Hej, när vi köpte huset så uppmättes en lite högre fukthalt i krypgrunden under sommaren. Det är en öppen krypgrund. Nu när vi skall flytspackla och lägga nytt golv så har vi rivit ner till bjälklaget. Jag funderar på om det är värt att göra några åtgärder nu när man är i stort sätt nere i grunden? Räcker det med att krypa in och lägga ut plast på grunden?

Vid sina ställen är det 19cm mellan mark och trossbotten.
Upprivet bjälklag med isoleringsmattor och synliga rör, samt ett öppnat hål som exponerar underliggande krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttstock som visar avståndet mellan mark och trossbotten med sten och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det en annan konstruktion i utbyggnad där det verkar vara någon organisk form av trossbotten. Efter ”väggen” ni ser på bilden som liknar materialet som omnämns nedan börjar utbyggnaden där jag rivit ner till bjälklaget. Jag får krypa dit en annan dag. Men jag antar att ”stenskivan” ligger där kring hela som trossbotten.
Öppen krypgrund med synliga bjälkar, grus och en misstänkt stenskiva samt rivningsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag en följdfråga. Denna trossbottenskiva som snickaren tog bort kanske är lite suspekt? Kan det vara asbest i den? Utbyggnaden gjordes någon gång efter 50 talet. är det helt kosher av snickaren att bara såga av den? De behövde öppna upp för att undersöka plinten för en stålbalk. Så jag sade att de får öppna, men jag visste inte att det fanns en ”stenskiva” under. Kan det också vara minerit?

Hand håller en bit av vit trossbottenskiva ovanför öppet golvbjälklag och grusig krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en krypgrunds konstruktion med stenskiva och organisk trossbotten, potentiell asbestexponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur täpper jag bäst till detta hål?

jag inser att det blev lite många frågor inbakade i en tråd. Tacksam för all hjälp
 
Leonardaukea Leonardaukea skrev:
Hej, när vi köpte huset så uppmättes en lite högre fukthalt i krypgrunden under sommaren. Det är en öppen krypgrund. Nu när vi skall flytspackla och lägga nytt golv så har vi rivit ner till bjälklaget. Jag funderar på om det är värt att göra några åtgärder nu när man är i stort sätt nere i grunden? Räcker det med att krypa in och lägga ut plast på grunden?

Vid sina ställen är det 19cm mellan mark och trossbotten.
[bild] [bild]

Här är det en annan konstruktion i utbyggnad där det verkar vara någon organisk form av trossbotten. Efter ”väggen” ni ser på bilden som liknar materialet som omnämns nedan börjar utbyggnaden där jag rivit ner till bjälklaget. Jag får krypa dit en annan dag. Men jag antar att ”stenskivan” ligger där kring hela som trossbotten.
[bild]

Sedan har jag en följdfråga. Denna trossbottenskiva som snickaren tog bort kanske är lite suspekt? Kan det vara asbest i den? Utbyggnaden gjordes någon gång efter 50 talet. är det helt kosher av snickaren att bara såga av den? De behövde öppna upp för att undersöka plinten för en stålbalk. Så jag sade att de får öppna, men jag visste inte att det fanns en ”stenskiva” under. Kan det också vara minerit?

[bild] [bild]

Hur täpper jag bäst till detta hål?

jag inser att det blev lite många frågor inbakade i en tråd. Tacksam för all hjälp
jag funderade på att kanske täppa hålet med en fibercement nedifrån på något sätt. Är det vettigt tro? https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043
 
Leonardaukea Leonardaukea skrev:
jag funderade på att kanske täppa hålet med en fibercement nedifrån på något sätt. Är det vettigt tro? [länk]
Undra vad det kan kosta att gjuta igen skiten när man ändå ska flytspackla golvet. Detta kanske är överkurs men kanske blir ganska bra ändå… :thinking:
 
Du skulle kunna beställa ett par m3 skumglas och fylla upp grunden. Det väger ca en tiondel jämfört med grus och är lätt att hantera. Kapilärbrytande och hyffsat isolerande.
 
G guggen skrev:
Du skulle kunna beställa ett par m3 skumglas och fylla upp grunden. Det väger ca en tiondel jämfört med grus och är lätt att hantera. Kapilärbrytande och hyffsat isolerande.
Tack för tipset! Vet du vad det kostar i jämnförelse med makadam?
 
Leonardaukea Leonardaukea skrev:
Tack för tipset! Vet du vad det kostar i jämnförelse med makadam?
Det är avsevärt dyrare i mindre mängder men det isolerar också.
Det sälj i 1m3 säck för kanske 2000 sek, men o större mängder/lastbil är det mkt billigare.
Sök på hasopor eller skumglas.
Perlite är också ett alternativ om du vill fylla igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.