Rörmokaren Håkan Persson visar oss hur man själv enkelt kan åtgärda dåligt tryck i vattenkranen.

Du kan läsa artikeln här: Åtgärda tryck i vattenkran

Jättebra!

Jag har dock ett annat problem i ett nybygge:

Vi har varierande temperatur på 11 graders svängning! vid max varmvatten har vi 48 till 59 grader i sinusvåg nästan perfekt sådan med 1 minut mellan topparna - LR.-installation i Kalmar hävdar att det är godkänt!

Själva mäter de med ett så trubbigt instrument att de får 55 grader i medeltemperatur. medans det svänger kraftigt i tex dusch med!

• Temperaturmätning som visar svängningar mellan 48 och 59 grader Celsius på en industriell mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det måste ju ha blivit lägre tryck i ledningen efter att silen rensades?

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
A Andreas_H skrev:
Det måste ju ha blivit lägre tryck i ledningen efter att silen rensades?
Han menar dåligt flöde, inte dåligt tryck...

• Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
Blev lite besviken när jag såg videon/läste artikeln. Hoppades att det skulle vara lite mer avancerad felsökning/lösning är något som kunde skrivits i en mening: "Har du dåligt tryck i kökskranen, skruva av silen och rengör den."

Vad gör man när kranen lämnar dåligt tryck trots att alla silar är rengjorda?

EDIT: Hade missat ordet "kranen" i sista meningen.

Redigerat:
Ringer rörmokaren.

useless useless skrev:
Ringer rörmokaren.
Varför skulle jag göra det?

• Gilla
sdb75
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Blev lite besviken när jag såg videon/läste artikeln. Hoppades att det skulle vara lite mer avancerad felsökning/lösning är något som kunde skrivits i en mening: "Har du dåligt tryck i kökskranen, skruva av silen och rengör den."

Vad gör man när lämnar dåligt tryck trots att alla silar är rengjorda?
Kollar på Byggahus.

C catalyst skrev:
Jättebra!

Jag har dock ett annat problem i ett nybygge:

Vi har varierande temperatur på 11 graders svängning! vid max varmvatten har vi 48 till 59 grader i sinusvåg nästan perfekt sådan med 1 minut mellan topparna - LR.-installation i Kalmar hävdar att det är godkänt!

Själva mäter de med ett så trubbigt instrument att de får 55 grader i medeltemperatur. medans det svänger kraftigt i tex dusch med!
Under hur lång period mäter du?

E
P Paxman skrev:

Vad gör man när lämnar dåligt tryck trots att alla silar är rengjorda?
Man gör ett inlägg på detta forum och förhoppningsvis får man hjälp :)

P Paxman skrev:
Varför skulle jag göra det?
Jag tänkte att det är den lösningen rörmokaren hade föreslagit.

E erkka skrev:
Man gör ett inlägg på detta forum och förhoppningsvis får man hjälp :)
Min poäng var att denna "artikel" och dess video var rätt meningslös och att rubriken gav mig en förhoppning om att få lite mer substantiell information än något så självklart som att rensa filtret i pipen. Min fråga var med andra ord retorisk...

E
P Paxman skrev:
Min poäng var att denna "artikel" och dess video var rätt meningslös och att rubriken gav mig en förhoppning om att få lite mer substantiell information än något så självklart som att rensa filtret i pipen. Min fråga var med andra ord retorisk...
Jag förstod det, därav mitt ironiska svar :)

J
P Paxman skrev:
Det är ju inte direkt självklart för min mormor. Nu kan hon ju heller inte googla, men om hon kunde och sökte på "kran dåligt tryck" tror jag att hon skulle veta tacksam över denna trevliga karl.

Vet inte hur många gånger man sökt på någonting för mig obegripligt, men för somliga fundamentalt, bara för att hamna i en loop av vetenskapliga artiklar och forum med wall of text, utan att för den delen bli klokare på det essentiella

Kul med film tycker jag! Ser gärna djupare inslag kring VVS liksom du!

Redigerat:
P Paxman skrev:

Vad gör man när kranen lämnar dåligt tryck trots att alla silar är rengjorda?

EDIT: Hade missat ordet "kranen" i sista meningen.
Köp en hydrofor :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.