225 läst · 1 svar
225 läst
1 svar
Att slipa trapp - erfarenheter
Medlem
· Blekinge
· 10 492 inlägg
Jag har slipat min innertrappa inför målning och vill gärna dela med mig erfarenheterna. Jag värdesätter min egen arbetstid och bekvämlighet som pensionär.
* Skaffa olika slipmaskiner. Jag har bandslip, gammal oscillatorslip, nätdriven slipmus och batteridriven multislip med olika slipplattor. Alla kom till användning med olika för/nackdelar.
* Bandslip för plansteg och vangstyckena. 120 ger bäst resultat.
* oscillatorslipen funkar bra på vagnstyckenas insida.
* nätdriven slipmus gör ett bra jobb i hörn och väger minst för svaga händer
* batteridriven multislip var bäst för mig. Kardborrefäste gör att det är snabbt och lätt att byta papper.
Det finns slipnät som är lite dyrare än vanligt slippapper men dammar mycket mindre och håller mycket längre.
* Skaffa olika slipmaskiner. Jag har bandslip, gammal oscillatorslip, nätdriven slipmus och batteridriven multislip med olika slipplattor. Alla kom till användning med olika för/nackdelar.
* batteridriven multislip var bäst för mig. Kardborrefäste gör att det är snabbt och lätt att byta papper.
Det finns slipnät som är lite dyrare än vanligt slippapper men dammar mycket mindre och håller mycket längre.
Det är en sak om man har maskinerna. Det är en annan sak att skaffa nya. Att köpa eller hyra fyra slipmaskiner kan bli ganska kostsamt om man inte tänker sig för.T Thomas_Blekinge skrev:Jag har slipat min innertrappa inför målning och vill gärna dela med mig erfarenheterna. Jag värdesätter min egen arbetstid och bekvämlighet som pensionär.
Det är alltid en fördel med rätt verktyg för uppgiften. Man slipar väl sin trappa mycket sällan, kanske bara en gång. I så fall är verktygens livslängd inte alls lika viktig.
En excenterslip och en hörnslip ("trekant") bör räcka. Men det beror på hur trappan ser ut. Behövs verkligen någon ytterligare variant är det bara att skaffa. I princip kan man köpa det billigaste som finns. Då faller batteriverktyg bort. Med nätdrift får man dessutom rejäl kraft.
Att torka damm är inte kul. Så ett viktigt krav är att kunna ansluta dammsugare.
Om man inte redan har så är bra hörselkåpor eller brusreducerande hörlurar är det en sak värd att prioritera. Hörlurar som kan användas vid alla arbeten och oxo på flygresor mm tycker jag är vettigare att spendera pengar på än dyra slipmaskiner om man bara skall slipa trappan en gång...
Vid ett tillfälle behövde vi jämna till ett trägolv inför golvläggning i ett fritidshus. Det var billigare att köpa en excenterslip på Biltema än att hyra en "riktig" maskin en dag och snabbare än att åka hem och hämta min "riktiga" slip.. Eftersom vi ändå skulle förbi Biltema köpte vi där. Den maskinen har nu slipat minst tre bord och diverse annat smått och gott under ett par år av renoverande. En "proffsmaskin" hade inte gjort någon annan skillnad än i plånboken i detta fall.
Så visst är det jättesmart att skaffa passande verktyg. Men oxo att inte lägga pengarna på livslängd man inte behöver. Så att man har råd att skaffa verktygen som behövs.
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Liknande trådar
-
Använda betongplatta som golv, glätta vs slipa
Golv -
Skippa att slipa och polera oljad träparkett?
Golv -
Tre frågor om att sätta igen invändig källartrappa
Byggmaterial & Byggteknik -
Olja trätrappa utan att slipa?
Altan & Uteplats -
Måla om trappa. Tvätta först och slipa sen eller tvärtom?
Färg, Måla & Tapetsera