När vi nu äntligen har fått vårat nya badrum kaklat och klinkrat så har det uppstått ett problem i alla sista momentet. När firman som gör jobbet meddelat att de är färdiga så tog jag en noggrannare koll och blev lite nedstämd av resultatet.

Runt brunnen har vi 15x15 plattor, totalt 36 stycken. När jag mätte fogsprången på plattorna så var det ett 20-tal av dem som hade mer än 1mm, och det var flera som var ända upp emot 4mm. De sticker upp så pass mycket att jag är säker på att man kommer att skära sig på en del av kanterna. Dessutom så ser det ganska fult ut med så mycket fogsprång på så många plattor.

Exempel på en av plattorna med 3mm
Vinkelvy av kakelplattor med ojämna och breda fogsprång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Purus Tile Insert, en supervass kant som är minst 4mm högre än mötande plattor
Ojämnt lagda klinkerplattor med påtagliga fogsprång och en platta som sticker upp vid brunnen.
Skapa konto

När jag kollar BKR-reglerna så är det tydligt att med 15x15-plattor så är det max 1mm som gäller. Jag förstår det som att man riskerar att behöva göra om precis allt om det ska göras på rätt sätt. Alltså riva golvklinker, kaklet på väggarna samt tätskiktet, för att sen göra om allt igen?

Firman vi har anlitat har gjort allt från flytspackling, tätskikt (Mapei foliesystem) och kakel/klinker. Vi valde firman bland annat då de har goda vitsord och alla certifikat som vi bedömde som viktiga.

Vad har man som beställare för rättigheter i ett sånt här läge?

Nu är det svårt att göra en bedömning av bara två bilder, men utifrån dom så ser det ytterst slarvigt ut.
Det enda ni kan göra är ju att reklamera, hålla inne slutbetalning och ta det därifrån, låter som ni inte pratat med firman ännu?
Det där med certifikat borgar inte för ett bra arbete dessvärre.....

• Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Nu är det svårt att göra en bedömning av bara två bilder, men utifrån dom så ser det ytterst slarvigt ut.
Det enda ni kan göra är ju att reklamera, hålla inne slutbetalning och ta det därifrån, låter som ni inte pratat med firman ännu?
Det där med certifikat borgar inte för ett bra arbete dessvärre.....
Nej än så länge har vi inte pratat med dem mer än skickat bilder digitalt. Jag hoppas på ett bra samtal med dem under dagen men ville få lite synpunkter på vad som är rimligt att begära och vilka typer av åtgärder som kan tänkas vara ok.

Nej jag förstår att certifikaten inte garanterar ett bra arbete, men det ger väl extra trygghet när något går dåligt med bygget har jag resonerat. Ifall det behövs så borde jag kunna argumentera med BKR-reglerna i ryggen?

Övriga plattor ser ungefär likadana ut. På 3 meters håll så ser det mycket "oroligt" ut och plattorna och själva brunnsbiten ser värst ut.

Tråkigt, hoppas firman är seriös. Du hade gjort det bättre själv..,

• Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tråkigt, hoppas firman är seriös. Du hade gjort det bättre själv..,
Min uppfattning är att firman är seriös så jag tror och hoppas på en bra lösning. Hade nog gjort just detta bättre själv, vi valde dock att ta in firma av just dessa moment för att säkerställa att det skulle bli snyggt utfört...

BirgitS
F Fredrichc skrev:
Jag förstår det som att man riskerar att behöva göra om precis allt om det ska göras på rätt sätt. Alltså riva golvklinker, kaklet på väggarna samt tätskiktet, för att sen göra om allt igen?
Nej, så illa är det inte. Med folietätskikt så går det att byta bara en del golvplattor.

• Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, så illa är det inte. Med folietätskikt så går det att byta bara en del golvplattor.
Ja det var skönt att höra. Har dessutom pratat med firman och det kommer att åtgärdas :)

Dock tragiskt att man kan lämna det sådär när man lägger plattorna kan jag tycka!
Såå mycket lättare att göra det bra från början, nu kommer det infinna sig en liten osäkerhet om dom kommer skada tätskiktet!

• Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
T
Därför man max ska lägga 10x10cm i duschfall eller göra en kuvertskärning samt inte använda Purus Tile Insert som är skit då insatsen som plattan ska ligga i är för grund för en 10mm klinkerplatta och därför sticker plattan upp så, ser för jävlig ut och att slipa ner en klinkerplatta med en betongslip är väldigt svårt.

Därför ska man använda Tebos liknande variant som gör att du kan få klinkern jäms med ramen.

https://kakellagret.se/prod/badrumstillbehor/golvbrunnssil-tile-insert-147x147/

image-1-1.jpg

Med det sagt så kan man få till det bättre med 15x15 än i ditt fall men det blir aldrig hundraprocentigt.

• Gilla
rogfro och 1 till
  • Laddar…
K
Jag tycker slutrisken, den fasta biten sitter för högt upp. Den skall limmas dikt tätskikt med montagelim och inte bakas med fix så den nästan livar med plattorna runt omkring, samma gäller sen för plattan att den enklast limmas i ramen så att det blir tunt.
Så här fick jag till det i mitt pågående projekt, knappt något fogsprång och insert plattan hamnar lägre än omgivande om jag inte bakar upp den.

Keramisk platta monterad nära golv, detalj av ram och montagelim, minimalt fogsprång.
Skapa konto
Kaklat badrumsgolv med monterad golvbrunn, nästan utan synliga fogsprång, och plant med omgivande plattor.
Skapa konto

• Gilla
Fredrichc och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Jag tycker slutrisken, den fasta biten sitter för högt upp. Den skall limmas dikt tätskikt med montagelim och inte bakas med fix så den nästan livar med plattorna runt omkring, samma gäller sen för plattan att den enklast limmas i ramen så att det blir tunt.
Så här fick jag till det i mitt pågående projekt, knappt något fogsprång och insert plattan hamnar lägre än omgivande om jag inte bakar upp den.

[bild] [bild]
Vad fint det blev Kjell! Jag önskar att det var i närheten av det resultatet här hos oss!

T tank77 skrev:
Därför man max ska lägga 10x10cm i duschfall eller göra en kuvertskärning samt inte använda Purus Tile Insert som är skit då insatsen som plattan ska ligga i är för grund för en 10mm klinkerplatta och därför sticker plattan upp så, ser för jävlig ut och att slipa ner en klinkerplatta med en betongslip är väldigt svårt.

Därför ska man använda Tebos liknande variant som gör att du kan få klinkern jäms med ramen.

[länk]

[bild]

Med det sagt så kan man få till det bättre med 15x15 än i ditt fall men det blir aldrig hundraprocentigt.
Vi funderar faktiskt på att inte ta en Purus Tile när de gör om jobbet utan istället satsa på en helt vanlig. Då kan plattsättaren också fixa till ett annat problem som uppstod när de börjat från fel håll i rummet och därför fått en smal skarv mellan stora och små plattor (~4cm) som de fått skära till plattor för att täcka. Med en vanlig brunnsil så kan vi förskjuta plattorna och slippa den fula skarven.

Har sett många 15x15 som ser mycket snyggt ut, men som du säger så blir det ännu lättare med 10x10. Klinkern vi valt finns inte i mindre storlek tyvärr.

Uppdatering av läget. Ansvarig på firman har varit här och kollat och ser direkt vad som är problemet. Fallet runt duschen är betydligt större än vad reglerna föreskriver. Jag mätte efteråt upp det till till lite mer än 17mm fall på 50 cm, dvs runt 34 mm/m.

Med ett sånt fall så är det säkert nära på omöjligt att undvika fogsprång av den dignitet vi har.

Då även flytspackling utfördes av firman så väntar vi nu på ett utlovat lösningsförslag under dagen. Känns hoppfullt då jag tycker att den ansvariga tar det på fullt allvar.

T
F Fredrichc skrev:
Uppdatering av läget. Ansvarig på firman har varit här och kollat och ser direkt vad som är problemet. Fallet runt duschen är betydligt större än vad reglerna föreskriver. Jag mätte efteråt upp det till till lite mer än 17mm fall på 50 cm, dvs runt 34 mm/m.

Med ett sånt fall så är det säkert nära på omöjligt att undvika fogsprång av den dignitet vi har.

Då även flytspackling utfördes av firman så väntar vi nu på ett utlovat lösningsförslag under dagen. Känns hoppfullt då jag tycker att den ansvariga tar det på fullt allvar.
Ja, oj det var mycket, inte konstigt då att det blev sådana fogsprång. Men bra att firman vill göra rätt för sig.(y)

• Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.