M
Hej,

Undrar om det finns nån billigare åtgärd för shingeltak? Fått in offerter på att byta till vanlig takpapp, men eftersom att shingel inte kan ligga kvar som med gammal takpapp ( om man vill budget renovera det), men shingeln måste man ju slita bort allt för att få det slätt så offerterna var rätt saftiga. Undrar om det finns nåt knep för att shingeltaket ska hålla några år till? Kan man tex måla asfaltsfärg så skarvar håller sig tätare och vattnet rinner av lättare? Förslag?

Lade om ett shingeltak med papp för snart 30 år sedan utan att ta bort shinglet. Har fungerat utmärkt. Nu är det dags för ett nytt lager papp som jag tänker att lägga över befintlig papp och i botten befintlig shingel.

Jag vill påstå att det går utmärkt bra att lägga takpapp på shingel enda nackdelen är att man kan se ett svagt vågmönster p.g.a. shingeln men det är så litet att man kan leva med det.

Men det syns inte mycket se bifogad bild.

Det är nog så att de vill ha ett större jobb då det säger att shingeln måste bort.

• Tak täckt med ny takpapp över gammal shingel, delvis vågmönstrat. Taket har ventiler och en parabol, omgiven av grönska och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
MoveMe
  • Laddar…
M
D Diamant skrev:
Lade om ett shingeltak med papp för snart 30 år sedan utan att ta bort shinglet. Har fungerat utmärkt. Nu är det dags för ett nytt lager papp som jag tänker att lägga över befintlig papp och i botten befintlig shingel.

Jag vill påstå att det går utmärkt bra att lägga takpapp på shingel enda nackdelen är att man kan se ett svagt vågmönster p.g.a. shingeln men det är så litet att man kan leva med det.

Men det syns inte mycket se bifogad bild.

Det är nog så att de vill ha ett större jobb då det säger att shingeln måste bort.
Ser faktiskt inte shingeln. Hur många lager papp är det ovanpå?

Rickard.
Jag har lagt en hel del takpapp på shingel och min erfarenhet är att bilden ovan luras en del, det syns absolut igenom och särskilt när solen ligger på men det är inte ögonfångande och dom allra flesta tittar inte tillräckligt noga på tak för att märka sånt.

En populär lösning för att få det slätt utan jobbet och riskerna med att riva är att lägga 15-20mm takboard under pappen. Inte helt gratis det heller men går mycket snabbare än att riva.

Ett lager tjock kvalitets papp.

Tittar du noga så ser du ett svagt vågmönster på papptaket på huset där det är shingel under. På förrådets tak närmst i bild ligger det inte shingel under och det saknar det svaga vågmönstret.

Så jag skulle inte tveka att lägga pappen på befintlig shingel om du har vanlig shingel.

I mitt fall syns det mycket lite och det är ett tak som är väl synligt och inget som stör mig det minsta, bilden luras faktiskt inte särskilt mycket se ny bifogade bild. Men det är klart tittar man på taket då solen står i sämsta tänkbara vinkel syns det säkert lite mer.

• Hus och förråd med papptak, husets tak visar svagt vågmönster på grund av shingel under, medan förrådets tak är slätt utan shingel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
M
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har lagt en hel del takpapp på shingel och min erfarenhet är att bilden ovan luras en del, det syns absolut igenom och särskilt när solen ligger på men det är inte ögonfångande och dom allra flesta tittar inte tillräckligt noga på tak för att märka sånt.

En populär lösning för att få det slätt utan jobbet och riskerna med att riva är att lägga 15-20mm takboard under pappen. Inte helt gratis det heller men går mycket snabbare än att riva.
Konstigt ingen takfirma som gett mig det förslaget. Jag frågade även om att lägga färdigt plåttak som måste skruvas, men ingen firma tyckte det va okej, fast jag sa att jag behöver en budgetlösning.

Rickard.
M MoveMe skrev:
Konstigt ingen takfirma som gett mig det förslaget.
Kanske finns bra anledningar till att dom inte vill göra det på ditt tak eller så kanske det inte är så vanligt som jag trodde, jag tycker det funkar bra i alla fall.

Ett tänkbart sätt att spara pengar på är att du river och underlagspappar själv om det går att samordna på något vettigt sett så du inte står utan tak en längre tid.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
M
Rickard. Rickard. skrev:
Kanske finns bra anledningar till att dom inte vill göra det på ditt tak eller så kanske det inte är så vanligt som jag trodde, jag tycker det funkar bra i alla fall.

Ett tänkbart sätt att spara pengar på är att du river och underlagspappar själv om det går att samordna på något vettigt sett så du inte står utan tak en längre tid.
Har ni gjort allt själv med takpapp som har lim eller sån takpapp som man måste bränna? Svårt för en oerfaren?

Vill man ha ett långsiktigt bra resultat skall man ha papp som skall bränns ihop.

Men det är inte att rekommendera att bränna själv för sätter du fyr på huset gäller inte försäkringen.

Så man måste anlita en certifierad firma med försäkring.

Men att att anlita en sådan som lägger det nya papptaket på shingeln är det som jag rekomenderar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.