Hej. Har en Atmos DC35SF som uppvärmning. Första gången jag haft vedpanna som uppvärmning och har kört med den i 2 vintrar, dock undrar jag om det är jag som gör något knasig för varje gång jag drar igång den och startar en eld så luktar det enormt mycket rök som sprids i rummet. Man blir nästintill förgiftad och yr av den starka doften som lägger sig. När väl pannan blivit varm avtar doften rejält. Min spontana tanke är att det läcker ut nånstans men kan inte se eller veta vart. skorsten är besiktigad och rengjord av sotare. Spjället på Maskinen öppnar man när man ska lassa i ny ved sen stänger man det enligt instruktionerna men jag kan inte förstå varför det blir sån rök. Någon som har en ide?

J jonaserik skrev:
Dåligt drag i skorstenen, är det en tung/grov en, så tar det tid att värma så draget blir bra, läs lite här, kan kanske ge något. Är inte direkt din men.

[länk]
Tack, jag har pratat lite med en vän i samma veva som jag skapa denna tråd och han nämnde det du sa, dåligt drag i början.Jag får testa ta de lugnt i början och elda försiktigt och se om det blir skillnad :)

Finns det en sotlucka, då kan man stuva in papper och tända på eller en metallburk med rödsprit, inte bra att ha tändvätska, den kan koka och sprätta. Så gjordes det för när draget var dåligt i vedspisen. Har liksom lite samma som dig, nu när det inte eldas mer än för VV och lite värme som behövs på natten. Skorstenen kall nu, men till vintern så är det inga problem när alla delar är varmare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.