M Maledictus skrev:
Nja, du har delvis rätt. Men även om vissa fraktioner sorteras separat för att senare eldas behöver inte betyda att sorteringen är onödig. Exempelvis får inte tryckimpregnerat virke sammanblandas med sånt som inte är tryckt även om båda eldas. Lika lite kan man blanda vanligt virke och "övrigt brännbart". Virket måste flisas för att kunna eldas och det blir inte bra att lasta en flistugg full med sopsäckar med annat brännbart.

Sen är det ju så att vissa saker, exempelvis plastförpackningar, fortfarande möter sitt öde i en förbränningsugn för att plasten i sig är av för dålig sort för att kunna tillverka nya förpackningar (även om det har hänt väldigt mycket de senaste fem åren).
Jag har ingenting emot sortering som är nödvändig.
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Trä behöver vara relativt rent för att eldas i ett vanligt litet värmekraftverk. Det större anläggningarna har högre temperatur och rökgasrening.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M MagHam skrev:
tömt en villa där föräldrar samlat på sig grejer under 50 år.
Ställde en stor container utanför och kastade allt ingen ville ta rätt på…… sorterades på soptippen, hur smidigt som helst…… 😜
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fast det där att mycket eldas upp och att man inte kallar det för återvinning måste man släppa. All slags återvinning är inte utbyggd så att allt kan tas till vara på precis överallt. Men man måste börja nånstans och det är att vi sorterar. Ju mer vi gör det och ju bättre vi blir på det ju mer kommer på sikt att kunna användas på andra sätt än enbart elda upp.
Om vi inte skulle sortera så finns det ju inget underlag att dra igång nåt annat heller. Så man får helt enkelt stå ut med att sortera trots att det på sina håll ändå bara eldas upp. Om 50 år kanske vår sorteringsiver har mynnat ut i nåt bra fungerande rikstäckande där mycket mer än idag tas om hand.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
...Om 50 år kanske vår sorteringsiver har mynnat ut i nåt bra fungerande rikstäckande där mycket mer än idag tas om hand.
Med risk för att vara tjatig som en papegoja:
Om 50 år (nej kanske 10) så sorterar maskiner nästan allt avfall åt oss. FNI-tunnorna ersätts med färre fack och ÅVC får färre containrar.
 
C
S Stefan1972 skrev:
Fast det där att mycket eldas upp och att man inte kallar det för återvinning måste man släppa. All slags återvinning är inte utbyggd så att allt kan tas till vara på precis överallt. Men man måste börja nånstans och det är att vi sorterar.
Jag tror det är svårt att få folk att släppa det. Förbränning står nog i de flestas huvud inte alls i rimlig proportion till ansträngningen och kostnaden för sorteringen. Det är nästan en förnedring.
Att samla in bränsle har i alla tider varit något man kan tjäna en krona på. Idag får man betala för det.

Argumentet att man måste börja någonstans har en poäng, men det är snart 30 år sedan vi började källsortera hushållsavfall i landet. Systemet ställer höga krav nedåt, men i toppen skyndas det väldigt långsamt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Systemet ställer höga krav nedåt, men i toppen skyndas det väldigt långsamt.
Dom i toppen måste ju säkerställa att dom ”behövs” och får ha jobbet kvar 😜
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ju då nämna att på de flesta platser i USA så lämnar man all återvinning i samma tunna, sedan sorteras det manuellt av lågavlönade latin-amerikaner (oftast) istället.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MagHam skrev:
Med risk för att vara tjatig som en papegoja:
Om 50 år (nej kanske 10) så sorterar maskiner nästan allt avfall åt oss. FNI-tunnorna ersätts med färre fack och ÅVC får färre containrar.
Vad hindrar oss att göra det med maskiner idag? Jag antar att det är tekniskt möjligt. Är det kostnaden? Eller är det bara lite vanlig hederlig svensk moralism: det ska inte vara för enkelt för allmogen att slänga sina sopor. Det är inte moraliskt uppbyggligt med sådan lättja.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad hindrar oss att göra det med maskiner idag? Jag antar att det är tekniskt möjligt. Är det kostnaden? Eller är det bara lite vanlig hederlig svensk moralism: det ska inte vara för enkelt för allmogen att slänga sina sopor. Det är inte moraliskt uppbyggligt med sådan lättja.
Vi har ju många arbetslösa, så det borde inte kosta mycket att göra det manuellt för hushållsavfall heller. Samhällsekonomiskt kan det faktiskt vara billigare till och med. Här är det definitivt svensk moral som är orsaken: - man skall ta hand om sin egen skit!

Men å andra sidan så har ju många balter (polacker är numera för dyra) som städar hemma hos dem så detta håller på att luckras upp.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har ju många arbetslösa, så det borde inte kosta mycket att göra det manuellt för hushållsavfall heller. Samhällsekonomiskt kan det faktiskt vara billigare till och med. Här är det definitivt svensk moral som är orsaken: - man skall ta hand om sin egen skit!

Men å andra sidan så har ju många balter (polacker är numera för dyra) som städar hemma hos dem så detta håller på att luckras upp.
Lite som klassisk svensk AMS-politik; man gör dagverksamheten så oönskad och lågstatus att de som kan ser till att ta sig därifrån illa kvickt. På 90-talet blev man sänd på datorkurser minns jag. Hade kompisar vars arbetslöshet upphörde snabbt efter att sådan kurs kom på tal...

Detta finns redan idag i mindre skala. Myrorna har en anläggning i Tungelsta som är manuell lumpsortering med arbetslösa. Det där man lägger i textilinsamlingen hamnar där.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan ju då nämna att på de flesta platser i USA så lämnar man all återvinning i samma tunna, sedan sorteras det manuellt av lågavlönade latin-amerikaner (oftast) istället.
Tyskland har ett liknande system med gul påse
 
Claes Sörmland
B Byggmarodören skrev:
Tyskland har ett liknande system med gul påse
Funkade mycket bra när jag bodde där. Ned med alla förpackningar i en tunna och sen var det bra med det. (Råkade ta över lägenheten efter en amerikansk ingenjör som jobbade på Heidelberg cement. Han berättade att allt brändes i klinkerugnarna i alla fall.)
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad hindrar oss att göra det med maskiner idag?
Det har gjort en hel del försök med maskiner för att sortera helt osorterat avtall, och det har så vitt jag vet inte funkat något vidare. Det är ju inte några humanoida robotar med armar som skrapar bort matrester från glasspapper och skruvar isär TV-apparater vi pratar om här, som vissa kanske har i tankarna, utan traditionella industriella sorteringsmetoder som fragmentering, siktning, vibrering, trumling, blåsning, magneter och liknande.

Men att skilja t.ex. plast-, metall- och glasförpackningar från varandra lär ju vara en betydligt enklare utmaning. Vet inte om de länder som slår ihop all återvinning sorterar mekaniskt eller manuellt?

Jag tror det handlar om att det är svårt att avvika från den väg man redan stakat ut sedan länge.
Man borde vara mer öppen för alternativ. Snarare än att tvärtom låsa in oss ännu mer i nuvarande system (tänker på tvingande fastighetsnära sortering).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad hindrar oss att göra det med maskiner idag? Jag antar att det är tekniskt möjligt. Är det kostnaden? .....
Det skulle kräva regionala anläggningar som sannolikt kostar ganska mycket.
Varje enskild kommun har ansvaret för att uppfylla miljölagstiftningen, men knappast pengar att själva göra en sådan investering och omställning.

Tekniskt möjligt ja! Finns t o m testanläggningar som gör detta. Inte i Sverige förstås.
Bara att googla. t ex
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.