Hej alla!

Jag försöker förstå hur jag sköta/justera tryckkärlet i värmesystemet, om alls.

Det är ett 18 liters tryckkärl med förladdning 0,5 bar. Kärlet har en vanlig bilventil på undersidan. Huset är 1,5-plans hus med källare. BVP och system är från ca 2014.

Trycket är ibland noll enligt mätaren. Jag kan öka trycket med en spak (fylla på vatten antar jag) med en spak, och trycket ökar då. 12-24h senare kan det vara noll igen. Ibland är det runt 1 bar utan att jag gjort något. Borde den ligga på ett visst tryck konstant? Vi upplever nog inte övervåningen kall, och det är 5-15 grader varmt nu, så den kanske inte behöver hålla uppe trycket?

Det finns en säkerhetsventil och jag ser i vattenuppsamlaren att det uppenbarligen utlöser då och då för det blir en del vatten där i (några dl då och då).

Betyder det att kärlet är kört? Ska jag göra något med bilventilen, är den för att fylla på luft i gummiblåsan?

Åtminstone ett av elementen på övervåningen låter som att det droppar, antar att det är mycket luft i. Ska lufta, men måste fatta mod att ta i ordentligt för ventilen sitter jävligt hårt.

Bästa svaret

Att trycket åker jojo brukar vara att det är för lite luft i kärlet eller att blåsan är trasig. När du fyller, så ska det vara som en pyspunka och då ska manometern gå väldigt sakta upp. Den får inte gå upp på sekundräkning.
Sen det md jojo på trycket är att vatten går inte att komprimera, utan blir sörre i volym med högre värme. Då kan säkerhetsventilen öppna och pyttsa ut lite vatten, med påföljd att trycket sjunker en del. Sen blir vattnet svalare och trycket kan gå ner till noll.
Knacka på kärlet med en metalldel, halav kärlet ska det liksom klinga i och den andra ska vara dov. Verkar det stumt i hela kärlet så är det säkert hål i blåsan och bara byta. Vad har du som värmekälla.

J jonaserik skrev:
Att trycket åker jojo brukar vara att det är för lite luft i kärlet eller att blåsan är trasig. När du fyller, så ska det vara som en pyspunka och då ska manometern gå väldigt sakta upp. Den får inte gå upp på sekundräkning.
Sen det md jojo på trycket är att vatten går inte att komprimera, utan blir sörre i volym med högre värme. Då kan säkerhetsventilen öppna och pyttsa ut lite vatten, med påföljd att trycket sjunker en del. Sen blir vattnet svalare och trycket kan gå ner till noll.
Knacka på kärlet med en metalldel, halav kärlet ska det liksom klinga i och den andra ska vara dov. Verkar det stumt i hela kärlet så är det säkert hål i blåsan och bara byta. Vad har du som värmekälla.
Tack! Gick ner och bankade, den låter väldigt stum och tung i botten med lite mer kling i toppen. Nu var tryckmätaren nere i botten också, men det är ju 15 grader ute. När jag fyller på eller tappar ur går det långsamt dock, inga plötsliga hopp. Det är en bergvärmepump som driver allt. Antar att gummiblåsan är punkterad då... Kan man testa det om att det kan vara för lite luft i systemet, kanske tillföra någonstans? Den där ventilen i botten av kärlet, vet du vad den används till? Tack för ditt svar, alltid bra att få lite större förståelse för grejerna också :)

Ventilen i botten är en vanlig bildäcksventil, den är för avtappning och påfyllning luft i kärlet. Om du trycket till på piggen ska det komma luft, kommer det några droppar vatten så är bläsen med säkerthet körd. Nu brukar de kärl som finns i VP sitta illa till. Det gå att sätta ett på returen från huset till VP, i princip var som helst, det är inga mängder vatten som ska gå i kärlet, så det går att koppla på en avtappning av systemet. Sätt då några rördelar och en ventil vid kärlet. Handtaget tas av i öppet läge och häng i ett snöre på sidan om, då kn man stänga av trycket och behöver inte tappa ur nästan allt och kärlet har tryck instängt. Bara inte glöm inte att öppna den ventilen. Säkerhetsventilen ( 1,5 -2 bar ) får inte stängas bort.
PS det ska vara ca 0,5 - 0,6 bar luft i kärlet när det är tomt på vatten.

• Gilla
slothy
  • Laddar…
Tryckkärl nu bytt, och efter ett par dagar är det en tydlig skillnad. Elementen uppe är nu helt varma, och ffa märks att trycket i kärlet är stabilt. Medan det förra kärlet lät stumt och tungt när man knackade, låter det här som jonaserik beskriver det. Väl avtaget var det mycket vatten att tömma dessutom. Slutet gött allting gött.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.