Som nybliven husägare har jag begåvats med en nyinstallerad IVT690 för att inte frysa ihjäl. Förra ägaren var en dock frusen typ och hade en inomhustemp på närmare 23 grader. Jag vill hellre ha kring 20. Min användarmanual har något emot min person och gör allt vad den kan för att förorsaka min förtidiga död genom att på obegriplig svenska försvåra alla möjligheter till att spara pengar på värmen. När jag läser och försöker förstå alla begrepp kring knäckning av värmekurvor etc stiger mitt blodtryck i takt med att färgen i mitt ansikte ändras från vinterblek till högröd. Hade någon kunnat göra en flik med rubriken "Såhär sänker du värmen i huset" och på displayen monterat ett stort plus och minus-tecken så hade jag varit glad. Nu är jag inte glad. Huset är ett trähus från 2000 (Myresjöhus). Det är radiatorer på övervåningen men golvvärme på entréplan. Jag har mot alla rekommendationer sänkt värmen via termostaten för golvvärmen just för att det blev ingen skillnad annars (ja, nåt gör jag fel). Snart ger jag upp. Hur sänker jag värmen på ett ekonomiskt riktigt sätt? Som man kan läsa mellan raderna förstår jag inte värmepumpssvenska.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Det är inte så svårt, men användarmanualer för VP är inte skrivna för användare. ;)
Har lärt mig den hårda vägen efter 8 år med VP. :surprised: Nyligen (4 mån sedan) slängt ut IVT till förmån för NIBE.

Men du skriver att du mot alla rekommendationer justerat via termostaten (läran om vad som är bäst går isär hos de lärde är något jag lärt mig), ska jag tolka det som att du bara har en
central termostat eller har du rumstermostater?

Viktigt att tänka på är att det tar tid (tålamod :rolleyes:) att justera golvvärme. För det tar minst ett dygn för systemet att stabilisera sig till nya inställningar. Jag har under mina år förlängt den tidsrymden till det dubbla för att vara på den "säkra sidan" då det finns så många faktorer som påverkar temperaturen.


Då jag har ett hus med rumstermostater så har jag justerat kurvan till att klara 23 grader i badrum och har dessa rumstermostater på max. Övriga rum justeras av termostaterna till den temperatur som man önskar ha som är lägre än 23 grader. (Och VP går bara på utetempgivare).

Jag läste i en NIBE manual för några år sedan och detta var ledorden som hjälpte mig att komma på rätt väg i justeringsdjungeln:
Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvlutningen ett steg.
Om det är kallt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvlutningen ett steg.
Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för låg, öka kurvförskjutningen ett steg.
Om det är varmt ute och rumstemperaturen är för hög, sänk kurvförskjutningen ett steg.


Förenklat:
Kurvlutning är vilken framledningstemp som VP ska leverera vid en given utetemperatur.
Kurvförskjutning är en justering av hela kurvan uppåt eller neråt gradvis.
Att "knäcka" kurva är att justera en kurva vid specifik temperatur för att kompensera. (Dvs att om du har en kurva 2 och den vid 0 grader utomhus ska leverera 27 grader i framledning kan du "knäcka" den och säga att kurva 2 vid 0 ska leverera 29.)

Nu har vi ju kommit in i den tid på året då det i princip är lönlöst att justera då variationen mellan dag och natt temp är så stor att ett golvvärmesystem inte hinner med.
 
Tack för svaret! Jag håller helt med dig, den som har skrivit användarinstruktionen har inte många kurser i pedagogik. Om jag tolkar svaret rätt så tycker du inte det är nån idé att ställa in värmen nu när det är sådana skillnader på dag och natt temperaturen? Jag har parallellförskjutit kurvan nedåt nu till -1.5 (hoppas jag iaf) samt ändrat tillbaka lite andra inställningar jag gjort =) Jag har tyvärr ringen rumstemp. När jag kollar temperaturerna så har dock framledningstemp ökat från 23.2 till 25.nånting. Märkligt kan jag tycka. Sedan är det inte heller 100% säkert att det är framledningstempen men GT1 eller liknande är den benämnd. Suck. När ska man ställa in VP på sommarmode tycker Ni? SOm jag fattar det så värmer inte VP alls under den tiden. Det kan ju kanske vara bra men låter som det kan bli ganska varmt i huset. Lägenhet har sina fördelar ibland. Åtminstone en ;)
 
Helt riktigt denna tid på året är det bara att "gilla läget" vad gäller att det kan bli för varmt.
Bästa tid för injustering är senhöst/vinter då utetemperaturen inte ser ut som en bergochdalbana. :cool:

GT1 är framledning på IVT så du har nog kollat rätt, men du bör se 2 värden det ena ska vara faktisk framledning och det andra börvärdet (dvs beräknad kurvtemperatur). Det kan diffa +-3 gr.

Sommarmode sker automatiskt det du kan styra är vid vilken medeltemp som den ska stänga av husvärmen, och den går att skruva ner till 10gr vilket jag hade gjort på vår gamla IVT490. (Kollade i användarmanualen för din 690 och då förstår jag din fråga om sommarmode, ny möjlighet som inte fanns på 490'n).
 
  • Gilla
kes0
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.