Om några dagar får vi en Perfera XTH 30 installerad i stugan. Åker endast ut över dagen för att närvara. Kommer antagligen dröja någon månad innan vi är där nästa gång.

Har aldrig haft llvp tidigare. Något särskilt jag borde tänka på att göra, kontrollera eller fråga installatören om innan jag åker därifrån?

Ha den inställd på heat, inte auto.

• Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
Om du har kvar elradiatorer slå på dom och sätt på typ 10grader.
Bryt huvudströmbrytaren, vänta en stund och slå på igen. Kolla att den går igång igen på inställd temperatur.

/Höghus

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Elradiatorerna kan stå på 5 grader som back-up och sedan sätter man värmepumpen på 10 graders underhållsvärme.

• Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Ha den inställd på heat, inte auto.
Ska man blåsa på med max fläktstyrka?

När man sätter på underhållsvärme med en låg temperatur ska den automatiskt aktivera högt fläktläge.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Har haft den på 10 grader i ett par dygn nu, men temperaturen går aldrig under 13 grader i huset. Pumpen har dragit ca 100-150 W i snitt enligt appen.

• Skärmbild av en app som visar rumstemperatur inställd på 10°C med faktisk temperatur på 13°C och utetemperatur på -2,5°C. Funktionen är på värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ha 13 grader istället för 10 skadar inte. Huset mår bara bättre av att ha det lite varmare. Sen mäter den ju förmodligen temperaturen där den sitter och det kan va kallare i rum längre bort från den.

Visst är det så. Jag tycker mest att det är märkligt att den jobbar för att hålla en högre temperatur än den inställda. Känns som en bugg i mjukvaran.

H
15 grader ska man ha värmepumpen inställd på för att förhindra att den inte missar att avfrosta. Sedan elradiator på 10 grader som back upp är det rätta och enda svaret på eran fråga.

B
H H-Thomasson skrev:
15 grader ska man ha värmepumpen inställd på för att förhindra att den inte missar att avfrosta. Sedan elradiator på 10 grader som back upp är det rätta och enda svaret på eran fråga.
Det här beror ju på värmepumpens dimensionering.

Men du har rätt i att sänkt inomhustemp kan medföra en risk att värmepumpen inte avfrostar ordentligt.

H H-Thomasson skrev:
Oavsett modell på llvp? Och även om installatören säger något annat?

Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Om några dagar får vi en Perfera XTH 30 installerad i stugan. Åker endast ut över dagen för att närvara. Kommer antagligen dröja någon månad innan vi är där nästa gång.

Har aldrig haft llvp tidigare. Något särskilt jag borde tänka på att göra, kontrollera eller fråga installatören om innan jag åker därifrån?
det är installatören som ger dig instruktioner för din modell avseende användning och underhåll

• Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Visst är det så. Jag tycker mest att det är märkligt att den jobbar för att hålla en högre temperatur än den inställda. Känns som en bugg i mjukvaran.
för att säkerställa att även utrymmen längst ifrån håller frostfritt

Oavsett modell på llvp? Och även om installatören säger något annat?
finns inget behov på modern värmepump som är avsedd för att fungera på 10C att hålla 15 ihuset
en mycket gammal skröna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.