Renoverar en lägenhet och vill lägga massivt trägolv. Som jag skrivit i titeln så ska det läggas på betonggolv med eventuell fuktspärr och lumpapp. Dörrkarmarna och garderobsdörrarna är förhållandevis låga så plankorna till golvet kan inte vara tjockare än 18mm. Jag har kollat runt lite och hittat olika variationer av rå- slätspont och undrar om man kan lägga det som golv? Om inte, vad är anledningen till att man inte ska göra det?
 
wildeside
A Aron Polner skrev:
Renoverar en lägenhet och vill lägga massivt trägolv. Som jag skrivit i titeln så ska det läggas på betonggolv med eventuell fuktspärr och lumpapp. Dörrkarmarna och garderobsdörrarna är förhållandevis låga så plankorna till golvet kan inte vara tjockare än 18mm. Jag har kollat runt lite och hittat olika variationer av rå- slätspont och undrar om man kan lägga det som golv? Om inte, vad är anledningen till att man inte ska göra det?
Råspont är av betydligt sämre virkeskvalite än riktiga panel och golvplank.
Skador, kvistar, kvistutslag, planhet och mjukare.
Men kan man leva med det så kan man kalla det patina.
 
wildeside wildeside skrev:
Råspont är av betydligt sämre virkeskvalite än riktiga panel och golvplank.
Skador, kvistar, kvistutslag, planhet och mjukare.
Men kan man leva med det så kan man kalla det patina.
Ok, det förklarar priset. Så A kvalitet på råspont är inte mycket bättre än B kvalitet av furuplank avsett för golv? För när jag läste på om B kvalitet blev jag mörkrädd-
 
wildeside
A Aron Polner skrev:
Ok, det förklarar priset. Så A kvalitet på råspont är inte mycket bättre än B kvalitet av furuplank avsett för golv? För när jag läste på om B kvalitet blev jag mörkrädd-
Nu kan jag inte kvalitets systemet.
Ekonomi klassat (andra sortering) furu golv skulle jag gissa är bättre än vilken råspont som helst.
Det är många som är nöjda med den kvalitén men all beror på vilket tycke och smak man har.
Jag kommer troligt vis lägga andra sortering furugolv på övervåningen på nya huset jag bygger.
Har iof inte varit och tittat på kvalitén ännu så det kan ändra sig på vägen.
Jag har råspont i väggarna i bastun och en fondvägg i gamla huset som jag tycker blev helt okay, men då stod jag på brädgården och selektera ut dom snyggaste råspontsbrädorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.