När jag stod i duschen nyss och hade lite varamre vatten är normalt då jag var lite frusen denna dystra höstdag, tänkte jag på att det här varma vattnet skulle man väl kunna utnyttja en gång till som värme i källaren. Jag tänkte mig en enkel lösning med ett sorts rörelement innan det går ut i avloppet.

Är det ngn som redan har gjort ngt sådant eller ngn typ av enkel värmeväxlare?

Tror det diskuterats i ett par trådar om avloppsvärmeåtervinning(?)... tydligen inte värt besväret....

Möjligen skulle man kunna låta regnnvatten stå kvar i hängrännorna på på taket under sommaren och samla energi och kombinera detta med ditt förslag . Har tänkt dina tankar och kombinationen är kanske värt att räkna på för den företagsamme.

Rickard

Någonstans i de lite mer norra regionerna , Sundsvall, Umeå ? finns det ett hyreshus/brf ?
som har en massa annorlunda lösningar, bland annat så är innergården inbyggd, och värms av avloppsvattnet vill jag minnas.
Jag tror det var på ett reportage på Landet Runt eller nåt..

Skulle va kul om Byggahus kunde öppna en rubrik som kallades t.ex."tokiga ideer" Finns säkert massor av galentunnor som har tänkt bra tankar som riskerar rinna ut i sanden pga oföretagsamhet. De flesta förslag kanske är just galna men en och anna bra tanke kanske just stannar i folks huven.

Rickard

Finns ett sånt rör att köpa alltså ett typ avloppsrör fast med en värmeväxlare i. Kostade en 10 lax om jag inte minns helt galet. Känns lite dyrt för min del dock ;)

MEN jag hade en fundering i och med den förra tråden som rörde detta att man kunde ersätta en bit av avloppsröret med en bit kopparrör (enkelt att löda) som man lindar ett yttre kopparrör på. Eftersom jag har ett ganska fint filter i duschavloppet så kan inga större grejjor åka ner vilket borde göra att stopp undviks. Antagligen måste ändå denna värmeväxlare spolas rent regelbundet.

Avsikten med denna var att man värmer kallvattnet till duschen och på så sätt spar på varmvatten samt att man kan duscha så länge man vill utan att göra av med så mycket mer än själva startdosen :D

Omöjligt men vore skoj att bara bygga en prototyp och se hur bra det funkar när rören är nya och fräscha.

Hade man värmepump skulle det vara mycket enklare då kör man bara slingans sista del innan inloppet i huset genom en tank där man har gråvatten (dvs från dusch bad osv).

v-g: det där sista har ja funderat länge på.... speciellt när det bor en tonårig dotter i huset.... värmen i duschen på max och en 20-30min dusch, den värmen skulle man ha nytta av.... kan dock inget om värmepumpar annat än att jag har en själv med slinga i backen

Men om man sätter en lösning som v-g föreslår som värmer kallvattnet till duschen så blir ju effekten att man sänker värmen i duschen efter ett tag...
Nja, som sagt... en forums del för tokiga-idéer vore bra... :)

Det finns färdiga värmeväxlare att köpa, både vertikala, som man låter gå ner i källaren, och platta, som kan monteras under golvet i t.ex. en duschkabin. Jag har inte webb-adresserna kvar, men den intresserade kan säkert söka fram dem.

gadu^ skrev:
Men om man sätter en lösning som v-g föreslår som värmer kallvattnet till duschen så blir ju effekten att man sänker värmen i duschen efter ett tag...
Nja, som sagt... en forums del för tokiga-idéer vore bra... :)
Nja alltså detta ska ju blandaren ta hand om om inte värdena blir allt för extrema.

Jag tror att i alla superbästa fall kanske man får 30 grader till kallvattensidan vilket borde ge att man bara behöver värma från 30-->38 grader. Sen förlorar man värme till luften, golvet mm. Det är alltså bäst vid långa duschar som nino säger.

En annan säker besparing när man har långduschare är liten VVB eller lågt ställd VVB :D

• Gilla
likblek
  • Laddar…
Om det är just långduschare man ska eliminera så är det bara att sätta en liten Ballofix på ingående varmvattenledningen (fast i ett annat rum än duschen, förstås). Det fungerar kanon och är dessutom riktigt kul.

Finns visst en timer som bara möjliggör 5 minuters dusch sen måste man vänta för att få mer varmvatten. Väldigt smart lösning på ett ickeproblem egentligen.

För alla vet väl att man kan säga åt sina barn/sambos eller andra långduschare att det kostar ;)

Kurtivan skrev:
När jag stod i duschen nyss och hade lite varamre vatten är normalt då jag var lite frusen denna dystra höstdag, tänkte jag på att det här varma vattnet skulle man väl kunna utnyttja en gång till som värme i källaren. Jag tänkte mig en enkel lösning med ett sorts rörelement innan det går ut i avloppet.
Duschvatten kylls ju i ledningar som går i golv och vägg inomhus och då får man en del värme tillbaka men oftast på ställen man inte kan mätta hur mycket det ger. Tror inte att avloppsvatten är så värst varm när den lämnar huset om utloppet är ej precis bakom duschväggen. Har den kyllts inomhus så har man fått litet återvinning någonstans :).När vi hade en kryppgrund med långdragna rör så lämnades en del avloppsvärme där.
gaia

v-g skrev:
För alla vet väl att man kan säga åt sina barn/sambos eller andra långduschare att det kostar
Och alla vet att det sk*ter de ett stort stycke i;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.