Hej! 👋🏻
Jag skulle uppskatta lite tips hur man går vidare med golv i huset som vi har köpt:
Vi har köpt ett hus som är byggt av Faluhus år 1978. Det är ett 1,5-plans hus med oisolerad platta. På besiktningen så anmärkte besiktningsmannen att golvkonstruktionen består av träreglar som ligger på träklotsar mot plattan och han mätte fuktkvot på 21 % på träklots. Han kontrollerade även syll och impregnerade reglar/syllar noterades ej okulärt vid befintlig öppning i golvet.

Jag har rivit upp golvet i rummet där kontroll på golvkonstruktionen utfördes och det ser ut på följande sätt:

Rummet med uppbrutet golv visar träreglar på gul plast mot betongplatta. El- och VVS-rör synliga. Väggen har två eluttag utan plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre reglar är förankrade i plattan med skruv och plugg. Reglarna vilar på gula plastkilar.

Golvet var isolerat med mineralull som legat mot betongplattan. Spånskivor var limmade/skruvade på reglarna.

Reglar runtom rummet vilar däremot på träklotsar som ligger mot betongplattan.

Golvkonstruktion med träreglar och gula plastkilar, synliga elkablar och betongplatta i ett rum under renovering.
Skapa konto

Även syll på yttervägg ligger på träklotsar. Träklots har 19% fuktkvot nu i December.

Träkonstruktion med reglar vilande på träklotsar och mineralullsisolering, synligt mot betongplatta i ett rivet golv i ett Faluhus från 1978.
Skapa konto
Fuktmätare av märket Powermix placerad på en träklots ovanpå en betongplatta, omgiven av träreglar och isoleringsmaterial.
Skapa konto

Hur hade ni gått vidare med detta? Alla golv är omgjorda -95 pga vattenläcka, men verkar som man har låtit träklotsar under väggar/syll sitta kvar.

Är det värt att riva upp varenda golv på entréplan för att byta ut klotsarna? Vi flyttar in i huset om 3 månader så det är läge att åtgärda nu om det ska göras.

Söker man på ventilerade golv så kan man finna hjälp och lösningar
Ex. https://www.platcon.se/
Eller nivell system

Så lösningen ligger nog på att ventilera utrymmet under golv.

Det som är är om de tryckimpregnerade klossarna under syllen kan börja lukta pekka med tiden. Om det är den gamla typen av impregneringsvätska med pentaklorfenol (?) så kan den börja lukta efter långvarig förhöjd fukthalt. Har för mig att brytpunkten för den gamla typen av impregneringsvätska var där ngn ggn i slutet av -70-t.

Om det bara är klossarna under syllen som har lite för hög fukthalt så borde det räcka att byta dem mot plastdito.

Borde finnas ngt labb som kan avgöra vilken typ av impregneringsvätska de är preparerade med. Om du vill veta om det är behövligt att riva upp alla golv.

H Håbbe01 skrev:
Söker man på ventilerade golv så kan man finna hjälp och lösningar
Ex. [länk]
Eller nivell system

Så lösningen ligger nog på att ventilera utrymmet under
Oldboy Oldboy skrev:
Det som är är om de tryckimpregnerade klossarna under syllen kan börja lukta pekka med tiden. Om det är den gamla typen av impregneringsvätska med pentaklorfenol (?) så kan den börja lukta efter långvarig förhöjd fukthalt. Har för mig att brytpunkten för den gamla typen av impregneringsvätska var där ngn ggn i slutet av -70-t.

Om det bara är klossarna under syllen som har lite för hög fukthalt så borde det räcka att byta dem mot plastdito.

Borde finnas ngt labb som kan avgöra vilken typ av impregneringsvätska de är preparerade med. Om du vill veta om det är behövligt att riva upp alla golv.
Ja, jag har mina misstankar att klossarna under syllen kan innehålla pentaklorfenol, så det är nog bäst att ta prov och analysera. Har varit inställd på att bryta upp alla golv från början så det är nog inte så mycket att välja på.

Frågan är om de inte redan lyft syllen o pallat upp den med klossar. Normalt är att syllen ligger mot plattan utan kloss och dess värre utan papp som fuktspärr

H Håbbe01 skrev:
Frågan är om de inte redan lyft syllen o pallat upp den med klossar. Normalt är att syllen ligger mot plattan utan kloss och dess värre utan papp som fuktspärr
Så kan det vara! Blev lite förvånad över denna lösning. Hade förväntat mig att syllen låg mot plattan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.