttar vi till huset. För underlätta och snabba upp installationen(då jag inte har någon vanlig gräsklippare) så undrar jag vad jag bör tänka på? Ska ex sladden fästas ovan på gräsmattan eller är det bättre att gräva ner den? Måste man dra lina runt allt eller klarar den av att hantera vissa öar själv ex plantkragar? Hur viktigt är ett hus? Ska det helst vara färdigt vid installation eller är det okay om det tar par veckor innan huset sätts dit(planerar bygga ett eget).
Jag har fått hem robotgräsklipparen(Gardena R160) nu och om bara par dagar flyttar vi till huset. För underlätta och snabba upp installationen(då jag inte har någon vanlig gräsklippare) så undrar jag vad jag bör tänka på? Ska ex sladden fästas ovan på gräsmattan eller är det bättre att gräva ner den? Måste man dra lina runt allt eller klarar den av att hantera vissa öar själv ex plantkragar? Hur viktigt är ett hus? Ska det helst vara färdigt vid installation eller är det okay om det tar par veckor innan huset sätts dit(planerar bygga ett eget).
Kabeln går bra att fästa uppe på gräsmattan men var noga när du spikar den så den inte sticker upp nånstans och försöka få ner den mellan stråna. Sen kommer kabeln växa ner om några veckor. På utsatta ställen kan det vara bra att gräva ner den men inget måste. Hinder som gräsklipparen inte kan köra upp och fastna på och som tål att bli emot körda behövs inte gränsas av. Så som pallkragar, träd och liknande. Men det skadar inte att göra det och är absolut ingen nackdel att gränsa av allt mer än att det går åt mer tråd. Ömtåliga grejer som kan vara svåra att gränsar av eller som man flyttar ibland kan man skydda med en trädsarg eller liknande om man vill. Ett hus är absolut inte nödvändigt, klipparen och laddstationen är byggda för att stå ute. Däremot får du plocka in allt på vintern men det får man göra oavsett om man har hus eller inte. Läs på först hur du ska dra guiden så du får det rätt. Man ska försöka få så mycket utrymme som möjligt på vänster sida om guiden och inte närmare än 30 cm till begränsningstråden på någon av sidorna om guiden. Det står mer utförligt i manualen. Så läs gärna igenom den först.
Där har du ett filmklipp oxå som kan vara sevärt.
https://youtu.be/T50cIy4633A
Där har du ett filmklipp oxå som kan vara sevärt.
https://youtu.be/T50cIy4633A
Redigerat:
Ja den är inte helt fel. I videon ser du även det jag pratade om angående guidekabeln. Dom drar inte guiden mitt i passage utan lägger den närmare ena kanten. En viktigt detalj som är lätt att glömma. Klipparen kör nämnligen alltid mitt på eller till vänster om guidekablen sett till om du står framför och tittar mot laddstationen.
Liknande trådar
-
2-årsbesiktning - vad är viktigt att tänka på inför?
Övrigt husrelaterat -
Vad är viktigt att tänka på inför tillträde nybyggt hus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tänka rätt med tappvatten m.m. inför framtida tillbyggnad
Vatten & Avlopp -
att tänka på inför byte av all el
El -
Att tänka på inför möte med husförsäljare
Fritidshus