D Dilato skrev:
Den text som gäller att korken ska sitta kvar är denna:

För att minska risken för nedskräpning införs krav på förbättrad design för dryckesbehållare.
Produkten tillåts endast på marknaden om de har korkar eller lock som sitter kvar vid dryckesbehållaren under hela behållarens livslängd.
Kravet börjar gälla juli 2024.
[länk]
Som det är gjort nu när man river sig på korken eller att den är ivägen när man ska hälla upp så sitter inte korken kvar hela behållarens livslängd. Den åker av vid första användningen i majoriteten av fallen.
 
  • Gilla
OramaC och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
Saknar denna kork... En gammal Arla lättmjölkskartong med blå ränder och utan kork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Repeter och 16 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Som det är gjort nu när man river sig på korken eller att den är ivägen när man ska hälla upp så sitter inte korken kvar hela behållarens livslängd. Den åker av vid första användningen i majoriteten av fallen.
Första gången jag träffade på en sådan kork var på en Coca Cola-pet och jag trodde då att den korken hade blivit felproducerad 😆
Det var ett himla slit att få loss korken 😇
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Första gången jag träffade på en sådan kork var på en Coca Cola-pet oh jag trodde då att den korken hade blivit felproducerad 😆
Det var ett himla slit att få loss korken 😇
Jag hatar verkligen denna typ av fäste på korkarna, hade de bara suttit fast i en tråd hade de däremot varit helt OK. Jag undrar om vi inte kommer att få snäpplock liknande de på viss tvål/schampo på mjölkpaketen framöver. De kommer då att ha ett sigill för att man skall känna sig trygg att innehållet inte manipulerats istället.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
10-20% klarar inte av att köpa en tågbiljett i en SJ-automat
SJ-automat??? 😂
De är ett minne blott... Den som inte har tillgång till en smartfån, dator, pressbyrån eller 7-11 får ingen tågbiljett.
 
  • Ledsen
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
B
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Stationära krossar, möjligtvis. Har aldrig sett någon mobil kross med detektor på inmatningen.
Håller med. För övrigt är det mängder av spik i returträ, så ska man stoppa det innan krossen så lär man få justera detektorn rätt noga, annars piper den oavbrutet.

Jag har inte heller sett detektor på inmatning. Däremot har jag sett hur man på stationära krossstationer bygger upp det med en långsamtgående kross som första kross. Den tål ju lite mer felsortering.

Efter den så metallavskiljning, magnet plus icke magnetiskt (eddy current), och sedan in en mer snabbmeddelande kross som fixar ner materialet till rätt storlek.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag sliter också av korken.
Annars är risken alldeles för stor att den dinglar ivägen, bryter strålen och vipps har man dryck "all over".

Påstås att EU direktivet har sin grund i att det låg för mycket korkar överallt på t ex stränder.
Folk på Rivieran kanske inte klarat grundskolan 😉
 
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
C
M MagHam skrev:
Påstås att EU direktivet har sin grund i att det låg för mycket korkar överallt på t ex stränder.
Folk på Rivieran kanske inte klarat grundskolan 😉
Låter logiskt. I linje med plastpåsarna. Obegripligt för oss, men fullt motiverat i andra mindre renliga delar av världen.
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Att drälla dricka och skylla på korken är ju bara ett sätt att skylla på nån annan. Allt nytt är obekvämt och annorlunda. Jag har druckit en hel del nu med nya korken och särskilt krångligt är det inte. Sen kan ju nyttan med det diskuteras såklart.......Men det stör mig inte alls.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
hsd
T Taxture skrev:
Skulle säga ett det är ekonomin som styr…. Ren wellpapp får man betalt för men när inblandningen av annat blir för stor ändras det till att det kostar tusentals kronor för varje lass som ska köras bort från ÅVC:n

Det går fortfarande att kasta sitt avfall osorterat om man vill betala för det (= att nån annan sorterar det mot betalning) och det ”brännbara” då garanterat går till förbränning istället för att en del skulle kunna materailåtervinnas
Wellpapp är högenergi ,det köps in av värmeverk till förbränning
tråkigt med tanke på möjlig återanvändning eftersom det är långa fibrer
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Företag betalar ju också sophämtningsavgift så varför ska dom undantas och betala extra?
Nej. I företagstaxan ingår sällan (jag har aldrig hört talas om någon kommun som har det) fria besök på ÅVC. Det är bl.a. därför som företagstaxorna är billigare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Att drälla dricka och skylla på korken är ju bara ett sätt att skylla på nån annan. Allt nytt är obekvämt och annorlunda. Jag har druckit en hel del nu med nya korken och särskilt krångligt är det inte. Sen kan ju nyttan med det diskuteras såklart.......Men det stör mig inte alls.
Haha. Jag trodde ”nya” korken var någon ny ”feature” första gångerna och fattade inte att det hade med återvinning att göra. Testade den av nyfikenhet och fann bara praktiska nackdelar. Minns att jag tänkte att det var en ”synnerligen dålig” konstruktion och av människor jag observerat så verkar det också rätt vedertaget. Jag tror faktiskt inte jag sett någon dricka ur en petflaska med korken kvar.

Notera att det inte är att korken sitter fast som jag har problem med. Det är att det ur alla praktiska hänseende är en dålig lösning på fastsättningen.
 
Redigerat:
Det har inte med återvinning att göra. Det är en åtgärd för att minska nedskräpning.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter logiskt. I linje med plastpåsarna. Obegripligt för oss, men fullt motiverat i andra mindre renliga delar av världen.
Jag har sett det i verkligheten, det är för djävligt.

Folk har ingen känsla alls för miljön, ofta lever dom på vad vi skulle kalla en soptipp och det är normalt,

I Tanzania förbjöd man alla plastpåsar (alla handlade mat/kryddor i små svarta påsar) och det blev bättre men inte helt bra ännu.
Dom gick så långt så att man som turist inte kan ha med sig saker packat i plastpåse, man får böter på flygplatsen om det upptäcks.

Så här kan det se ut (bilden är från Mumbai's Juhu beach, Indien, men det såg exakt likadant ut i Tanzania).

Strandöversållad med plastskräp och avfall, person i bakgrunden, miljöförstöring på Juhu Beach.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Marken är ofta mättad med skräp, detta är en gångväg:

Gångväg täckt av skräp och plastavfall, miljöförorening i ett stadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har inte med återvinning att göra. Det är en åtgärd för att minska nedskräpning.
Jaha så korken ska inte återvinnas ? 😋
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.