Hej alla duktiga husrenoverare, här kommer något att bita i! Vi köpte ett hus för ca ett år sedan och nu har vi startat planeringen av en kommande tillbyggnad samt renovering av det befintliga huset. Det är ett egnahem hus byggt 1939-1940 i ett plan med full källare. Yttermåtten är 9,3x7,5 vilket ger ca 65m2 boarea. Huset ligger i Skåne. Vi besiktigade huset och var medvetna om de flesta brister när vi köpte det men vi köpte det ändå med tanken att renovera och inte riva och det är fortfarande planen. För att få det som vi vill ha det kommer vi ändra planlösningen, göra nya ytskikt, dra ny el, ev nya fönster samt till viss del ändrad fönstersättning och ny panel på en del där det nu står en tillbyggd veranda som kommer rivas (och då lämna ett sår i fasaden). Det är med andra ord ganska omfattande renovering som stundar vilket kan vara bra att ha i åtanke vid följande frågeställningar som jag funderar på hur vi ska lösa: Taket och ytterväggarna (tråden om väggarna finns här).

Taket: Förra ägarna hade dragit upp köksfläktens utlopp direkt på kallvinden (jag vet, hur f*n tänkte de) så där är mögel och ruttet yttertak samt ruttna gavelspetsar. Jag har sprayat med ’Mögel-fri’ samt satt upp en sorptionsavfuktare som håller RF under 70% så det akuta är löst sedan inflytt men taket ska bytas dvs ny råspont, papp, läkt, samt riktiga tegelpannor ska på. Troligtvis tar jag ner skorstensstocken också då vi vill kasta ut gaspannan så småningom. Nu till min fråga: Kallvind anses ju vara en riskkonstruktion och jag vill helst klara mig utan en permanent monterad avfuktare men jag kanske inte har några alternativ? Detta är vad jag har tänkt på:
  1. Öppna upp i nock med ny nockbalk, hammarband och säkert någon bjälke på mitten för att hålla ihop huset. Det hade varit trevligt men jag vet inte om gavlarna kan bära lasten från en nockbalk (9,3m lång samt hela taket), är det troligt (se vidare avsnittet om ytterväggarna)?
  2. Öppna upp i nock med befintlig takkonstruktion. Då blir bjälkarna synliga och idag ligger de med 110-120 cc plus mellanliggande bjälkar för vindsbjälklaget dvs om de ligger kvar är det ca 60 cc mellan de synliga bjälkarna. Sen är det ju lite jobb med att isolera och klä innertaket med skivor och få att alla bjälkgenomföringar hyfsat täta.
  3. Behålla befintlig konstruktion men byta (de fula) takplattorna på innertaket, sätta ångbroms och ny takgips samt lägga helt ny cellulosa eller träfiberull på vinden. Denna lösning kräver ev en avfuktare permanent monterad då.
  4. Behålla befintlig konstruktion (dvs utan ångbroms) och bara byta ut isoleringen som idag är hyvelspån med glasfiber ovanpå (jag vet att det är fel men vi ska ju ändå göra om det inom kort så därför är det lämnat så för tillfället).
  5. Någon annan kreativ lösning?
Hur hade ni löst det? Bilderna visar lite vad jag har att jobba med. Tacksam för alla svar och ideer!

Handritad skiss av en takkonstruktion som visar mått och material för renoveringsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trång vind med träbjälkar, isolering, sorptionsavfuktare och gammal skorsten.
Skapa konto
En trång hörna av en vind med synliga träbjälkar och en ansamling av gammalt isoleringsmaterial och hyvelspån.
Skapa konto
En bild på kallvind med mögelskador, råspont och isoleringsmaterial.
Skapa konto
Del av husets kallvind med synliga träbjälkar och den anslutande murade skorstenen, indikeringar på renoveringsbehov.
Skapa konto
Vy av en husvind med träbjälkar, gammal isolering och synliga tecken på mögelskador och fuktskador.
Skapa konto
Gavelvy av ett vitmålat egnahemshus med tjärpappstak och en skorstensstack i behov av renovering.
Skapa konto
Något skadad hörna av trähus med vit färg nära ett stuprör, tecken på behov av underhåll och reparation.
Skapa konto

• Gilla
Basta och 1 till
  • Laddar…
S
Det kanske är för att jag hunnit få i mig en wiskey redan, men jag tycker inte det ser särskilt illa ut alls på bilderna? Är det verkligen ruttet eller bara mögelangripet? Om man ändrar förutsättningarna för vinden, dvs flyttat köksblåset (om det nu räcker), så ska det sluta möglet att växa.

• Gilla
Pär Skoglund
  • Laddar…
Det är lite ruttet på sina ställen, men taket bär ju fortfarande. Värst är ena gavelspetsen som måste bytas. Men vi vill gärna ha bort allt angripet virke om vi ska fortsätta investera i huset, lite för känslan av att vara mögel-fri. Takstolarna är ok vad jag kan se. Det kostar lite men vi får ett hus vi kan hålla friskt framöver. Vi vill ändå byta pannor, ta bort skorstenen etc.

S
M MerAvAllt skrev:
Det är lite ruttet på sina ställen, men taket bär ju fortfarande. Värst är ena gavelspetsen som måste bytas. Men vi vill gärna ha bort allt angripet virke om vi ska fortsätta investera i huset, lite för känslan av att vara mögel-fri. Takstolarna är ok vad jag kan se. Det kostar lite men vi får ett hus vi kan hålla friskt framöver. Vi vill ändå byta pannor, ta bort skorstenen etc.
Mögelsporer finns överallt. Du blir aldrig mögelfri. Så länge det inte luktar, är ruttet, och fortsätter växa, så är det helt normalt.

Fulkemisten
Varför ta bort skorsten? Den ingår i husets ventilation. Jag hade lite problem med min liknande vind i mitt liknande hus. Det räckte med att skapa lätt undertryck i bostadsdelen med pax-fläktar (eller motsvarande) i de gamla självdragskanalerna (som inte längre fungerar då man slutar elda). Framförallt vädras fukt ut vid dusch/tvätt men de står också på ständigt grundflöde.
Tycker inte heller det ser så farligt ut alls, lite påväxt liksom. Mögelsporer finns som påpekat överallt, det är inte möglet man behöver ta bort utan orsaken till det. Byter du råsponten men inte åtgärdar orsaken (som väl iofs till stor del varit att imkanalen mynnat på vinden) så får du säkert påväxt igen. Faller in i kören ock säger byt om det är rötskadat, inte annars.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.