Hej!

Jag har precis rivit en garderob som tidigare satt mellan vardagsrummet och sovrummet (se bifogade bilder). Nu ska jag återställa väggarna, taket och golvet så att det ser snyggt och enhetligt ut. Det handlar mestadels om större hål där det tidigare suttit hönsnät och puts. Jag vill göra det så hållbart som möjligt och undvika framtida sprickor.

Här är min plan så långt:
  1. Fästa nytt armeringsnät (typ hönsnät) i hålen.
  2. Applicera putsbruk i flera lager (grovputs först, sedan finputs).
  3. Spackla, slipa och måla eller tapetsera för att få en jämn yta.
Jag har några frågor:
  • Är det rätt att använda hönsnät som armering, eller finns det bättre lösningar som är enklare att jobba med?
  • Vilket putsbruk och spackel rekommenderar ni för den här typen av projekt?
  • Hur undviker jag sprickor, speciellt vid övergångarna mellan nytt och gammalt material?
  • Några andra tips eller knep som kan göra jobbet enklare eller snyggare?
  • Behöver gärna också all sorts tips om hur ni skulle gjort med golvet!
Tack på förhand för alla tips och råd!

/ Emil Östberg

• En hörna med vitmålade väggar och tak, trägolv, en vit dörr och en ventilationsgaller ovanför dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Demonterad garderob mellan vardagsrum och sovrum med trasiga väggar och tak samt byggavfall på golvet i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Riven garderobsvägg mellan rum visar blottade tegelstenar och hål, med en stege framför en dörr och byggdamm på golvet.
    Skapa konto
  • Öppning med rivna väggar och golv efter garderob, synlig puts och strukturella hål i ett rum med trägolv och intilliggande kaklat område.
    Skapa konto
  • Öppning mellan vardagsrum och sovrum med rivna garderobsväggar, exponerar grovt trägolv och omålade kanter i renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.