Det sa jag inte. Men orsaken till att kravet införs är att korkarna inte sällan hamnar på marken.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Unikt namn
Hjälper det mot alla kaffekoppar, godispapper och energidryck-flaskor också?

Kanske ska även dessa bindas fast i brukaren med ett plastrep.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det sa jag inte. Men orsaken till att kravet införs är att korkarna inte sällan hamnar på marken.
Men det blir ju ingen skillnad när konstruktionen är så dum att man måste riva av korken för att kunna använda flaskan ändå 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 5 till
  • Laddar…
Appropå att korken sitter fast, jag undrar i vilka fall det hjälper naturen?
Den typen av folk som slängde korken i naturen tidigare är väl lika troliga slänga hela flaskan och/eller de som helst river av korken ändå.
För normala människor gör det liten skillnad, förutom att korken är ivägen (hur illa det är beror mycket på förpackning, de nya pepsi 1.5L flaskorna tex kan man inte skruva tillbaka korken utan att dra loss den först, för den är så tight att korken gängar snett annars)
 
  • Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hjälper det mot alla kaffekoppar, godispapper och energidryck-flaskor också?

Kanske ska även dessa bindas fast i brukaren med ett plastrep.
Nej, de kommer att ha superlim som aktiveras när man rör i dem med fingrarna.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det största problemet är inte att sortera i femtielva olika containrar. Det stora problemet är att man eldar upp det mesta av det vi slänger ändå. Och det går inte att säga att man måste börja i någon ände. Jag har sorterat på ungefär samma sätt på ÅVCarna i södra Stockholm i 20 år nu, och fortfarande eldas det mesta upp.
 
  • Gilla
OramaC och 7 till
  • Laddar…
Precis!
Det mesta eldas upp ändå.
Och i kombination med att varenda ÅVC har sin egen tolkning på hur mottagandet ska ske får det en psykologisk negativ effekt. Även vi som klarat mer är grundskolan blir frustrerade och inser att en del sorterande är onödigt eller rentav felaktigt.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Och det löses ju enklast genom att man exempelvis förbjuder den plast som man inte vill ha återvunnen. Att ha två olika plastbingar kommer inte att fungera nämligen. Märkning av alla förpackningar fungerar inte heller om det inte är ett jättestort "A" på en sort och ett jättestort "B" på förpackningen av en annan sort osv.

Jag har inte lyckats få resten av familjen att dela på Bregottpaketet ens, ena gången hamnar det i kartong, nästa gång i plast...

Att man eldar det som inte går att återvinna är ju bara bra, så länge som man återvinner det som kan återvinnas.

En av de bästa förändringarna på senare år var när Grumme började använda "tetror" till tvättmedlet. Bättre förpackning att använda, dessutom lättare att återvinna, samt slutligen mer som faktiskt kan återvinnas. Mer av den sorten tack! (naturligtvis så ville många förbjuda den nya förpackningen)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MagHam skrev:
#207 Word! Många som skriver här har aldrig gjort riktigt stora renoveringar, eller tömt en villa där föräldrar samlat på sig grejer under 50 år.
Ja det där med tömma dödsbo. Körde det för några år sedan. Det visade sig att kommunen hade ett avtal om container man kunde slänga osorterat i för småpengar. Jag beställde hem största modellen och det var löst på en eftermiddag och kväll. Sen kom kommunens entreprenör och hämtade eländet. Jag var helt imponerad av denna nordliga Stockholmskommun. Måste förvaltas av rationella människor. Kan tyvärr inte säga samma sak om min Sörmlandskommun, de har en del att jobba på.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Jag hjälpte till med att tömma en släktings dödsbo häromveckan. Allt som bara gick att skeppa till 2nd hand hamnade där (alla möbler och mattor tog de, samt alla böcker och skivor). Det mesta annat hamnade i brännbart på återvinningen, jag fick kommentarer om att jag var tvungen att tömma säckarna, men det var ingen som tittade vad jag sedan tömde i containrarna. Många lass med bil blev det.
 
M
För er som tror att återvinningen är gratis så kan ni se vad det kostar här:
https://admin.npa.se/wp-content/uploads/2024/03/Forpackningsavgifter-version-20240312-09.pdf

Kraftigt höjda avgifter från halvårsskiftet och naturligtvis så är detta något som läggs på varorna ni köper. Dessutom en hel del hantering med att räkna ihop vad man satt på marknaden.

För elektronik så gäller el-kretsens priser, här skall det rapporteras per produktgrupp i antal och vikt varje månad.

För elektronik så har vi även kemskatt på max 534kr/vara vilket är lite märkligt då man redan har betalt kostanden för återvinning. https://skatteverket.se/foretag/ska...kemikalieskatt.4.3152d9ac158968eb8fd1f3c.html

Till detta kommer CopySwede avgift för all form av lagring, här har man gett en privat förening beskattningsrätt. Även detta skall hållas reda på och redovisas.

Inte konstigt varorna är dyra i det här landet!
 
  • Ledsen
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
hsd
MathiasS MathiasS skrev:
Det största problemet är inte att sortera i femtielva olika containrar. Det stora problemet är att man eldar upp det mesta av det vi slänger ändå. Och det går inte att säga att man måste börja i någon ände. Jag har sorterat på ungefär samma sätt på ÅVCarna i södra Stockholm i 20 år nu, och fortfarande eldas det mesta upp.
Fjärrvärmen behöver bränslet
 
hsd
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hjälpte till med att tömma en släktings dödsbo häromveckan. Allt som bara gick att skeppa till 2nd hand hamnade där (alla möbler och mattor tog de, samt alla böcker och skivor). Det mesta annat hamnade i brännbart på återvinningen, jag fick kommentarer om att jag var tvungen att tömma säckarna, men det var ingen som tittade vad jag sedan tömde i containrarna. Många lass med bil blev det.
Det är bara att ta in en auktionsfirma så sorteras allt 😉
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det största problemet är inte att sortera i femtielva olika containrar. Det stora problemet är att man eldar upp det mesta av det vi slänger ändå. Och det går inte att säga att man måste börja i någon ände. Jag har sorterat på ungefär samma sätt på ÅVCarna i södra Stockholm i 20 år nu, och fortfarande eldas det mesta upp.
Nja, du har delvis rätt. Men även om vissa fraktioner sorteras separat för att senare eldas behöver inte betyda att sorteringen är onödig. Exempelvis får inte tryckimpregnerat virke sammanblandas med sånt som inte är tryckt även om båda eldas. Lika lite kan man blanda vanligt virke och "övrigt brännbart". Virket måste flisas för att kunna eldas och det blir inte bra att lasta en flistugg full med sopsäckar med annat brännbart.

Sen är det ju så att vissa saker, exempelvis plastförpackningar, fortfarande möter sitt öde i en förbränningsugn för att plasten i sig är av för dålig sort för att kunna tillverka nya förpackningar (även om det har hänt väldigt mycket de senaste fem åren).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Fjärrvärmen behöver bränslet
Det är ok. Men, då ska man inte avkräva att medborgarna sorterar skiten innan. Ja, grovsortering, men det man börjar göra nu på vissa ställen blir löjligt i perspektivet att det eldas ändå.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.