Jag har ett lyxproblem men ändå ett problem. Skissar på en attefallare som kommer bli på 30kvm.
Tanken med denna layout är att elden från aggregatet syns från relaxen/altanen (ni ser altandörrar, skjutdörrar och dubbla glasdörrar på skissen).

Här blev lavarna i en U-form, låga lavar för ungar och möjlighet att ta sig runt inbyggt aggregat på golvet.

Finns det någon som byggt stort och kan säga "15 kubik är alldeles lagom för en bastu"?
Skicka gärna en bild i så fall.

En anledning till stor bastu och för mycket glas är en respektive som inte uppskattar den något instängda upplevelse traditionell finsk bastu erbjuder.

• Planritning av attefallare på 30 kvadratmeter, visar bastu med U-formade lavar, eldstad samt relaxområde med altandörrar och dubbelglasdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"traditionella" finska bastun har ofta flera fønster ut, och sista 40år iaf också glassdørr. Sista 20år har glassväggar nästan varit normen...
men ja, bygg gärna stort, klimat in i bastu blir bättre ju större den är(innanför rimlighetens gränser) 15 kubik är inte specielt stort. Ca. 3x2,5x2,2.
Du ska inte heller bygga dör lågt- ha bra takhöjd och ha bänkarna nog högt placerat.
Bara du köper aggregat som är dimensionerad rätt så är det bara härligt.
Min är 1,7x2,8x2,3, något mindre än 15kubik och den uplevs inte som väldigt stor.
Mvh
Sakke

• Gilla
Bjornev
  • Laddar…
D drsakke skrev:
"traditionella" finska bastun har ofta flera fønster ut, och sista 40år iaf också glassdørr. Sista 20år har glassväggar nästan varit normen...
men ja, bygg gärna stort, klimat in i bastu blir bättre ju större den är(innanför rimlighetens gränser) 15 kubik är inte specielt stort. Ca. 3x2,5x2,2.
Du ska inte heller bygga dör lågt- ha bra takhöjd och ha bänkarna nog högt placerat.
Bara du köper aggregat som är dimensionerad rätt så är det bara härligt.
Min är 1,7x2,8x2,3, något mindre än 15kubik och den uplevs inte som väldigt stor.
Mvh
Sakke
Jag kanske har suttit i väldigt gamla bastu, inget fel på upplevelsen om man vill ha en stund för sig själv ändå!

Tack för input, 2,3 i tak låter rymligt!

Har du kollat på duo aggregat?

2,2-2,3 är väldigt fint- man får ju klaustrofobi av 2m takhöjd(är 1,9 hög)
Sakke

V Vante skrev:
Har du kollat på duo aggregat?
Nej men ska göra det nu tack vare dig 🤗 Har du testat?

Bjornev Bjornev skrev:
Nej men ska göra det nu tack vare dig 🤗 Har du testat?
Nej, men sålt ett antal, till nöjda kunder.

Skicka gärna länk/info

Bjornev Bjornev skrev:
Skicka gärna
Sök på duo bastukaminer, så hittar du Harvia, Kota, Narvi, Huum mfl.

• Gilla
drsakke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.