Har fått ett problem med en rötskada på fasaden som jag trodde jag skulle kunna åtgärda själv genom att ta bort rötskadat material tills jag träffar på friskt trä och sedan byta det rötskadade träet till nytt och slutligen sätta ny panel på den väggen. Ytterpanelen har haft en felkonstruerad offerbräda och att trallen till altanen legat för nära, vilket med största sannolikhet orsakat iaf rötskadan i nederkant på den relativt nya ytterpanelen. Hade naturligtvis därför tänkt åtgärda dessa orsaker samtidigt. Men det finns samtidigt omständigheter som gör att jag misstänker att här finns en mer omfattande gammal rötskada som fanns redan innan jag köpte huset för tre år sedan och som byggts över när huset tilläggsisolerades och fick ett extra lager ny ytterpanel för ca 10 år sedan.

Min huvudvärk nu är att jag kört fast ang. hur jag skall gå vidare, då det blivit mer komplicerat. Är osäker på om det går att riva bort mer från utsidan och hur jag i såna fall skall ersätta och/eller förstärka konstruktioner, eller om jag nu står inför ett betydligt större projekt där jag måste riva upp golvet i köket osv. Alternativt om det går att byta ungefär det jag rivit bort på utsidan, bygga igen med ny panel osv., åtgärda så det inte kan komma in ny fukt (det är torrt i dag, så långt jag kan bedöma) och sen inte göra något ytterligare på insidan i dagsläget utan ta det som ett separat projekt om det skulle behövas i framtiden och då enbart arbeta inifrån, utan att behöva riva bort ytterpanelen igen.

Längre beskrivning och bilder nedan, för den som orkar läsa.

--------------------------------------------------------

Planskiss över ett hus med rum markerade som vardagsrum, kök, badrum, hall, förråd och sovrum. Två altaner är utanför kök och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är vid väggen mellan kök/förråd och altan samt kortväggen runt hörnet vid ytterdörr lilla hallen.
Köksdelen utgör ursprungliga äldsta delen av huset från 1936 med krypgrund under, därefter tillbyggt med vardagsrum/badrum för 50 år sedan och sovrumsdel för 10 år sedan. Tilläggsisolerat och ny ytterpanel för ca 10 år sedan av förrförra ägaren. I samband med detta nytt kök och totalrenovering av huset i övrigt. Då huset står på berg som är som högst under förråd/hall så är krypgrunden enbart delen av köket överst i bild. Därefter stöter man på mur/berg ungefär vid väggen mellan kök/förråd, så förrådsdelen står direkt på betongmur på berget där utrymmet under är oåtkomligt.

I samband med att jag våren/försommaren 2024 började förbereda för ommålning av huset upptäckte jag att offerbrädan i nederkant av ytterpanelen till köksväggen mot uteplats var rötskadad. Även den korta ytterväggen i vinkel mot ytterdörr hade en rötskada på offerbrädan.

Närbild av rötskada och avflagnad färg på nederkant av röd träfasad ovan trädäck, där träet visar tecken på fukt och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av rötskada och flagnad färg vid nederkanten av en röd yttervägg, intill en stenbelagd yta och trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag flyttade bort en garderob på insidan i förrådet upptäckte jag även påväxt av svartmögel på golvlist och en fuktkvot på drygt 20%.

Hörn av ett rum med rötskada och svartmögel vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog då bort markplattor och underliggande grus framför ytterdörr vid lilla hallen och upptäckte då fuktskadad och delvis rötskadad tryckimpregnerad regel under panelen och offerbrädan. Denna regel sitter i vinkel mot regel till trädäck.

Rötskadad träregel i nederkant av fasad, med synliga spikar och fuktmärken, delvis borttagen ytterpanel och spår av jord framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag tog bort offerbrädan i början av juni upptäckte jag att panelen bakom var rötskadad.

Rötskadad ytterpanel med bortfallna delar i nederkant av en vägg, närliggande trätrall med rödfärg flagnad på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag sågade av nedersta delen av panelen med vinkel för att kunna ersätta med ny offerbräda med lutning. Upptäckte då även röta i bakomliggande reglar och spikläkt.

Rötskadad träpanel med skador på träreglar och spikläkt på yttervägg, nära altanläggningen, avslöjar omfattande skador bakom yttre panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fortsätter att ta bort bit för bit av rötskadade delar i nederkant med hopp om att komma till friskt trä och sedan ersätta med nytt trä där det behövs. Detta påbörjas under sensommaren.

Röd husvägg med nedre delar av panelen borttagen, exponerande rötskadad träregel. Trägolv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tar bort masonitskivan på väggen i förrådet för att inspektera bakomliggande delar. Planket på väggen ser friskt ut från insidan och har (efter att allt torkat upp under början av sommaren) endast något förhöjd fuktkvot. Även golvbrädorna ser friska ut.

Del av träpanel på vägg och golv med synliga rötskador och ny insatt trä. Ett elektriskt sladd syns vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tar bort ytterpanel och isolering där detta är möjligt. Tanken är att ersätta med ny ytterpanel senare. Nedersta regel och spikläkt är delvis rötskadade, framför allt närmast ytterhörnet. Upptäcker även en tryckimpregnerad regel/syll i underkant av väggen som måste lagts dit relativt nyligen av en tidigare ägare.

Vägg vid altandäck med borttagen ytterpanel, synliga reglar och spår av rötskada i nederkant, kvast och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rötskadat trä i nederkant av ytterpanel på en husvägg, med synliga reglar och lös isolering. Väggens konstruktion utsatt för omfattande fukt- och vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med borttagen ytterpanel, avslöjande rötskador på panel och regelverk, märkta panelbrädor kvar intakt, runt hörnet mot altanbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pga dels att andra konstruktioner byggts utanpå panelen, dels inkommande elledning till elcentral på kortväggen vid dörren gick inte all panel att demontera. Dessa panelbrädor sågades istället av med 45 graders vinkel i nederkant för att kunna ”skarva” med ny panel under.

Efter att även reglar, spikläkt och vindpapp tagits bort för att frilägga den bakomliggande äldre panelen blev det tydligt att den äldre panelen var rötskadad i underkant.

Rötskadad yttervägg med borttagen ytterpanel och exponerade träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rötskadad ytterpanel på en husfasad med delvis borttagen färg. Understa delen av panelen och spikläkt är skadade, med synligt trä och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rötskadad fasad med borttagen panel och rötskadade reglar vid väggen mellan kök och förråd, nära altantrall. Skador upptäckta vid förberedelse för ny panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av fasad med omfattande rötskador på nederpanelen och isoleringen, synliga kablar samt delar av borttagen ytterpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Rötskadan i den gamla panelen sträcker sig längs hela köksväggens längd, medan den nya ytterpanelen, spikläkt och närmast underliggande reglar till isoleringen enbart var rötskadad från ytterhörnet närmast dörren och ca 2/3 in längs väggen till mitten av fönstret i längsled. Jag misstänker därför att det även kan ha funnits en gammal och mer omfattande rötskada som är överbyggd i samband med tilläggsisolering och som fanns redan vid husköpet.

Rötskadat trä i nederkant av en röd ytterpanel på ett hus med grå trätrall framför; borttagna, skadade träbitar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En delvis borttagen rötskadad fasad visar fuktiga och skadade brädor under ytterpanelen samt verktyg och avsågade bitar på trätrall vid husets grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rötskadad ytterpanel borttagen, blottar underliggande struktur. Verktyg och delar av trästycken med röd färg på verandagolv. Hammer, spik och träbitar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en rötskada på nederkanten av en träpanel på ett hus, visar sönderruttnat trä nära en träregel och markplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning i nästa inlägg...
 
Fortsättning med resterande bilder...

För att ytterligare bedöma rötskadans djup sågade jag av den nedersta delen av den gamla ytterpanelen. Då framkommer att det finns omfattande röta i bakomliggande regelverk osv.

Del av yttervägg med synlig rötskada och nedsliten färg. Den nedersta delen av panelen och bakomliggande regelverk är omfattande söndervittrat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En väggkonstruktion med synliga reglar där de nedre delarna är ruttna och skadade. Tryckimpregnerat virke är delvis nytt. Baksidan av innervägg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den del av väggen som var närmast hörnet (ungefär fram till där det är en innervägg mellan förråd och kök) var det förutom murkna reglar någon slags porös träfiberskiva. Det går även att se att hörnkonstruktion är rutten i nederkant. Virket upplöses till sågspån bara man petar på det. Det blir också tydligt att tryckimpregnerade reglar är ditsatta relativt nyligen, antagligen vid tilläggsisolering för ca 10 år sedan.

Rötskadade och murkna träreglar inuti en väggkonstruktion, med synlig träfiberskiva och tryckimpregnerade reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av allvarlig rötskada i ett träregelverk, med trä som delvis har förvandlats till sågspån och synlig sönderfall på närliggande trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom rutten regel syns bakomliggande innervägg (plank/masonit) som också ses på bilderna inifrån förrådet. Denna är rutten i nederkant, dvs under ”friska” nivån synlig inifrån förrådet.

Nedre delen av en vägg visar omfattande rötskador med träet upplöst som sågspån. Flera murkna reglar och porös träfiberskiva synliga i konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på omfattande rötskada i husväggens träfiberskiva och regelverk, med synligt sönderfall och blottat murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den del av väggen (troligen äldre) som är utanför köket har istället för träfiberplattor någon slags längsgående plankvägg, där nedersta plankan har kraftig röta. Det är utsågat för reglar (golvreglar?) som sticker ut och som även har något juteliknande material runt sig. Dessa är också i olika grad rötskadade i änden.

Närbild av en trävägg med omfattande röta och skador, visar flagnande färg, sprickor och hål. Den nedre delen är kraftigt förmultnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rötskadat trä i nederdelen av en yttervägg med avskavd färg, som visar murkna reglar och upplösta träfibrer. Tryckimpregnerade reglar är nyligen ditsatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all input!
 
Sådant där vill man inte upptäcka, men det förekommer ju. 😢

Hur är konstruktionen/stommen - regelverk med stående reglar mot syll på grundmur?

Finns det syllpapp mellan mur och syll?

Går det att sektionera reparationerna i mindre bitar?
(Kan vara bra nu när hösten närmar sig och arbetet tar tid om man gör jobbet själv.)

Om man vet att den bärande stommen är ok så har man ett val mellan att fuska och täcka över eller att reparera och byta allt fuktskadat.
Tycker dock att det ser ut som att det kan finnas pågående angrepp av trägnagare på ngn av de sista bilderna (#2)? Det är vad man kan förvänta sig då de gärna börjar i lättuggade delar med hög fukthalt. Tyvärr kan de sedan gå vidare i friskt trä, så länge det är tillräckligt fuktigt, dvs ej inomhus men i yttre och undre delar av väggar och golv.
 
  • Gilla
rvs och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Sådant där vill man inte upptäcka, men det förekommer ju. 😢

Hur är konstruktionen/stommen - regelverk med stående reglar mot syll på grundmur?

Finns det syllpapp mellan mur och syll?

Går det att sektionera reparationerna i mindre bitar?
(Kan vara bra nu när hösten närmar sig och arbetet tar tid om man gör jobbet själv.)

Om man vet att den bärande stommen är ok så har man ett val mellan att fuska och täcka över eller att reparera och byta allt fuktskadat.
Tycker dock att det ser ut som att det kan finnas pågående angrepp av trägnagare på ngn av de sista bilderna (#2)? Det är vad man kan förvänta sig då de gärna börjar i lättuggade delar med hög fukthalt. Tyvärr kan de sedan gå vidare i friskt trä, så länge det är tillräckligt fuktigt, dvs ej inomhus men i yttre och undre delar av väggar och golv.
Stommen är lite oklar och varierande. I synnerhet det som syns på de två sista bilderna i mitt andra inlägg är från den äldsta delen av huset från 1936 och motsvarar ungefär 2/3 av den aktuella ytterväggen, utanför köket. Jag gissar att det är stående eller ligganda plankvägg. Jag misstänker att den regel man ser på bilderna som ligger ovanpå den nyare tryckimpregnerade regeln är en del av det som golvbjälklaget är fäst mot, gissningsvis ungefär enligt skiss, där den övre skissen är det som syns på bild och den undre skissen är golvbjälkarna, men det är bara en gissning. Den tryckimpregnerade regeln ligger i sin tur på muren och det är krypgrund bakom.
Handritad skiss av två tvärsnitt av en ytterväggskonstruktion, där den övre skissen visar en äldre sektion från huset och den undre golvbjälkarna.
Tittar jag längst in i innerhörnet så kan jag precis där panelen är avsågad skymta vad som ser ut att vara en tunnare regel/läkt och masonit ovanpå.

Gammal träregel ovanpå en nyare tryckimpregnerad regel med tecken av insektsangrepp och rötad liggande plankvägg bredvid köket i ett hus från 1936.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog en till bild där man tydligare ser den tryckimpregnerade regeln under som måste varit ditlagd rätt nyligen, gissningsvis i samband med att huset fick ny fasad för 10 år sedan.

Närbild av en träregel under ytterväggen som visar tecken på skador och slitage med tryckimpregnerad regel, synlig grund och trätrall i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den tredjedel av väggen som är utanför förrådet tror jag är utbyggd något senare. Masonit innerst, sedan stående plankvägg, treetex-liknande skivmaterial och panel. Har inte sett några stående reglar. Här vilar inget av konstruktionen alls på den tryckimpregnerade regeln. Den tryckta regeln vilar på mur (gröna pilen) i samma nivå som den andra äldre delen av väggen, men sedan kan man skymta att muren är uppbyggd mer bakom (röda pilen) och jag gissar att förrådets konstruktioner vilar på denna mer uppbyggda del av muren. Kan inte se tillräckligt mycket för att avgöra om det ligger syllpapp eller liknande under.

Skadad yttervägg med ruttnande liggande plankvägg ovanpå en nyare tryckimpregnerad regel; röda och gröna pilar markerar olika delar av konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, det verkar vara insektsangrepp, kanske hästmyror? Oklart om det är pågående. Har inte sett några levande insekter förutom spindlar och en och annan stekel som suttit på träet (ser ut som en blandning av geting och flygmyra med randig och smal bakkropp), men osäker på om det bara slumpat sig så att de flugit dit. Några levande myror har jag inte sett till vid denna del av huset så länge jag har bott här, men har haft svartmyror vid stenläggningar osv och på sensommaren har det varit stora mängder flygmyror i luften omkring garaget en bit bort. Tidigare ägare nämnde att han hade problem med myrinvasion inomhus vid något tillfälle, men det skall han ha fått bukt med. När jag öppnat elcentralen i förrådet har det funnits en mycket stor mängd döda myror där, gissar att det är från tidigare myrinvasion. Osäker på vilken sorts myror.

Allt trä jag kommer åt är i dagsläget torrt.

Jag hoppas ju att det skall gå att sektionera det, så att jag kan reparera de yttre delarna själv nu, eventuellt ta hjälp med något moment om det är svårt och sedan vänta med de inre delarna om det inte är nödvändigt nu, men i såna fall kunna göra det inifrån vid behov senare utan att behöva riva upp ytterväggen igen. Men jag har svårt att bedöma detta.
 
Redigerat:
Efter en titt på vinden ser det ut som att det är liggande plankvägg på den delen av väggen som är utanför köket och tillhör ursprungliga äldsta delen av huset från 1936.

Vinden visar en liggande plankvägg ovanför en vägg med isolering och tecken på tidigare konstruktion mellan kök och förråd i ett hus från 1936.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot stående plankvägg på den del av väggen som är utanför förrådet.

Den vägg som syns till vänster i bild är ovanför innerväggen mellan kök och förråd. Kan möjligen ha varit ursprungliga ytterväggen på huset och så har delen med förrådet byggts till.

Träpaneler på vinden, både stående och liggande, visar skillnader i väggkonstruktion. Korgen och plastklädd föremål syns mot väggen i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur tjock är "brädan" som ligger över den nya tryckimpregnerade regeln?

En misstanke är att den "brädan" har gått hela vägen ner till grunden, men var uppmurken och hackades ut och så la man in den tryckta regeln istället. Isf kanske dess inre del vilar mot muren och utgör syll och bär huset.
På äldre hus är ibland golvet byggt fristående från väggarna. Dvs golvbjälkarna vilar på stenar/plintar. Men på ett hus fr -36 är det troligen ett normalt bjälklag som sitter ihop med väggarna.

Om liggande "brädor"/plank ska vara bärande utan stående reglar så bör de vara tämligen breda/tjocka, även om det går att bygga "timmerhus" med smalare dimensioner. Stående bärande plank är däremot rätt vanligt. Oavsett så brukar de ha en syll.

Om du kan jämföra höjd på golvet inne och de där ändträna som syns så kanske det går att få en bättre bild av om och isf hur ev golvbjälkar är urjackade. Tror att det kan finnas alla varianter på det temat...

Det som behöver fastställas är om den bärande syllen är tillräckligt frisk för att göra sitt jobb, eller om den är hopplöst dålig och därmed måste bytas.

Hålen ser ut som det skulle kunna vara t ex strimmig trägnagare. Do ser ingenting då de (larverna) gnager inne i stocken tills de är mogna och gör sina karaktäristiska flyghål för att flyga ut. De är ca 2 cm långa bronsfärgade skalbaggar som vuxna individer. Är det aktiva/pågående anfall så ser man det genom att det blir små högar med färskt sågspån under hålen.
 
  • Gilla
rvs och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Hur tjock är "brädan" som ligger över den nya tryckimpregnerade regeln?
Jag mäter upp den till ca 45x145 mm
Oldboy Oldboy skrev:
En misstanke är att den "brädan" har gått hela vägen ner till grunden, men var uppmurken och hackades ut och så la man in den tryckta regeln istället. Isf kanske dess inre del vilar mot muren och utgör syll och bär huset.
På äldre hus är ibland golvet byggt fristående från väggarna. Dvs golvbjälkarna vilar på stenar/plintar. Men på ett hus fr -36 är det troligen ett normalt bjälklag som sitter ihop med väggarna.

Om liggande "brädor"/plank ska vara bärande utan stående reglar så bör de vara tämligen breda/tjocka, även om det går att bygga "timmerhus" med smalare dimensioner. Stående bärande plank är däremot rätt vanligt. Oavsett så brukar de ha en syll.

Om du kan jämföra höjd på golvet inne och de där ändträna som syns så kanske det går att få en bättre bild av om och isf hur ev golvbjälkar är urjackade. Tror att det kan finnas alla varianter på det temat...
När jag mäter på insidan och jämför med utsidan så verkar golvet i köket ligga ungefär i nivå med ovansidan av den aktuella regeln, kanske ett par cm ovanför. Så det verkar ju som den regeln är en del av golvbjälklaget som golvet vilar på, eller i alla fall ligger i samma nivå som det.
Oldboy Oldboy skrev:
Det som behöver fastställas är om den bärande syllen är tillräckligt frisk för att göra sitt jobb, eller om den är hopplöst dålig och därmed måste bytas.
Tror du att det går att byta den från utsidan i såna fall, i och med att jag redan öppnat upp, så jag slipper riva upp golvet i köket också?

Oldboy Oldboy skrev:
Hålen ser ut som det skulle kunna vara t ex strimmig trägnagare. Do ser ingenting då de (larverna) gnager inne i stocken tills de är mogna och gör sina karaktäristiska flyghål för att flyga ut. De är ca 2 cm långa bronsfärgade skalbaggar som vuxna individer. Är det aktiva/pågående anfall så ser man det genom att det blir små högar med färskt sågspån under hålen.
Det verkar ju inte alls bra i såna fall. Fan, det känns som att detta är på väg att utvecklas till en fullständig mardröm 😞
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.