Jag har ett litet problem som jag funderat på ett tag. Läget är följande:
Baksida av huset som är väldigt mörk. Denna behöver belysas, via rörelsesensor, för inbrottsskydd.
Nuläge:
Två LED-strålkastare, en högt upp vid taket och en lite lägre ner på sidan av huset. Rörelsesensor vid den nedre strålkastaren.
Från centralen går en grupp ut i ett kallförråd. Där går den till en normkapsling där det sitter en nexapuck och en Hand-0-Auto-brytare. Från denna kapsling går en femledare ut till sidan av huset och matar rörelsedetektorn samt LED-strålkastaren. Det går ut L-N-PE samt tändtråd till strålkastaren och kommer in en tändtråd från rörelsedetektorn. Den inkommande tändtråden passerar via Hand-0-Auto-brytaren och är kopplad via auto till den utgående tändtråden, som alltså går tillbaka till strålkastaren men dessutom via en annan ledning genom krypgrunden och upp på andra fasaden till den större strålkastaren vid taket. Funktionen är alltså att i Auto-läge tänder bägge strålkastarna då rörelse detekteras. I handläge är de tända via inkoppling till fast fas. Dessutom finns nexapucken som kan gå förbi Hand-0-Auto-omkopplaren och tända bägge strålkastarna själv.
Önskat framtida läge:
Dessa två strålkastare ska ligga på olika grupper. Med nuvarande lösning går inte det, inte blanda grupper i en kabel. Dessutom ska allt vara monterat i centralen. Tanken är således som följer.
Grupp X går till rörelsedetektorn och lilla strålkastaren. Arrangemanget blir som tidigare med undantag för att inkommande tändtråd (från sensorn) går till ett kopplingsrelä och drar det. Via detta kopplingsrelä går en annan grupp (styrspänning) som drar ett relä för att aktivera utgående tändtråd till lilla strålkastaren. Den går också till ett annat relä som sitter på den andra gruppen och aktiverar utgående tändtråd till stora strålkastaren. På så sätt blir grupperna helt isolerade från varandra och aktiveringen kan ändå ske samtidigt. Hand-0-Auto-omkopplaren flyttar in till elcentralen och har samma funktion. Nexapucken utgår troligen eller ersätts med ytterligare ett kopplingsrelä som kan aktivera de två utgående reläerna (via 12V-signal).
Efter den långa utläggningen kommer frågan: Är detta ok? Man får så vitt jag förstår inte använda centralen som kopplingsutrymme men jag ser inte så många andra sätt att lösa detta utan en extern kapsling. Med en extern kapsling får man dessutom multipla gruppledningar ut från centralen som går in i kapslingen vilket är lite osnyggt (tycker jag).
Har någon en bättre idé?
Att dra utanpåliggande kabel mellan rörelsedetektorn och stora strålkastaren är uteslutet av estetiska/praktiska skäl. Att ha dem på samma grupp är inte önskvärt.
Baksida av huset som är väldigt mörk. Denna behöver belysas, via rörelsesensor, för inbrottsskydd.
Nuläge:
Två LED-strålkastare, en högt upp vid taket och en lite lägre ner på sidan av huset. Rörelsesensor vid den nedre strålkastaren.
Från centralen går en grupp ut i ett kallförråd. Där går den till en normkapsling där det sitter en nexapuck och en Hand-0-Auto-brytare. Från denna kapsling går en femledare ut till sidan av huset och matar rörelsedetektorn samt LED-strålkastaren. Det går ut L-N-PE samt tändtråd till strålkastaren och kommer in en tändtråd från rörelsedetektorn. Den inkommande tändtråden passerar via Hand-0-Auto-brytaren och är kopplad via auto till den utgående tändtråden, som alltså går tillbaka till strålkastaren men dessutom via en annan ledning genom krypgrunden och upp på andra fasaden till den större strålkastaren vid taket. Funktionen är alltså att i Auto-läge tänder bägge strålkastarna då rörelse detekteras. I handläge är de tända via inkoppling till fast fas. Dessutom finns nexapucken som kan gå förbi Hand-0-Auto-omkopplaren och tända bägge strålkastarna själv.
Önskat framtida läge:
Dessa två strålkastare ska ligga på olika grupper. Med nuvarande lösning går inte det, inte blanda grupper i en kabel. Dessutom ska allt vara monterat i centralen. Tanken är således som följer.
Grupp X går till rörelsedetektorn och lilla strålkastaren. Arrangemanget blir som tidigare med undantag för att inkommande tändtråd (från sensorn) går till ett kopplingsrelä och drar det. Via detta kopplingsrelä går en annan grupp (styrspänning) som drar ett relä för att aktivera utgående tändtråd till lilla strålkastaren. Den går också till ett annat relä som sitter på den andra gruppen och aktiverar utgående tändtråd till stora strålkastaren. På så sätt blir grupperna helt isolerade från varandra och aktiveringen kan ändå ske samtidigt. Hand-0-Auto-omkopplaren flyttar in till elcentralen och har samma funktion. Nexapucken utgår troligen eller ersätts med ytterligare ett kopplingsrelä som kan aktivera de två utgående reläerna (via 12V-signal).
Efter den långa utläggningen kommer frågan: Är detta ok? Man får så vitt jag förstår inte använda centralen som kopplingsutrymme men jag ser inte så många andra sätt att lösa detta utan en extern kapsling. Med en extern kapsling får man dessutom multipla gruppledningar ut från centralen som går in i kapslingen vilket är lite osnyggt (tycker jag).
Har någon en bättre idé?
Att dra utanpåliggande kabel mellan rörelsedetektorn och stora strålkastaren är uteslutet av estetiska/praktiska skäl. Att ha dem på samma grupp är inte önskvärt.
Ok, tack. Det påstås ju ibland att man inte får koppla alls men detta blir i så fall på en egen rad med automatikfunktioner (reläer, både in och ut, samt astrour). Jag tänker att det är möjligt att göra på ett överskådligt sätt skiljt från den mer normala installationen på raderna ovanför.
Reläerna är Eltako ER12 och KR09 (som bägge är godkända som kopplingsreläer), brytaren är just nu en schneider (men ska bytas till Hager då allt annat är det). Självklart är det DIN-monterat, annars blir det ju fult
Reläerna är Eltako ER12 och KR09 (som bägge är godkända som kopplingsreläer), brytaren är just nu en schneider (men ska bytas till Hager då allt annat är det). Självklart är det DIN-monterat, annars blir det ju fult
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 740 inlägg
Man kan väl säga såhär som att standardsvaret är nej, använd inte elcentralen som kopplingsutrymme. Det är en god tumregel. Samtidigt tycker jag att man kan säga att du får, efter eget omdöme.
Då det saknas specifika förbud idag så får man gå till allmänna regler om god elsäkerhetsteknisk praxis, överskådlighet, skydd, materielval, tillverkarens anvisningar, identifiering/uppmärkning, yttre påverkan, ömsesidig påverkan, underhåll, praktiska färdigheter och till sist förståelse för hur arbetet ska kontrolleras på ett betryggande sätt. Det fixar du, men det är ju svårare att förklara för en ovan.
Det jag specifikt skulle tänka lite extra på i detta fall är hur man särskiljer dessa två grupper och gör det tydligt med vad respektive säkring betjänar, detta för att undvika ström i fingrarna vid underhåll pga missförstånd. Lämplig märkning av ledningar och reläer kan vara på plats.
Då det saknas specifika förbud idag så får man gå till allmänna regler om god elsäkerhetsteknisk praxis, överskådlighet, skydd, materielval, tillverkarens anvisningar, identifiering/uppmärkning, yttre påverkan, ömsesidig påverkan, underhåll, praktiska färdigheter och till sist förståelse för hur arbetet ska kontrolleras på ett betryggande sätt. Det fixar du, men det är ju svårare att förklara för en ovan.
Det jag specifikt skulle tänka lite extra på i detta fall är hur man särskiljer dessa två grupper och gör det tydligt med vad respektive säkring betjänar, detta för att undvika ström i fingrarna vid underhåll pga missförstånd. Lämplig märkning av ledningar och reläer kan vara på plats.
Jag har redan delar av detta på plats. Då är det tre reläer i ena kapslingen som går till fönsterlamporna och ett fjärde som går till utebelysning i andra kapslingen. Dessa styrs av ett astrour som sitter i andra kapslingen, men kommer kopplas om till skymningsrelä (via kopplingsrelä och astrour som då bara kommer användas som tidur). Den nya kopplingen blir när jag har tid.
Alla ingående ledare är märkta med partex. Eftersom jag inte vet hur en riktig elektriker gör har jag märkt obruten fas med gruppnumret, t.ex. 23, och den brutna fasen med 023. Kommer inte ihåg hur jag märkte styrspänningen till reläerna men troligen 123. Dessa FK är orange (med vit nolla) så att det tydligt ska synas att de kommer någon annan stans ifrån. Kapslingarna sitter kloss mot varandra, så ingen risk att man missar att det är extern matning. Det är också tydligt märkt i gruppschemat att reläerna i ena kapslingen är matade från en grupp i andra kapslingen (och vilken denna grupp är).
Bilder på det hela kommer vad det lider, måste snygga till lite först och faktiskt beställa de där kopplingsreläerna. Jag ville mest veta att jag inte var helt ute och cyklade i hempularland
Alla ingående ledare är märkta med partex. Eftersom jag inte vet hur en riktig elektriker gör har jag märkt obruten fas med gruppnumret, t.ex. 23, och den brutna fasen med 023. Kommer inte ihåg hur jag märkte styrspänningen till reläerna men troligen 123. Dessa FK är orange (med vit nolla) så att det tydligt ska synas att de kommer någon annan stans ifrån. Kapslingarna sitter kloss mot varandra, så ingen risk att man missar att det är extern matning. Det är också tydligt märkt i gruppschemat att reläerna i ena kapslingen är matade från en grupp i andra kapslingen (och vilken denna grupp är).
Bilder på det hela kommer vad det lider, måste snygga till lite först och faktiskt beställa de där kopplingsreläerna. Jag ville mest veta att jag inte var helt ute och cyklade i hempularland
Bilder på exteriören, och gruppschemat. Invändigt får jag skämmas lite så jag lägger inte upp de bilderna... Inget som är farligt eller så men FKn går lite rörigt bitvis.
Den skarpsynte noterar för övrigt att en av de sk. oförlorbara skruvarna saknas till hagerkapslingen. Dessa är kass och den som saknas fick jag borra upp då den inte kom ur sina gängor. Var får man tag på nya sådana utan att ha konto på grossisten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den skarpsynte noterar för övrigt att en av de sk. oförlorbara skruvarna saknas till hagerkapslingen. Dessa är kass och den som saknas fick jag borra upp då den inte kom ur sina gängor. Var får man tag på nya sådana utan att ha konto på grossisten?
En sak protesterar jag högt emot. Och det är att du har använt vit som nolla.
Nollan ska vara blå och inget annat. Märk den med part nummer om du behöver men använd blå tråd.
När jag sätter in automatik i en normcentral så börjar jag på nedersta raden och längst till höger, ser lite trevligare ut.
Nollan ska vara blå och inget annat. Märk den med part nummer om du behöver men använd blå tråd.
När jag sätter in automatik i en normcentral så börjar jag på nedersta raden och längst till höger, ser lite trevligare ut.
E-posta Martin på Hager så tror jag han skickar en utan kostnad.tommib skrev:
martin.jonsson"snabela"hager.se
Jag ska kolla om jag har något Hager-central-lik liggande att sno en skruv ifrån.tommib skrev:
Om du nu inte får fatt på en på annat vis.
Ok, bra poäng. Den var faktiskt blå från början men jag tänkte att man ville skilja den från nolla i den övre kapslingen (olika JFB, blir inte superbra) och bytte till vit. Jag byter nog tillbaka nästa gång det görs ett jobb i centralen. En tanke som jag har är att bunta ihop alla FK som hör till styrningen (3+1) som går till övre kapslingen med buntband, nu när jag är säker på hur jag vill ha det. Då är det ingen risk för sammanblandning.U Uffe A skrev:
Anledningen till att grejerna inte sitter längst till höger är att där sitter två Wago-hållare som fördelar nolla och tändtråd till reläerna. Jag får se hur jag gör till slut, funderar på att ha kopplingsreläerna på vä sida och utgångsreläerna (blir två till) på hö sida med astrour, 1-0-2-brytare och säkring i mitten. Tankar kring det? En annan variant är att flytta upp säkringen för manöverspänning till raden ovanför för att få loss en plats till men jag tror inte att det behövs och det känns bättre att ha den med automatiken den styr.
Tack för tipset Müssli, provar med honom.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 740 inlägg
Jag har inte försökt tränga in i din beskrivning för att få en bild över kretslösningarna och hur främmande spänningar går korts o tvärs. Rätt eller fel, men jag skulle personligen prioritera att indikera främmande spänning med en avvikande färg än att slaviskt följa regeln om blå nolla. Där är orange bra. Om det är så att två främmande ledare matar ett relä tvåpoligt så är ju fas/nolla inte av betydelse. Så båda ledarna skulle i så fall kunna vara orange. Om man skulle behöva göra skillnad på fas och nolla så kan man fundera på om man inte gått för långt utan borde ha ett relä till. Men ett schema säger mer än 100 ord
Liknande trådar
-
Använda markränna för dränering av gräsmatta
Grund & Markarbeten -
Schneider Exxact strömbrytare hård att använda
Belysning -
Måste altanen vara torr för att använda kisel?
Altan & Uteplats -
Vilket material ska jag använda mellan husgrund och gräsmatta?
Trädgård allmänt -
Bevattning från borrbrunn? Hur använda anläggningen???
Vatten & Avlopp