Vi håller på och renoverar vårt sovrum och har tagit bort en kattvind / förråd i sovrummet. Kattvinden har täckt större delen av snedtaket tidigare. Enkel otätad dörr har funnits till kattvinden.
Jag har börjat fundera på om vi behöver göra något för att slippa mögelpåväxt på vårt yttertak då jag tänker att varm luft kan sippra genom innertaket till yttertaket? Visserligen kunde det ju tidigare också då dörren ofta stod öppen till kattvinden.

Det som ses på bilden är innertaket som är spikat på takreglarna, innanför sitter någon form av halm tillsammans med något form av täcke innan råsponten. Troligen inte särskilt tätt. Det har varit så sen 40-talet. Taket har bytts för ett tag sen och då kollade vi insidan på råsponten vilken såg kry ut..

• Bild av ett delvis öppnat snedtak under renovering, visar takreglar och äldre isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg byggfolie så nära det varma rummet som möjligt för att hindra kondens där varmt möter kallt

slaskman slaskman skrev:
Lägg byggfolie så nära det varma rummet som möjligt för att hindra kondens där varmt möter kallt
Ok, med andra ord direkt på väggen på bilden?
Vi planerar att regla upp väggen på bilden och sätta en av moelvens träpanel. Men då gissar jag att det är bäst att sätta byggfolien på väggen och efter det regla upp?
Hur är det med isolering? Bör all isolering ske från utsidan av huset?

Jag kan inte skada något genom att sätta upp byggfolie? Jag menar, kattvinden har funnits i typ 75 år, med läckage från det varma rummet. Jag kan inte sabba något som funkst genom att sätta dit byggfolie, menar jag?

Problemen uppstår om fuktig varm möter kallt i isoletingen då uppstår fukten där. När jag öppnade upp mina kattvindar byggde jag luftspalt mot det spontade innertaket av masonit ock läkt, isolerade i facken sen byggfolie och sist gips mot rummet. Det är nör man isolerar dragiga ( välventilerade) utrymmen man kan få problem.

• Gilla
eddiw
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Problemen uppstår om fuktig varm möter kallt i isoletingen då uppstår fukten där. När jag öppnade upp mina kattvindar byggde jag luftspalt mot det spontade innertaket av masonit ock läkt, isolerade i facken sen byggfolie och sist gips mot rummet. Det är nör man isolerar dragiga ( välventilerade) utrymmen man kan få problem.
Ja det skulle ju kunna vara en variant, att se till att det finns en luftspalt precis vid innertaket.
Välventilerat är dock taket och vinden skulle jag säga. Trots att huset saknar ventiler blåser det rätt bra på vinden när det blåser mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.