fredri_k
Hej, har precis rivit ut en duschkabin i badrummet. Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut nu innan jag ska installera mina duschdörrar, rör och blandare.

Läste lite på nätet där det står att samma krav på duschutrymmet gäller oavsett om det är kabin eller vanlig dusch. D.v.s utrymmet på 90*90 fattade jag för.

Ställer mig därför starkt kritiskt till hur det ser ut "bakom" kabinen. Förstår ju att elen måste komma någonstans till kabinen, men detta var verkligen inte proffsigt gjort, eller har jag fel!? Badrummet är renoverat för 5 år sedan och köpte huset för knappt ett år sedan.

Besiktningsmannen har inte gjort någon anmärkning på detta, som ni ser på bilden där kabinen är på plats är det inte så mkt utrymme att se detta, men med ficklampa och om man flyttar den lite så hade man lätt sett detta. Trodde besiktningsmän älskade att hitta defekter, men tydligen inte denna.

Nåväl, tips på att åtgärda detta?

Sen funderar jag på vart det blir "bäst" att dra upp rören till blandaren, detta borde man kunna köpa själv o fixa hos nån vettig vvs affär om man har med bilder och mått?

Är inne på 90*90 välvda dusch dörrar, som klarar genomföring av rör, då dessa kommer behöva gå igenom, dessutom går ju vattnet till toaletten också genom där dörrarna ska stå..

Tar tacksamt emot feedback på detta projekt :D

IMG_8178.PNG

IMG_8179.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_8180.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_8183.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_8182.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_8184.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är du säker på att där är tätskikt under kakel/klinker?Kanske därav duschkabinen.

Elen, låter jag andra kommentera men jag tycker inte det ser så bra ut.Om jag ska vara snäll.
 
fredri_k
Jag vet faktiskt inte om det är tätskikt, jag har nog bara antagit att eftersom det renoverades 2008 att man som praxis har tätskikt i badrum :eek: ... Jag kanske får kontakta tidigare ägare och höra med dom..

För övrigt var enda chansen att komma åt golvbrunnen att demontera hela kabinen, då det inte var löstagbar sarg på den. Så man har helt förlitat sig på att silen i kabinen ska ta alla stora partiklar och att brunnen på så sätt aldrig ska behöva rengöras.. Tog för övrigt 4 timmar att få ut hela kabinen!
 
Redigerat:
Elen kan mycket väl vara ok. Om där är tätskikt och man har satt en manschett runt röret där det kommer genom tätskiktet så är det nog ok. Men det är ju bakom kaklet så det ser du inte. Kanske kan du se det där röret kommer ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.